Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-03-17, 17:00
Medlem
Jag har ägt och meckat med en Husqvarna Novolette 3311 under snart 10 år. Fordonet har fungerat till och från under flera år, men problemet har alltid varit de samma; tändningen.

För drygt 5 år sedan stannade mopeden 1 mil från hemmet, sedan dess har den inte gått.
Har sedan dess lagt ner ett par veckor varje sommar för att få igång den, något jag aldrig lyckats med.

Så vad är då problemet?
Fordonet tänder, men förmodligen på fel ställe.
Jag har försökt ställa in, med de verktygen jag har, en förtändning på 2.4mm med ~0.4mm mellan brytarspetsarna. Detta har fungerat lite si och så där. Som bäst har fordonet vid höga varv (i nedförsbacke) tänt ett 10-tal gånger och som sämst inte alls.

Läst för någon dags sedan att det fanns något vid namn abryss-avstånd. Efter lite research så hittade jag den här manualen som förklarade hur man ställde in värdet. Problemet är att jag omöjligen kan få något abryssavstånd under 30mm. Då inget är borttaget eller ändrat och fordonet har fungerat så funderar jag nu på om det verkligen är relevant eller ej för att fordonet ska fungera.

Så kort och gott;
  • Gnista finns
  • 2.4mm förtändning
  • 0.4mm mellan brytarspetsarna
  • 30mm abryss-avstånd (om nu något sådant finns)
  • Stiftet blir blött, vilket tyder på att bensin kommer fram
  • Allt fram till cylindern är noggrant rengjort
  • Hög kompression i cylindern. Alla packningar byttes för 20 mil sedan (~ 6 år)

Någon som har nått tips på vad som kan vara fel?
Citera
2012-03-17, 18:59
Medlem
INTPs avatar
Har du testat hur lång gnista tändsystemet orkar leverera? Gnistan kan se ganska bra ut på stiftet trots att den är så svag att den försvinner när det blir lite svårare att ge en gnista - alltså inne i det högre trycket i cylindern.

Visst finns det något som heter abrissavstånd, påverkar gnistans styrka. Inget jag någonsin behövt fundera på, när resten ställts in korrekt har grejerna fungerat...
Citera
2012-03-17, 19:30
Medlem
sommarlovs avatar
En så gammal moped har förmodligen klena magneter i svänghjulet.
(De tappar kraften med åren)
Det finns folk på veteranmopedsklubbar som kan hjälpa dig att återställa magneternas styrka!
Citera
2012-03-18, 23:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kontrollerat så svänghjulet sitter rätt och inte eventuella kilspår har "vuxit" med åren?
En rätt vanlig orsak till att gamla tändsystem säckar ihop är brytarspetsar som inte riktigt hänger med så om det går kan du försöka plocka isär, göra rent och smörja upp så dom rör sig obehindrat.
Det är också vanligt att tändproblem beror på dålig kondensator så du kan testa med en annan och det behöver inte va en till just ditt tändsystem utan du kan testa med ex: kondensator till volvo 140 om du har det liggandes.
Citera
2012-03-19, 12:37
Medlem
morkfromorks avatar
Sommarlov har troligen det korrekta svaret.

Inte bara moppar utan gamla datorer (floppyn och ev. skivminne) kan ha samma problem.
Citera
2012-03-20, 20:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
En så gammal moped har förmodligen klena magneter i svänghjulet.
Läste lite om de för många år sen men de borde väl gå att kolla på nåt sätt om magnetismen verkar va ok eller tokdöd med en näve spik eller är det för inexakt?

Plocka ur tändstiftet, dra runt motorn med borrmaskin och mäta spänningen från matarspolen(med belastning) till belysning om det finns?
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-03-20 kl. 20:59.
Citera
2012-03-21, 15:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Om du behöver en kolv så ligger det en helt ny ute på tradera, gammal kolv med dåliga ringar gör ju inte motorn direkt bättre.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-03-21 kl. 15:27.
Citera
2012-03-24, 15:51
Medlem
fritjofkonkass avatar
Man kan bygga en liten apparat för att magnetisera svänghjul, här hittar du den.

När jag renoverade en veteranmoped bytte jag det mesta i motorn, men likväl ville den knappt gå. Den uppvisade liknande de tendenser du beskriver. Jag hade dock ett annat svänghjul liggandes som jag monterade på, och genast tände motorn ordentligt. Rekommenderar dig att se över svänghjulets kondition.

Visserligen lite OT, men dock kvarstår det problem med min moppe, den fyrtaktar som sjutton, och jag antar att det är fel tändinställning. För att vrida ankarplattan måste motorkåpan monteras av, men det är omöjligt eftersom jag inte får loss kilbulten som håller trampan... Sitter i en jävla återvändsgränd kort sagt, med ofungerande moppe och rensopade gator utanför...
Citera
2012-03-24, 16:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har du provat en kombination av 5-56, värme och milt våld?
Fyrtaktning är annars ett vanligt fenomen på för rikt ställd förgasare, kontrollerat förgasarinställningen?
Citera
2012-03-24, 17:15
Medlem
Avva66s avatar
Hur ställer du förtändningen? Det är när spetsarna börjar öppna
som gnistan kommer, jag får uppfattningen av din text att du
ställer tändningen med fullt öppen spets.
Har du testlampa? Det är nästan ett måste.

Woodruffkilen på vevaxeln är rätt liten och klen på dom där
motorerna, har du varit av med svänghjulet och kollat?
Sitter svänghjulet fel så blir det galet.

Kondingen som nämnts är skitviktig, byt den och spetsarna också
om du nu inte gjort det redan.
Citera
2012-03-24, 18:30
Medlem
fritjofkonkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har du provat en kombination av 5-56, värme och milt våld?
Fyrtaktning är annars ett vanligt fenomen på för rikt ställd förgasare, kontrollerat förgasarinställningen?

Ber om ursäkt för att jag lånat tråden beträffande mitt problem.

Värme har jag inte provat, men hårt våld försöker jag undvika med tanke på att skydda pedalaxeln från krökning. Har dock knackat en hel del, utan resultat. Hur skulle värmen appliceras? Varmluftspistol? Kan det funka att låsa fast ett par muttrar mot varandra och knacka på dem så att kilbulten skyddas?

Förgasaren är en Pallas, och jag har haft isär den så den bör vara ok. Saknar visserligen ställbart munstycke, det sitter originalmunstycke på den. Finns också en luftskruv, men den ger ingen märkbar skillnad av att vrida på. Under(!) förgasarhuset finns en skruv till, tror det är ett spridaremunstycke. I och med den korkade konstruktionen är det omöjligt att justera denna utan att först skruva av hela förgasaren. Kan dock kanske vara denna som spökar.

Edit:Här finns en sprängskiss på förgasaren.
Här står det vad delarna heter.
Citera
2012-03-24, 18:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
men hårt våld försöker jag undvika med tanke på att skydda pedalaxeln från krökning. Har dock knackat en hel del, utan resultat.
Milt våld slå med typ skaftet på en skruvmejsel till exempel, brukar va av plast och den deformeras innan metalldelar som gängor tar skada.
Har du nån bild på hur det ser ut?

Citat:
Hur skulle värmen appliceras? Varmluftspistol?
Varmluftspistol kan funka, ogräsbrännare, gasolbrännare, stearinljus etcetera finns många metoder men gemensamt är att man måste va försiktig så inte packningar och andra plast/gummidetaljer tar skada.
Citat:
Kan det funka att låsa fast ett par muttrar mot varandra och knacka på dem så att kilbulten skyddas?
Inte riktigt med på vad du menar.
Citat:
Förgasaren är en Pallas, och jag har haft isär den så den bör vara ok. Saknar visserligen ställbart munstycke, det sitter originalmunstycke på den. Finns också en luftskruv, men den ger ingen märkbar skillnad av att vrida på. Under(!) förgasarhuset finns en skruv till, tror det är ett spridaremunstycke. I och med den korkade konstruktionen är det omöjligt att justera denna utan att först skruva av hela förgasaren. Kan dock kanske vara denna som spökar.
Så brukar dom flesta förgasarna idag va byggda, justerbara munstycken används inte så mycket.
Att inget händer när du vrider på luftskruven är inte bra, indikation på att inställningen kan va felaktig.

Ang. munstycken så brukar det finnas 2st, ett huvudmunstycke som reglerar bränsletillförseln när man kör och ett mycket mindre lågfartsmunstycke som har hand om tomgång och dom måste båda va rena för det ska fungera.

Kontrollera också flottören så den inte har börjat läcka, kontrollera även så flottörnålen och flottörnålsätet inte har smuts eller skador som gör att det läcker in bensin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in