Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Men nu handlar tråden om att "fuska" och komma undan billigare. Vill han göra rätt för sig så köper han bara biljetten till Riga och betalar fullt pris. Jag tippar på att han maximerar sina chanser att undvika problem om han helt enkelt undviker att tala med flygbolaget, enligt principen det är lättare att be om förlåtelse än att be om tillstånd.
Och jag menar att det går utmärkt att fuska utan att ställa till med problem för andra resenärer. Vad ska flygbolaget göra, hötta med fingret åt honom? Tvinga honom att resa med våld? Stämma honom på prisskillnaden pga kontraktsbrott? Slå honom medvetslös och kasta in honom i baggageutrymmet på en flight tillbaka till Köpenhamn?
Citat:
Går han upp till disken så ger han dem en chans att tala om att han bryter mot reglerna, och därmed gör han det alltså medvetet.
Än en gång: Vad skulle de kunna göra utöver det de ändå skulle göra (förvägra honom bonuspoäng, svartlista honom, och, ja vad?)?
Citat:
Dessutom tvivlar jag starkt på att han orsakar en försening genom att inte dyka upp, i min erfarenhet är det alltid passagerare som inte dyker upp på flyg; detta har diskuterats tidigare här.
Passagerare som är incheckade och inte dyker upp utan besked och utan vidare information som flygpersonalen kan jobba utifrån (t.ex att ankommande flyg är försenat) hör inte alls till vardagen. Om personen dessutom har incheckat baggage blir det alltsomoftast försenad pushback. Missar planet då sin slottid på en högtrafikerad flygplats tar det ännu längre tid att komma iväg. Blir bara en massa onödigt extraarbete för personalen utan att ens no-showen själv har tjänat något på det.
Citat:
För övrigt är Southwest Airlines också rövhål enligt dig, men blev utsett till amerikas bästa flygbolag förra året av 15000 läsare hos Consumer Reports, så dina åsikter säger inte så mycket.
Ja, för jag bryr mig så hemskt mycket om vad du eller amerikaner som bor i ett eftersatt land utan alternativa transportmöjligheter tycker. Vad tror du att Consumer reports läsare hade tyckt om förfarandet från andra pax att checka in, inte meddela flygbolaget och sedan låta gaten ropa efter folk vid avgångstid bara för att nån idiot är för feg för att säga till personalen att man skippar flighten? Jag är fullt bekväm med att hålla åsikten att folk som tycker att detta är okej utgör definitionsmässiga rövhål. Och jag är fullt förvissad om att en majoritet av flygresenärer håller med.
Citat:
Bara skit i att meddela dem. Folk gör så här hela tiden, det är inget unikt.
Inte alls. Men så är det inte unikt med idioter i flygsammanhang. Vad är det egentligen som efterfrågas av personen ifråga? Att han bara helt snabbt ska informera om sina ändrade resplaner för att därmed undvika merarbete för personal på flygplatsen och eliminera eventuella olägenheter för andra resenärer. Så jävla mycket begärt är det inte. Annat än för nämnda rövhål.