• 1
  • 2
2012-03-14, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Men i frasen:
"Din mamma är helt neger" beskriver att mamman i fråga är neger.
Konstruktionen ovan, med "helt" + substantiv är snarast en ord- eller språklek, eftersom "helt" vanligtvis följs av ett adjektiv.

Så visst, i konstruktionen ovan kan vi säga att "neger" används som adjektiv, men jag tror att du själv hör att frasen är en märklig hopblandning av ordklasser.
Hur tycker du att det låter med t.ex. "din mamma är helt bibliotekarie", som rent grammatiskt är precis samma konstruktion?
Citera
2012-03-14, 13:37
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Det närbesläktade ordet negroid kan däremot användas som såväl substantiv som adjektiv.

Tveksamt.

Exempel?
Citera
2012-03-14, 13:39
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noriega
Konstruktionen ovan, med "helt" + substantiv är snarast en ord- eller språklek, eftersom "helt" vanligtvis följs av ett adjektiv.

Så visst, i konstruktionen ovan kan vi säga att "neger" används som adjektiv, men jag tror att du själv hör att frasen är en märklig hopblandning av ordklasser.
Hur tycker du att det låter med t.ex. "din mamma är helt bibliotekarie", som rent grammatiskt är precis samma konstruktion?

Du punkterar exemplet.
Neger är substantiv, alla som säger något annat har fel!

Citera
2012-03-14, 13:41
Medlem
plucaps avatar
Citat:
Tveksamt.

Exempel?
"Den negroida rasen", adjektiv
"En negroid", substantiv
Citera
2012-03-14, 13:49
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Tveksamt.

Exempel?
Följande är taget från Svensk ordbok på Nationalencyklopedins hemsida (ne.se):

negroi´d adj., neutr. undviks
ORDLED: negro-id
• negerliknande
HIST.: sedan 1887; till neger och grek. -eid\s 'liknande'

negroi´d subst. ~en ~er
ORDLED: negro-id-en
• person tillhörande negerliknande ras ⟨mindre brukl.⟩
HIST.: sedan 1904
Citera
2012-03-14, 13:51
Medlem
egon2bs avatar
Det förekommer adjektiviserade substantiv, ofta så tillfälligt att ordböckerna avstår från att registrera det. Satskonstruktionen kan med avsikt göras lätt paradoxal och/eller underbestämd.

– Den här låten är så åttiotal.

– Situationen blev helt kafka.

En utväg för att slippa klassa tidsepoker och egennamn som adjektiv är att förutsätta satsförkortning eller ordavkortning.

– Den här låten är så [typisk för] åttiotal[et].

– Situationen blev helt kafka[artad].
Citera
2012-03-14, 13:58
Medlem
BandieraRossas avatar
Jag kan tänka mig att folk får det till ett adjektiv i vissa umgängeskretsar. Lite av en språklig innovation. Själv har jag hört folk säga saker som exempelvis "fan vad bög", och därmed använt substantivet bög som adjektiv (i stället för just adjektivet bögigt).
Citera
2012-03-14, 19:12
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
Jag kan tänka mig att folk får det till ett adjektiv i vissa umgängeskretsar. Lite av en språklig innovation. Själv har jag hört folk säga saker som exempelvis "fan vad bög", och därmed använt substantivet bög som adjektiv (i stället för just adjektivet bögigt).
Högst troligt under påverkan från engelskan i det fallet ("that's so gay"), där ju gay från början är ett adjektiv.

Den diskussion som utbrutit är ju i och för sig intressant, men det som föranledde TS var vad jag förstår det jag citerade ovan: "Om polisen säger: "Han beter sig som en neger." är inte neger adjektiv då? wakeypakey." TS stred alltså med en person som saknade helt grundläggande kunskaper om svenska ordklasser, inte med någon som svängde sig med ett eget fantasifullt språkbruk.
Citera
2012-03-15, 12:14
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Högst troligt under påverkan från engelskan i det fallet ("that's so gay"), där ju gay från början är ett adjektiv.

Den diskussion som utbrutit är ju i och för sig intressant, men det som föranledde TS var vad jag förstår det jag citerade ovan: "Om polisen säger: "Han beter sig som en neger." är inte neger adjektiv då? wakeypakey." TS stred alltså med en person som saknade helt grundläggande kunskaper om svenska ordklasser, inte med någon som svängde sig med ett eget fantasifullt språkbruk.

Ja precis.

Kan tillägga (om det inte redan framgått) att jag inte är den vassaste kniven i lådan när det kommer till ordklasser! Därav trådstart. Men känner mig tillfreds nu, mer än vad jag nånsin varit förut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in