• 1
  • 2
2012-03-13, 21:01
Medlem
jo jag har funderat lite på vad det är för personer som gör dessa extrema saker som tex bestiga mount everest, luffa igenom världen, åka extrem skidåkning och liknande saker?
jag har fått uppfattningen om att det är mycket vanligare med killar som gör deta men jag förstår inte riktigt varför det är så.
jag menar det kan inte endast vara för att killar/män har bättre fysik än tjejer eller?
Senast redigerad av flaskans 2012-03-13 kl. 21:12.
Citera
2012-03-13, 21:02
Medlem
Adversariuss avatar
Du menar alltså att det inte finns några tjejer som sysslar med detta?
Citera
2012-03-13, 21:03
Medlem
xDs avatar
Jo, men så är det naturligtvis.

Allting är relativt.
Citera
2012-03-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Du menar alltså att det inte finns några tjejer som sysslar med detta?
jo det är klart men inte lika mycket som killar gör. iaf inte min uppfattning
Citera
2012-03-13, 21:23
Medlem
Bazinga90s avatar
Sensationssökande personlighet kan förklara varför män är mer impulsiva och upplevelsesökande än kvinnor. Däremot finns det många kvinnor som mer än gärna vill hoppa bungy jump, klättra i berg eller hålla på med extremsporter, så det är inte bara män som är äventyrliga av sig.
Citera
2012-03-13, 21:36
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Det vet man ju när unga killar precis har tagit körkort och skaffat egen bil, då jävlar ska gasen slå i botten på varje raksträcka. Tror inte tjejer sysslar med sådant, de är lite mer försiktiga av sig.
Citera
2012-03-14, 18:07
Medlem
micro113s avatar
Fostran .... tyvärr kanske man skall säga.. Där är jag själv en syndare och har nog inpräntat en större försiktighet gällande vissa saker när det gäller tjejerna jämfört med killarna.
Ärligt talat så känner jag ju en större trygghet om sönerna drar iväg på något äventyr än om döttrarna skulle göra det på egen hand .... då skickar man gärna med en bror, två eller tre som "sällskap" liksom...

Givetvis lite beroende på vad det har handlat om .... men jag tror fler föräldrar fungerar så, killar får bli tryggare i att vara just impulsiva/våga även om man predikar försiktighet - tjejer får lära sig att tänka på säkerhet och gardera sig på ett annat sätt..
Citera
2012-03-14, 18:08
Medlem
SciOques avatar
Testosteron.
Citera
2012-03-14, 18:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Sensationssökande personlighet kan förklara varför män är mer impulsiva och upplevelsesökande än kvinnor. Däremot finns det många kvinnor som mer än gärna vill hoppa bungy jump, klättra i berg eller hålla på med extremsporter, så det är inte bara män som är äventyrliga av sig.
Fast det är mer en typ av kontrollerade äventyr ... när det handlar om äventyr utan direkt kontroll så är nog killar i kraftig majoritet gissar jag...
Citera
2012-03-14, 19:10
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det är mer en typ av kontrollerade äventyr ... när det handlar om äventyr utan direkt kontroll så är nog killar i kraftig majoritet gissar jag...

Absolut, det tror jag också !
Citera
2012-03-14, 19:16
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskans
jo jag har funderat lite på vad det är för personer som gör dessa extrema saker som tex bestiga mount everest, luffa igenom världen, åka extrem skidåkning och liknande saker?
jag har fått uppfattningen om att det är mycket vanligare med killar som gör deta men jag förstår inte riktigt varför det är så.
jag menar det kan inte endast vara för att killar/män har bättre fysik än tjejer eller?

Män är definitivt mer sensationssökande och risktagande än kvinnor, biologisk skillnad. Vidare så är yngre mer sensationssökande och risktagande än äldre, även detta biologiskt. Sedan kan man fundera över "könsroller" och inlärda beteenden som skiljer sig mellan könen och generationer men det förklarar inte allt.
Citera
2012-03-14, 19:40
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymvillvaradet
Män är definitivt mer sensationssökande och risktagande än kvinnor, biologisk skillnad. Vidare så är yngre mer sensationssökande och risktagande än äldre, även detta biologiskt. Sedan kan man fundera över "könsroller" och inlärda beteenden som skiljer sig mellan könen och generationer men det förklarar inte allt.

Ska man vara korrekt så är det inte klarlagt huruvida och isåfall till hur stor del det här är ett biologiskt fenomen (rätta mig om jag har fel). Förklaringsmodeller finns det gott om men några faktiska bevis är svårare att få fram. Hur ska man kunna testa sånt här på ett etiskt försvarbart sätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in