Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-27, 12:20
  #2305
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveLifeNow
Möjligtvis gäller detta även inom andra yrken?

Jag är färdigutbildad installationselektriker med höga betyg, men det finns inget sug alls efter nyutbildade installationselektriker. Jag har även annan bra erfarenhet och annan teknisk utbildning, är beredd att flytta och är beredd på lägsta lärlingslön och bo mitt i svenska Kongo. Det hjälper inte.

Utbildningsföretagens kurser ger inte ECY-behörighet, men firmorna söker ECY-certifiterade elektriker.
https://www.sef.se/medlem/larling/va...tifikat-guide/

Detta innebär att du måste vara lärling i 1600 timmar innan någon behörighet, men nästan ingen efterfrågar lärlingar. I Sverige är det tre konsultfirmor som söker elektrikerlärlingar på AF just nu (påstås det). Misstänker att det är en bedräglig front för att visa att det finns ett behov i syfte att sälja utbildningar.

Det finns endast fem poster på AF vid sökning "lärling elektriker" men ändå påstås det att det är ett stort behov av elektriker på AF. Ren lögn. Klandervärt bedrägeri! https://arbetsformedlingen.se/platsb...g%20elektriker

Tänk då på hur många utbildningsföretag som examinerar dem i hela Sverige! Lurendrejeri!

Hade det funnits stort behov så hade de anställt lärlingar. Detta sker ICKE!

För att examineras med ECY-behörighet måste du gå en 3-årig gymnasieutbildning vilken innefatta gratisarbete åt olika företag i tre år. Rent slaveri, allt medan dina studielån växer, men låt dig inte luras till det, käre student, för när du väl blivit ECY-certifierad elektriker måste du nämligen konkurrera med baltiska elektriker med låga löner p.g.a. EU:s öppna gränser. De löner som utlovas på AF:s hemsida syftar sannolikt på lönen efter den kommande hyperinflationen och/eller när EU faller samman, tror jag.

Om jag har fel så bevisa motsatsen! Erbjud mig anställning som lärling så kommer jag erkänna att jag hade fel här! Inga problem. Jag har väldigt gärna fel, men brukar inte ha det, precis som jag sällan förlorar i schack.

Synd att jag hade tillit till AF. Korkat. Bisarrt. Vi kan inte lita på svenska myndigheter.

Gå till närmaste större industri och säg att du är utbildad elektriker så har du jobb inom ett par veckor. Det bästa är att du då inte behöver gå som lärling utan du får betalt som en nyexad industrielektriker.
Det bästa är att du också slipper jobba mit privatpersoner där alla gnäller om att det kostar för mycket och att du inte städar efter dig.
Vill du absolut jobba med installation så finns det många större industrier som har en egen fastighetsgrupp som sköter detta. Hur det är med lärlingslön där vet jag ej.
Citera
2022-12-27, 19:39
  #2306
Medlem
LoveLifeNows avatar
Tack för alla trevliga och genomtänkta svar på mitt inlägg. God Jul på er och Gott Nytt År!

Tack vare er ska jag inte ta livet av mig riktigt än :-) men det är tydligt att många av er är vilseledda eller vilseleder medvetet åt utbildningsföretagen. Hur kan ni leva med er själva? Mår ni inte illa av ert eget beteende?

Tror ni inte att vi som utbildat oss söker jobb, eller att vi inte kan jobben vi skall utföra? Klart vi gör det och kan det! kanske lite långsammare och kanske med lite fler frågor, men det är ju därför vi ska ha lärlingslön i ett år innan vi blir behöriga! När jag praktiserade utförde jag massvis med enkla jobb, främst montering av kabel i dosor och strömbrytare, rördragning och kabeldragning. Inga problem. Rakt och fint och på rätt höjd.

Jag som är maskiningenjör och har påtat med det mesta har absolut inte tummen mitt i handen och det har heller inte de yngre som väljer yrket. Många av oss tar villigt alla slags jobb. Vi söker vitt och brett! DET HJÄLPER INTE. - FATTAR NI? - FÖRSTÅR NI?

Alla påståenden i tråden om att det finns jobb här och där visar sig vid kritisk granskning eller vid direkta kontakter vara helt vilseledande. Varför försöker ni vilseleda oss med era lögner? Får ni betalt för att ljuga? Åt vem?

Bör AF läggas ned? Lösningen är ju uppenbarligen politisk och AF kan ju inte bidra till den lösningen alls, men blockerar oss enbart på olika vis med sin byråkrati. T.ex. om du blir inbjuden på en intervju så vill AF veta 3 veckor i förväg för att kunna godkänna biljetten!!! Jag skojar inte. Tror felet sitter hos politikeradeln. Men när det är som det är, blir ju den logiska följdfrågan vad man då ska ha AF till, eller ens denna politikeradel? Varför ska man rapportera alla sökta jobb, som man ändå aldrig får, alltmedan depression och självmord eller kriminalitet bara tilltar?

AF spärrar även de som söker jobb utomlands om de kan det. Jag fick ingen biljett för att kunna fly det här makabra landet. Det fick jag veta efter god kontakt med ett företag efter .. trumvirvel... 3 veckor!!! Det är helt jävla bisarrt.

Arbetslösheten verkar slå på bred front, mot unga såväl som medelålders. Ersättningarna är låga och statens pengar vräks ut på ännu mer invandring, vapen till en kriminell korrupt nazistdiktatur inkl. unisona applåder från riksdagen, samt EU-bedrägeriet, och nu ska alla ukrainska flyktingar ha jobb, inte bidrag... Vilka jobb då? Svenska medborgares jobb?

Man tar sig för pannan. När kommer någon avrätta politikerdjävlarna med en välriktad missil? Kommer Putin hjälpa oss? Jag hoppas innerligt det, för vad ska vi med dessa politikerjävlar till som inte fattar ens 1+1=2?

Förslaget om att vi som är arbetslösa aktivt borde organiserade oss är givetvis intressant, anser jag, för inte heller facken verkar ju bry sig om oss. Inte ett dugg. De svarar inte ens på min fråga om det här.

Kontakta mig om du vill bli aktiv mot dessa fulfack, dessa fulpolitiker, dessa meningslösa myndigheter och deras satanistiska lögner! Vi måste vara många om det ska fungera, bli effektivt och kunna ge oss alla jobb!

Jag är tydligen blockerad av Flashback som har strypt mina möjligheter att kontakta er som erbjuder mig jobb, om jag inte först spammar forumet med inlägg... men min moralfilosofi och den gyllene regeln förbjuder mig att agera så.

Men nåväl. Jag är positiv och konstruktiv. Kontakta mig gärna via martin+72g via den krypterade plattformen i Schweiz som heter protonmail.com (tag dessutom bort plustecknet som skyddar mot spam)

Hoppas jag skall kunna visa er att det går att få jobb via Flashback, även om allt annat fallerar!
Citera
2023-02-08, 18:28
  #2307
Avstängd
leosundbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveLifeNow
[...]det är tydligt att många av er är vilseledda eller vilseleder medvetet åt utbildningsföretagen. Hur kan ni leva med er själva? Mår ni inte illa av ert eget beteende?
[...]
Alla påståenden i tråden om att det finns jobb här och där visar sig vid kritisk granskning eller vid direkta kontakter vara helt vilseledande. Varför försöker ni vilseleda oss med era lögner? Får ni betalt för att ljuga? Åt vem?
Vi har ju diskuterat ämnet generellt mellan fyra ögon innan du och jag, men jag vill ändå kommentera just detta (min fetning).

Jag tror inte att det handlar om en medveten vilja att vilseleda när det gäller folk som hänger på Flashback. Jag tror att det finns ganska mycket grodperspektiv av typen "jag fick jobb så arbetsmarknaden är bra" eller "jag fick inte jobb så arbetsmarknaden är dålig". I mitt fall kan jag faktiskt kontra med att jag har kollat upp statistiken (för teknologer) så jag sitter och inte och bara gissar. Dock har jag inte stenkoll på elektriker och andra hantverkare.

Däremot skolorna som själva har tillgång till statistik som visar hur (illa) det ser ut på sina håll och ändå väljer att luras, ja där undrar jag faktiskt hur lågt man kan sjunka och hur man kan se sig i spegeln.
Citera
2023-02-13, 10:12
  #2308
Medlem
DrDoaks avatar
Jag kollar just nu på en elutbildning som erbjuds av Arbetsförmedlingen. Eftersom jag vet att många skolor är ganska oärliga i sin marknadsföring, så hörde jag av mig och ville veta mer. Jag frågade vilka företag som brukar ge praktik och anställa eleverna efter examen (ett år).

Utbildningsledaren svarade undvikande med ett "det är lokala småföretag", vilket gör att en röd varningslampa börjar blinka. Om nu arbetsmarknaden är god, borde han inte då kunna säga typ "några är Assemblin, Bravida, Elajo" typ? På vilken utbildning blir man mest anställd hos lokala småföretag? Spontant tänker man då att de större företagen verkar rata dessa utbildningar, är det så?

En annan grej som gör mig lite nojig är att utbildningen inte ger någon yrkeslicens typ AL, A eller B. Detta måste man skaffa sig vid sidan om senare. Förut ska dessa ha kostat 50 lax, hur är det idag med detta?
Citera
2023-02-13, 10:53
  #2309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveLifeNow
Möjligtvis gäller detta även inom andra yrken?

Jag är färdigutbildad installationselektriker med höga betyg, men det finns inget sug alls efter nyutbildade installationselektriker. Jag har även annan bra erfarenhet och annan teknisk utbildning, är beredd att flytta och är beredd på lägsta lärlingslön och bo mitt i svenska Kongo. Det hjälper inte.

Utbildningsföretagens kurser ger inte ECY-behörighet, men firmorna söker ECY-certifiterade elektriker.
https://www.sef.se/medlem/larling/va...tifikat-guide/

Detta innebär att du måste vara lärling i 1600 timmar innan någon behörighet, men nästan ingen efterfrågar lärlingar. I Sverige är det tre konsultfirmor som söker elektrikerlärlingar på AF just nu (påstås det). Misstänker att det är en bedräglig front för att visa att det finns ett behov i syfte att sälja utbildningar.

Det finns endast fem poster på AF vid sökning "lärling elektriker" men ändå påstås det att det är ett stort behov av elektriker på AF. Ren lögn. Klandervärt bedrägeri! https://arbetsformedlingen.se/platsb...g%20elektriker

Tänk då på hur många utbildningsföretag som examinerar dem i hela Sverige! Lurendrejeri!

Hade det funnits stort behov så hade de anställt lärlingar. Detta sker ICKE!

För att examineras med ECY-behörighet måste du gå en 3-årig gymnasieutbildning vilken innefatta gratisarbete åt olika företag i tre år. Rent slaveri, allt medan dina studielån växer, men låt dig inte luras till det, käre student, för när du väl blivit ECY-certifierad elektriker måste du nämligen konkurrera med baltiska elektriker med låga löner p.g.a. EU:s öppna gränser. De löner som utlovas på AF:s hemsida syftar sannolikt på lönen efter den kommande hyperinflationen och/eller när EU faller samman, tror jag.

Om jag har fel så bevisa motsatsen! Erbjud mig anställning som lärling så kommer jag erkänna att jag hade fel här! Inga problem. Jag har väldigt gärna fel, men brukar inte ha det, precis som jag sällan förlorar i schack.

Synd att jag hade tillit till AF. Korkat. Bisarrt. Vi kan inte lita på svenska myndigheter.

Stanna inte kvar i Sverige, åk till Kanada eller Australien och tjäna 60-80k som elektriker + lätt att få jobb.
Citera
2023-02-13, 10:54
  #2310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Jag gick ut elprogrammet 2007 som elektrikerlärling. Inte fanns det någon firma som var intresserad av att anställa mig. Redan då 2004 när jag sökte till gymnasiet hette det att det skulle vara en sådan stor brist på elektriker.

Det jag lärt mig i gymnasiet är sedan länge glömt och vill idag inte ens kännas vid att jag kände mig såpass grundlurad. Elektrikerfacket var tom på skolan och lovordade att det var sådan brist på arbetskraft inom elbranschen.

Varför inte dra till Kanada eller liknande? Gott om jobb och bra lön.
Citera
2023-02-13, 12:11
  #2311
Medlem
Detta gäller för alla komvux och yh utbildningar
Utom undersköterska
Citera
2023-02-13, 12:49
  #2312
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Jag kollar just nu på en elutbildning som erbjuds av Arbetsförmedlingen. Eftersom jag vet att många skolor är ganska oärliga i sin marknadsföring, så hörde jag av mig och ville veta mer. Jag frågade vilka företag som brukar ge praktik och anställa eleverna efter examen (ett år).

Utbildningsledaren svarade undvikande med ett "det är lokala småföretag", vilket gör att en röd varningslampa börjar blinka. Om nu arbetsmarknaden är god, borde han inte då kunna säga typ "några är Assemblin, Bravida, Elajo" typ? På vilken utbildning blir man mest anställd hos lokala småföretag? Spontant tänker man då att de större företagen verkar rata dessa utbildningar, är det så?

En annan grej som gör mig lite nojig är att utbildningen inte ger någon yrkeslicens typ AL, A eller B. Detta måste man skaffa sig vid sidan om senare. Förut ska dessa ha kostat 50 lax, hur är det idag med detta?
Haha underbart
Har försökt hitta statistik på hur många som blir anställda, omöjligt!
Börja inte utbildningen om du inte har lärlingsplats säkrad
Citera
2023-02-14, 08:53
  #2313
Medlem
Strombolizs avatar
Tror mer på att TS är en jobbig gnällspik som spenderar mer tid på Flashback än ute i verkliga livet.
Lärlingsplatser (eller LIA) är inget som bara utdelas som allmosor, du måste lobba för dig själv och visa framfötter precis som när man söker vanliga jobb. Får du inte jobb i din bransch så välj en annan bransch under tiden och visa att du är villig att jobba och inte är en latmask. Eller starta eget.
Citera
2023-02-14, 09:07
  #2314
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Jag kollar just nu på en elutbildning som erbjuds av Arbetsförmedlingen. Eftersom jag vet att många skolor är ganska oärliga i sin marknadsföring, så hörde jag av mig och ville veta mer. Jag frågade vilka företag som brukar ge praktik och anställa eleverna efter examen (ett år).

Utbildningsledaren svarade undvikande med ett "det är lokala småföretag", vilket gör att en röd varningslampa börjar blinka. Om nu arbetsmarknaden är god, borde han inte då kunna säga typ "några är Assemblin, Bravida, Elajo" typ? På vilken utbildning blir man mest anställd hos lokala småföretag? Spontant tänker man då att de större företagen verkar rata dessa utbildningar, är det så?

En annan grej som gör mig lite nojig är att utbildningen inte ger någon yrkeslicens typ AL, A eller B. Detta måste man skaffa sig vid sidan om senare. Förut ska dessa ha kostat 50 lax, hur är det idag med detta?

Elektriker är en ruskigt bra grund men att satsa på installation är kanske inte det bästa just nu då byggbranschen mer eller mindre rasar och folket inte har pengar för att anlita en elektriker för att dra om någon kabel eller annat så det blir istället fullösningar eller någons kompis kompis som drar denna kabel.
Mitt råd är att istället satsa på el automation då industrierna, maskinbyggarna, konsulterna och många fler skriker efter folk. Jobbet är dessutom väldigt mycket mera varierande än att sätta upp uttag och dra kabel för laddstolpar.
Industrin automatiserar mer och mer och robotar gödslar man med i många industrier så jobb kommer att finnas under lång tid. Bra om du gillar att programmera då detta blir en större och större del av yrket. En fördel till är också att du slipper helt lärlingstiden och går in på en normal lön direkt.

Jag är utbildad och jobbade inom yrket i ca 15 år innan jag istället sadlade om till sälj av liknande produkter och även här skriks det efter folk och då gärna med tekniskt kunnande hellre än att du är säljare ut i fingerspetsarna. Inom sälj finns också möjligheter till mycket högre löner än inom el och automation även om det är helt ok där också.

Ett tips bara, lycka till.
Citera
2023-02-14, 10:10
  #2315
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Har försökt hitta statistik på hur många som blir anställda, omöjligt!
Börja inte utbildningen om du inte har lärlingsplats säkrad
Enligt Nercia får 80% jobb max 90 dagar efter att de slutar, men sen om det är siffror som är manipulerade är inget som jag vet. Om 80% får jobb inom el eller jobb inom helt andra yrken vet jag inte i dessa 80%.
Citera
2023-03-01, 11:38
  #2316
Medlem
Selischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stromboliz
Tror mer på att TS är en jobbig gnällspik som spenderar mer tid på Flashback än ute i verkliga livet.
Lärlingsplatser (eller LIA) är inget som bara utdelas som allmosor, du måste lobba för dig själv och visa framfötter precis som när man söker vanliga jobb. Får du inte jobb i din bransch så välj en annan bransch under tiden och visa att du är villig att jobba och inte är en latmask. Eller starta eget.

Du vet inte vad du pratar om. Jag tog studenten från elprogrammet 2021 och jag har inte heller hittat någon lärlingplats. Då kan jag tillägga att jag fick med mig bra vitsord från praktikplatserna under gymnasiet, att jag jobbade bra osv. Jag har ringt runt till varenda jävla firma som finns I mitt närområde och får alltid samma svar: du har för lite erfarenhet, vill inte ha någon lärling. Även när många av dessa företag är ute i sociala medier överallt och skriker efter elektriker. Branschen är rutten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback