2016-07-02, 11:35
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Räntebevis är inga lån som företagen har fått och ingår således inte i deras balansräkningar.
Men får företagen problem och tvingas ställa in sina betalning etc. kommer räntebevisen förlora mycket i värde. Det såg man i Nokia för något år sedan när bolaget förlorade mycket pengar och marknaden befarade en konkurs. En annan risk är att Nordea är utfärdare.
Inga lån? Jag förstod räntebevisen som ompaketerade företagsobligationer?
Citera
2016-07-02, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Inga lån? Jag förstod räntebevisen som ompaketerade företagsobligationer?
I praktiken fungerar de som ompaketerade företagsobligationer men det är inte ditt specifika räntebevis som syns i balansräkningen hos företaget. Man kan säga att det är ett derivat på obligationen. Nordea har skapat ett artificiellt papper som efterliknar en obligation.
Citera
2016-07-02, 12:24
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
I praktiken fungerar de som ompaketerade företagsobligationer men det är inte ditt specifika räntebevis som syns i balansräkningen hos företaget. Man kan säga att det är ett derivat på obligationen. Nordea har skapat ett artificiellt papper som efterliknar en obligation.

Jag förstår det som att ett företag, säg Selecta, ställer ut en obligationer via Nordea. Obligationer är vanligen i storleken på miljoner kronor. En sådan obligation, på säg 1 miljon, delas av Nordea upp i 100 paket. Den ränta Selecta betalar är räntan jag får (ex 5,5 %) plus den ränta/avgift som Nordea tar (0,6 %). Så Nordea, som är den som lånat ut pengar, tar av Selecta emot 6,1 % och ger 5,5 % till mig. Nordea tjänar på detta eftersom de inte behöver låna ut egna pengar, utan agerar en slags mellanhand. I bolagets balansräkning syns således, som du skriver inte mitt specifika räntebevis, utan obligationen som helhet med ränta 6,1 % i det här exemplet. Har jag förstått rätt?

Det viktiga är ju inte formalia, såsom exakt hur balansräkning ser ut, utan att kunna bedöma risken för konkurs eller betalningsinställelse innan förfallodatum i förhållande till räntan. Den teoretiska ränta på vissa Selecta-räntebevis överstiger 8 %, detta verkar för bra sett till risken man måste ta för att få samma avkastning i förhållande till preferensaktie i ett betydligt mindre bolag (tex Volati)?

Jag vill också tillägga att jag beräknar motpartsrisken i Nordea som minimal. Skulle Nordea gå i konkurs skulle min investering i räntebevisen vara mitt minsta bekymmer.
Senast redigerad av OmneHomoMendax 2016-07-02 kl. 12:31.
Citera
2016-07-02, 13:39
Medlem
Citat:
Jag förstår det som att ett företag, säg Selecta, ställer ut en obligationer via Nordea. Obligationer är vanligen i storleken på miljoner kronor. En sådan obligation, på säg 1 miljon, delas av Nordea upp i 100 paket. Den ränta Selecta betalar är räntan jag får (ex 5,5 %) plus den ränta/avgift som Nordea tar (0,6 %). Så Nordea, som är den som lånat ut pengar, tar av Selecta emot 6,1 % och ger 5,5 % till mig. Nordea tjänar på detta eftersom de inte behöver låna ut egna pengar, utan agerar en slags mellanhand. I bolagets balansräkning syns således, som du skriver inte mitt specifika räntebevis, utan obligationen som helhet med ränta 6,1 % i det här exemplet. Har jag förstått rätt?

Det viktiga är ju inte formalia, såsom exakt hur balansräkning ser ut, utan att kunna bedöma risken för konkurs eller betalningsinställelse innan förfallodatum i förhållande till räntan. Den teoretiska ränta på vissa Selecta-räntebevis överstiger 8 %, detta verkar för bra sett till risken man måste ta för att få samma avkastning i förhållande till preferensaktie i ett betydligt mindre bolag (tex Volati)?

Jag vill också tillägga att jag beräknar motpartsrisken i Nordea som minimal. Skulle Nordea gå i konkurs skulle min investering i räntebevisen vara mitt minsta bekymmer.

Du har missuppfattat det hela. Det underliggande företaget är inte inblandat.
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi...ed-rantebevis/
http://markets.nordea.se/sitemod/upl...Rantebevis.pdf
Citera
2016-07-02, 17:17
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Du har missuppfattat det hela. Det underliggande företaget är inte inblandat.
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi...ed-rantebevis/
http://markets.nordea.se/sitemod/upl...Rantebevis.pdf

Intressant, det står inget om att det är en försäkring för investerare som investerar i företagsobligationer. Det spelar dock ingen roll om jag nu förstår saken rätt, riskmomenten är fortfarande bolaget i fråga och Nordea.
Citera
2016-07-02, 17:44
Medlem
Citat:
Intressant, det står inget om att det är en försäkring för investerare som investerar i företagsobligationer. Det spelar dock ingen roll om jag nu förstår saken rätt, riskmomenten är fortfarande bolaget i fråga och Nordea.

Det stämmer att risken ligger dels i att det underliggande företaget ska drabbas av en kredithändelse dels Nordea som utfärdare. Men innan du köper bör du göra en granskning av det underliggande företaget och försöka göra en bedömning av kassaflödet och möjligheten att betala sina skulder under löptiden för räntebeviset. Man bör undvika bolag med svaga finanser och även förlustföretag i synnerhet om de är i mycket cykliska branscher.

Det var ett bra tag sedan jag tittade på räntebevisen. Men jag minns att jag tyckte att ränteskillnaden inte speglade den stor skillnaden i risk mellan de mest stabila bolagen och de betydligt sämre.
Jag tycker inte att det är värt risken att välja ett "skitbolag" bara för att få en avkastning som är 1-2 % högre. Jag hade inte valt de med lägst avkastning utan förmodligen de mest stabila företagen i mellanskiktet.
Citera
2017-02-27, 19:04
Medlem
Tycker att fasträntebevis känns som en attraktiv placeringsmöjlighet för mig personligen.
Får jag fråga efter hur det har gått för trådens läsare som redan investerat i fastränte eller räntebevis?
Har någon kredithändelse inträffat under dessa år sedan 2012 eller har alla fått sina pengar som de skall?
Citera
2017-02-27, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tycker att fasträntebevis känns som en attraktiv placeringsmöjlighet för mig personligen.
Får jag fråga efter hur det har gått för trådens läsare som redan investerat i fastränte eller räntebevis?
Har någon kredithändelse inträffat under dessa år sedan 2012 eller har alla fått sina pengar som de skall?

Har hänt kredithändelser i flera av räntebevisen.
Ägde en räntebevis euro index där det blev en kredithändelse i ett bolag med en nedskrivning från 10 000 till 9800kr som följd
Citera
2017-02-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

8 st räntebevis har haft en eller flera kredithändelse(r).
Du ser dem här, de som har handelspost som är under 10 000.

https://www.avanza.se/borshandlade-p...antebevis.html
Citera
2017-02-28, 23:26
Medlem
OK..fast det är väl index allihop?
Ser inga enskilda fasträntebevis där kredithändelse inträffat.
Till och med Nokia klarade sig väl?
Citera
2023-05-20, 16:31
Medlem
bokskog54s avatar
Att den är här tråden har dött ut, det var illa!

Jag tror det är bra risk-reward i Intrums räntebevis just nu.

Över 10 % ränta!

Jag tror handeln måste vara igång för att se exakta räntan om man inte ska försöka räkna själv.3

https://www.avanza.se/obligationer/o...9/frb-intrum-7
Citera
2023-05-20, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokskog54
Att den är här tråden har dött ut, det var illa!

Jag tror det är bra risk-reward i Intrums räntebevis just nu.

Över 10 % ränta!

Jag tror handeln måste vara igång för att se exakta räntan om man inte ska försöka räkna själv.3

https://www.avanza.se/obligationer/o...9/frb-intrum-7
Dessvärre går det inte längre som småsparare att handla i majoriteten av de utgivna fasträntebevisen. Enbart de som är nyligen utgivna och har en väldigt lång löptid kvar går att handla. Övriga har blivit omöjliga att köpa (men går att sälja) via Avanza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in