Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-14, 09:58
Medlem
kaerakels avatar
Nu uppstod en debatt i tråden "polis får inte säga neger" om vare sig neger är ett adjektiv eller substantiv! Eftersom vi använder ofräna härskartekniker där, tänkte jag att vi på ett moget sätt ska komma fram till vad ordet neger är?
Ett adjektiv eller substantiv?

För mig är det självklart ett substantiv.

Tråd "POLIS FÅR INTE SÄGA NEGER" sida 10, där diskussionen eskalerar.
https://www.flashback.org/p36229144#p36229144
Citera
2012-03-14, 10:07
Medlem
egon2bs avatar
Det svenska ordet »neger« är substantiv. Samma sak har diskuterats för »silver« som också bara är ett substantiv.

På exempelvis spanska och portugisiska är "negro" både substantiv och adjektiv. Adjektivet är neutralt i geografiska namn som "Rio Negro" / "Río Negro" (Svarta Floden).
Citera
2012-03-14, 10:41
Medlem
Fickludds avatar
För övrigt är det ett mycket populärt ord på Flashback och jag har fått intrycket att folk hittar på de mest tokiga trådstarter enbart för att få skriv ordet. Några ämnessökningar i FB ger följande resultat:

Ordet i singular: 665 träffar
i plural: 623
i feminin form, singular: 370
i feminin form, plural: 310
med suffixet -hannar: 171
med suffixet -barn: 369
med suffixet -balle: 143
med suffixet -kuk: 320

Det är uppenbart att ordet är fängslande för en del.
Citera
2012-03-14, 10:45
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
För övrigt är det ett mycket populärt ord på Flashback och jag har fått intrycket att folk hittar på de mest tokiga trådstarter enbart för att få skriv ordet. Några ämnessökningar i FB ger följande resultat:

Ordet i singular: 665 träffar
i plural: 623
i feminin form, singular: 370
i feminin form, plural: 310
med suffixet -hannar: 171
med suffixet -barn: 369
med suffixet -balle: 143
med suffixet -kuk: 320

Det är uppenbart att ordet är fängslande för en del.

Jo, satt själv i dom tankarna!
Negerhybrid är en fin variant också.

OnT:
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Fann mig ett exempel ifrån ordlistan:

"Din morsa är ju helt beige!"
adjektiv beige (slang) tråkig, ointressant, intetsägande)

Återigen, en färg/beteende kan vara adjektiv i sitt sammanhang.

Har den här killen rätt?
Kan mig formulera neger som ett adjektiv?
Citera
2012-03-14, 11:23
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
... OnT:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Fann mig ett exempel ifrån ordlistan:

"Din morsa är ju helt beige!"
adjektiv beige (slang) tråkig, ointressant, intetsägande)

Återigen, en färg/beteende kan vara adjektiv i sitt sammanhang.
Har den här killen rätt? ...
Ja, även om alla adjektiv är adjektiv i sitt sammanhang, inte bara kan vara. Nåja, en del adjektiv är numera adverb i ett sammanhang som »arbeta snabbt«. Färg som substans är substantiv, det hörs på namnet substans.

Färger som egenskaper är adjektiv: Huset är rött. Att lägga lite rött på läpparna, där är »rött« ett substantiverat adjektiv och behandlas grammatiskt ett substantiv. Över huvud taget är kosmetika substantiv: ett tjockt lager rouge – det betyder i grunden rött stoft med bindemedel.

... en beige regnkappa ... ( beige = adjektiv )
... en vinterkappa i beige ... ( beige = substantiv, substantiverat adjektiv)
Senast redigerad av egon2b 2012-03-14 kl. 11:40.
Citera
2012-03-14, 11:42
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Ja, även om alla adjektiv är adjektiv i sitt sammanhang, inte bara kan vara. Nåja, en del adjektiv är numera adverb i ett sammanhang som »arbeta snabbt«.

Färger som egenskaper är adjektiv: Huset är rött. Att lägga lite rött på läpparna, där är »rött« ett substantiverat adjektiv och behandlas grammatiskt ett substantiv. Över huvud taget är kosmetika substantiv: ett tjockt lager rouge – det betyder i grunden rött stoft med bindemedel.

Jag börjar haja.
Så ett exempel på "neger" som substantiverat adjektiv vore... huvudet står tomt?

Har ju helt tappat vad "adverb" är för något. Får kolla upp det.
Citera
2012-03-14, 12:04
Medlem
sister.fockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Ja, även om alla adjektiv är adjektiv i sitt sammanhang, inte bara kan vara. Nåja, en del adjektiv är numera adverb i ett sammanhang som »arbeta snabbt«. Färg som substans är substantiv, det hörs på namnet substans.

Håller med, det beror ju helt klart på sammanhanget och detta gäller inte enbart ordet neger.
Citera
2012-03-14, 12:30
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
För mig är ordet uteslutande ett substantiv.

Ni som hävdar att det kan användas som ett adjektiv kan väl ge några exempel?
Citera
2012-03-14, 12:52
Medlem
kaerakels avatar
Jo, vill väldigt gärna se några exempel! Inte bara ett.
Citera
2012-03-14, 12:58
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Jag börjar haja.
Så ett exempel på "neger" som substantiverat adjektiv vore... huvudet står tomt?
Du rör till det i onödan. Tittade lite i tråden du hänvisar till och du hade rätt från början när du kategoriskt skrev att neger är ett substantiv, och egon2b har ju redan konstaterat detsamma som svar på din ursprungliga fråga. Den person som i den andra tråden svarade dig "Om polisen säger: "Han beter sig som en neger." är inte neger adjektiv då? wakeypakey." har helt enkelt fel. Ordet neger är substantiv där också. Finns det någon annan i den tråden som gett ett faktiskt exempel på en mening där neger skulle vara adjektiv?

Och eftersom neger inte är ett adjektiv i svenskan kan det inte bli ett substantiverat adjektiv. För att ett ord ska kunna substantiveras måste det vara något annat än ett substantiv från början. Tar vi i stället ordet svart, som ju är ett adjektiv, så är det substantiverat om man säger t.ex. "Det var en svart som begick brottet" i stället för "Det var en svart man som begick brottet".
Citera
2012-03-14, 13:19
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Du rör till det i onödan. Tittade lite i tråden du hänvisar till och du hade rätt från början när du kategoriskt skrev att neger är ett substantiv, och egon2b har ju redan konstaterat detsamma som svar på din ursprungliga fråga. Den person som i den andra tråden svarade dig "Om polisen säger: "Han beter sig som en neger." är inte neger adjektiv då? wakeypakey." har helt enkelt fel. Ordet neger är substantiv där också. Finns det någon annan i den tråden som gett ett faktiskt exempel på en mening där neger skulle vara adjektiv?

Och eftersom neger inte är ett adjektiv i svenskan kan det inte bli ett substantiverat adjektiv. För att ett ord ska kunna substantiveras måste det vara något annat än ett substantiv från början. Tar vi i stället ordet svart, som ju är ett adjektiv, så är det substantiverat om man säger t.ex. "Det var en svart som begick brottet" i stället för "Det var en svart man som begick brottet".

Nej det är ingen som har gett det faktiskt.
Det var vad jag tänkte. Men i frasen:

"Din mamma är helt neger" beskriver att mamman i fråga är neger. Så jag är konfunderad.
http://gratis-ordbok.se/search.php?id=9470&l2=23 står det SUBSTANTIV. Jag rör nog till det i onödan och låter mig skrämmas av FB obildade horder
Citera
2012-03-14, 13:34
Medlem
schizophrenias avatar
Det närbesläktade ordet negroid kan däremot användas som såväl substantiv som adjektiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in