• 1
  • 2
2012-03-18, 18:53
Medlem
operatics avatar
Snubblade ver fljande artikel:

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.407...-vm-spar-klara

Speciellt det sista stycket i artikeln r mycket intressant.
Vgar man redan hoppas mntro?
Citera
2012-03-18, 19:01
Medlem
Elwisps avatar
Har fr mig att Capol sa infr VM frra ret att femmilen kunde gtt i intervallstart om 15 km klassiskt gtt i masstart istllet. D ville arrangrerna att Northug skulle vinna femmilen s valet var enkelt, Hellners strsta guldchans 2015 borde vara 15 km fristil i intervallstart s hoppas dom inte vljer att ge honom strst guldchans utan gr allt fr att f en riktig femmil.
Citera
2012-03-18, 19:22
Medlem
Vi fr se. r nog inte uteslutet att det blir bde 15KM och 50KM i intervallstart
Citera
2012-03-18, 19:44
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwisp
Har fr mig att Capol sa infr VM frra ret att femmilen kunde gtt i intervallstart om 15 km klassiskt gtt i masstart istllet. D ville arrangrerna att Northug skulle vinna femmilen s valet var enkelt, Hellners strsta guldchans 2015 borde vara 15 km fristil i intervallstart s hoppas dom inte vljer att ge honom strst guldchans utan gr allt fr att f en riktig femmil.

Instmmer helt klart i detta. Jag har inga som helst problem med att offra Hellners och Kallas strsta guldchanser - 15 km resp 10 km med intervallstart - i utbyte mot att ntligen f uppleva en riktig femmil och en riktig tremil igen....men helst vill jag frsts se att bde 15 km och 50 km gr med intervallstart.

Om det inte gr att komma ifrn att vi mste vlja, tror jag att det r viktigt att alla svenska skidvnner agerar blslampa p arrangrerna att inte gna sig t ngon form av missriktad populism a la Oslo-VM 2011, utan att vlja att kra tre- och femmilen med intervallstart, oavsett om det kan antas vara bra eller dligt fr vra medaljchanser.
Citera
2012-03-18, 20:38
Medlem
Moon The Loons avatar
En annan sak som r absolut ndvndig infr 2015 r att banorna (tminstone i masstarterna) mste gras om. Jag tnker naturligtvis p de lnga glidpartier ned mot stadion som r rent ut sagt fruktansvrda och ngot av de smsta p hela touren. Jag vet att banan har gjorts om precis efter mrdarbacken men det r fortfarande ingen bra bana, eller snarare inte ens i nrheten av bra.
Citera
2012-03-18, 21:22
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerP
Vi fr se. r nog inte uteslutet att det blir bde 15KM och 50KM i intervallstart

Undrar detsamma.

Men i vinterstudion idag intervjuade det ju den ansvarige (minns varken namnet eller den korrekta titeln) fr VM 2015 och han lt ju vldigt kompetent och framfrallt lt det ju som om han skulle slss med nbbar och klor fr att f till intervallstarter p 50 km s nog borde han vl vara positivt instlld p intervallstarter ven p 15 km.

Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
En annan sak som r absolut ndvndig infr 2015 r att banorna (tminstone i masstarterna) mste gras om. Jag tnker naturligtvis p de lnga glidpartier ned mot stadion som r rent ut sagt fruktansvrda och ngot av de smsta p hela touren. Jag vet att banan har gjorts om precis efter mrdarbacken men det r fortfarande ingen bra bana, eller snarare inte ens i nrheten av bra.

Det diskuterades ju i vinterstudion idag och den gode Elofsson gjorde precis samma analys som du vilket ven herr tvlingsansvarige verkade gra! S det bdar gott infr framtiden!

Om vi nu bara kunde f bort Capol helt frn FIS och kanske gra en rockad dr vi byter ut Ulvang och slnger in Wassberg s tror jag vi r i hamn...
Citera
2012-03-18, 21:58
Medlem
Hzjs avatar
Det vore helt fantastiskt med intervallstart i bde 10/15- och 30/50-kilometersloppen. Hoppas man kan inhmta tillrckligt med karstd fr detta ocks. Bde Cologna, (i viss mn ven) Northug och Bjrgen av de internationella "storstjrnorna" har ju p sina hll uttalat att intervallstart r favorittvlingsformen. De svenska verkar ju unisont fredra intervallstart. Vgar inte hoppas n dock med risk fr att bli alltfr besviken om s inte blir fallet. Skulle bara en disciplin bli intervall, s sjlvklart femmilen och tremilen trots att det minskar hemmachanserna till guld rejlt. (Om s nu r fallet om 3 r fortfarande. )

Dessutom r Faluns bana sorgligt usel som masstartsbana. Blir lika uppgiven varje gng hrdkrning i mrdarbacken aldrig betalar sig, likt Clara idag och mnga andra tidigare. Visst utfrskning ska man ocks behrska, men i en intervallstart fr man i alla fall klara sig utan den vrsta slipstreameffekten. Trkiga tvlingsformer, usel bana och noll vinterknsla gjorde Faluns tvlingshelg till ssongens trkigaste. Nog kan skidspelen stadkomma mycket mer? Ska man ha masstarter mste banan frndras i framtiden, srskilt om man ska f en fin VM-stafett (en dr inte Northug spurtar ifrn ett par tre lag efter tv kilometers glidfest. )
Citera
2012-03-18, 21:58
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Om vi nu bara kunde f bort Capol helt frn FIS och kanske gra en rockad dr vi byter ut Ulvang och slnger in Wassberg s tror jag vi r i hamn...

Eller nnu hellre Sixten Jernberg. D skulle det ntligen bli lite ordning p skidvrlden igen!
Citera
2012-03-18, 23:11
Medlem
Jag tycker man gjort helt rtt analys att det behvs ett Grautishaugen i Falun, d blir mrdarbacken lite mer som Kappelbacken i Oslo och man kommer om jag frsttt det rtt in i stadion frn ett annat hll. Spnnande att se hur det blir.

Det skall ocks sgas att den lilla frndringen som var gjord till i r var bttre n den tidigare banan ocks, s man jobbar p rtt vg. Finns fin terrng, stadionomrdet och ingngen blir iallafall det viktigaste.
Citera
2013-01-22, 15:14
Medlem
Moon The Loons avatar
http://www.langd.se/varldspremiar-fo...881-86106.html

Premir imorgon allts. Lnken kan vl ungefr sammanfattas s hr; teve teve teve teve.

Sen det hr:
Citat:
Backen r designad utifrn tesen att man ska tjna tid och placeringar p att vara skicklig p att kra utfr och liknar bitvis mer en slalombacke n ett skidspr i klassisk bemrkelse.

Lter ju bde bra och rent skrmmande p samma gng. Kanske inte helt optimalt fr Kalla.
Att det dock kommer bli bttre n de horribla glidpartier ned mot stadionomrdet som varit utgr jag ifrn.
Hur som helst ska det bli spnnande och se vad man ftt till.
Senast redigerad av Moon The Loon 2013-01-22 kl. 15:25.
Citera
2013-01-22, 19:27
Medlem
Dubbelfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av operatic
Snubblade ver fljande artikel:

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.407...-vm-spar-klara

Speciellt det sista stycket i artikeln r mycket intressant.
Vgar man redan hoppas mntro?
Glm det. Vegard Ulvang r som sagt en mycket liten mnniska, uppvuxen i ett mycket litet land. Det enda stora hos honom r hans gigantiska komplex. Aldrig bra nr en sdan fr fr mycket att sga till om i olika sammanhang. Drfr kommer femmilen att kras som masstart ven i Falun. Tyvrr.
Citera
2013-01-22, 21:05
Medlem
Elwisps avatar
Emma Wikn har gett sitt utltande om banorna, jag r fortsatt vldigt skeptisk ven om jag borde vnta till efter SM med att uttala mig

Jag har aldrig tidigare kt i en sdan nedfrsbacke. Man mste nstan anvnda slalomsvngar fr att klara den p bsta stt. Jag r faktiskt lite orolig eftersom det kan g fort och bli intensivt, speciellt i en masstart.

http://www.langd.se/emma-wiken-har-t...328-86106.html

edit: Shr ser det tydligen ut nr man ker ner, knns som stor risk fr vurpor i svngarna nr mnga kare kommer i hg fart samtidigt.
http://www.youtube.com/watch?feature...nu2zYAAw#t=77s
Senast redigerad av Elwisp 2013-01-22 kl. 21:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in