• 1
  • 2
2012-03-21, 22:14
Medlem
BaalZeBubs avatar
Var så god, en mycket intressant film. Titta helst på hela utan att läsa på om bakgrunden.

http://www.youtube.com/watch?v=ekmMD8oYtJ0

En flock delfiner simmar fel och strandsätter sig, så som de gör ibland.

Notera följande intressanta skillnad mellan män och kvinnor:

Männen går ut i havet och räddar livet på delfinerna.

Kvinnorna står hjälplöst på stranden och ojar sig.

Notera hur männen inte får någon order. De behöver inte ens kommunicera med varandra. De förstår problemet, de förstår vad som behöver göras, och de gör det.

Kvinnorna däremot, kommunicerar mycket, och dokumenterar med sina kameror. Men de förstår inte problemet och är fullständigt hjälplösa.

Könsroller? Kulturellt? Gener? Vem vet, men intressant är det.
Citera
2012-03-21, 22:21
Medlem
Eukaryots avatar
Är det inte mer utav en individuell skillnad. Det måste väl finnas håglösa män och ihärdiga kvinnor. Om en grupp bestående utav både män och kvinnor skulle genomfört samma uppgift, hur hade det då sett ut? Men generellt sett har kanske kvinnor en tendens att tjafsa mer, medan män bara vill få det som måste göras överstökat.
Citera
2012-03-21, 22:27
Medlem
Bakaxels avatar
Ja, minst sagt intressant. Dock skymtar jag bara tre kvinnor, varav en bär på ett barn. Sedan lunkar några flickor förbi. Det var inte mycket material att dra några direkta slutsatser av men nog är det i huvudsak män som hugger i. De som tar initiativet verkar ha någon anknytning till stranden, kanske jobbar de som badvakter eller hyr ut båtar eller något. Detta tillsammans med att de är lokala invånare ger de förmodligen någon slags ansvarskänsla och att ingripa i det som sker där ligger nog närmre till hands för dem om man jämför med turister.

Helt fantastiskt klipp för övrigt. Tragiskt att det troligen är vår hänsynslöshet som fick de vackra varelserna att stranda, men det gladde mig att se att alla kom tillbaka i livet.

Vad som gör männen mer handlingsbenägna i denna situation är antagligen en mix av det rent fysiska övertaget men också att vår kultur tillskriver männen egenskaper som att "hugga i", "ta i med hårdhandskarna" och liknande.

Tydligt är det i alla fall att kvinnorna, de som är fria att röra sig, väljer att stå och klia sig i muffen istället. Intressant med tanke på mödrars kvicka instinkt i övriga djurriket att försvara sina ungar.
Citera
2012-03-21, 22:35
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eukaryot
Är det inte mer utav en individuell skillnad. Det måste väl finnas håglösa män och ihärdiga kvinnor. Om en grupp bestående utav både män och kvinnor skulle genomfört samma uppgift, hur hade det då sett ut? Men generellt sett har kanske kvinnor en tendens att tjafsa mer, medan män bara vill få det som måste göras överstökat.
Klart det är en individuell skillnad. Har en kvinnlig kamrat som har lite "Lisbeth Salander" i sig som berättade nyligen att en grannes katt hade släpat in en stor jävla fågel och att han, en storväxt man som gillar att meka med sin motorcykel, var väldigt tafatt i hanteringen av den fortfarande halvt levande fågeln. Hon fick komma in i lägenheten och ta tag i fågeln och klappa till den med ett tillhygge, klappade sedan händerna lite sådär nonchalant och "sådärja!". Jävlar anamma är väl inte nödvändigtvis något könsligt betingat.

I det här fallet blev jag glad av att de över huvud taget grep in och samarbetade för att rädda livet på oskyldiga och oanat intelligenta djur. Jag har många manliga indiepoppare och hipsters till kompisar som bara skulle ta upp sin iPhone och filma spektaklet och rapportera om det på Twitter.

Vi får komma ihåg att personen som filmar är en av de som anser att internetkändisskap är viktigare än att ta för sig i denna situation, och han är man.
Citera
2012-03-21, 22:52
Bannlyst
Till slut var det betydligt fler män än delfiner också. Det ropades en del i början med det var alltså inga order det? Nån som hörde vad de sa då?

Hur många kvinnor såg ni som stod och ojade sig?
Senast redigerad av Mergert 2012-03-21 kl. 22:59.
Citera
2012-03-21, 23:53
Medlem
slemzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Klart det är en individuell skillnad. Har en kvinnlig kamrat som har lite "Lisbeth Salander" i sig som berättade nyligen att en grannes katt hade släpat in en stor jävla fågel och att han, en storväxt man som gillar att meka med sin motorcykel, var väldigt tafatt i hanteringen av den fortfarande halvt levande fågeln. Hon fick komma in i lägenheten och ta tag i fågeln och klappa till den med ett tillhygge, klappade sedan händerna lite sådär nonchalant och "sådärja!". Jävlar anamma är väl inte nödvändigtvis något könsligt betingat.

I det här fallet blev jag glad av att de över huvud taget grep in och samarbetade för att rädda livet på oskyldiga och oanat intelligenta djur. Jag har många manliga indiepoppare och hipsters till kompisar som bara skulle ta upp sin iPhone och filma spektaklet och rapportera om det på Twitter.

Vi får komma ihåg att personen som filmar är en av de som anser att internetkändisskap är viktigare än att ta för sig i denna situation, och han är man.

Fast det är dokumenterad fakta att män kommunicerar bättre och tar snabbare viktiga beslut i grupp. Videon bekräftar bara faktan. Sedan definierar jag förövrigt personligen inte en "indiepoppare" eller "hipster" (bild på min uppfattning av denna typ: http://lienda.blogg.se/images/2011/h..._172040477.jpg ) som en riktig man heller. Egna erfarenheter av sådana människor är att de är varken kvinnliga eller manliga i sitt beteende, typ något mitt emellan, vilket kanske talar för att du inte sett dessa manliga karaktäristiska drag hos dem. Och i fallet men din kompis á la Mankell hör det till onaturligheten skulle jag säga. Precis som det finns kvinnliga män finns det manliga kvinnor men det är inte vanligt.
Citera
2012-03-22, 05:32
Moderator
sosweets avatar
Står hjälplöst på stranden och ojar sig?? Jo jag tackar, jag.
Delfiner är ju stora, vilda djur. Jag tycker det är rätt förnuftigt att inte knata rakt ut i vattnet och börja dra dem i baken.
Citera
2012-03-22, 05:35
Medlem
leabsurds avatar
Fan, du har rätt! Vet du en annan sak, vissa insektsbrudar dödar sina män när de haft samlag! Det måste ju betyda att mänskliga tjejer vill göra samma sak! LOGISKT!

Citera
2012-03-22, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leabsurd
Fan, du har rätt! Vet du en annan sak, vissa insektsbrudar dödar sina män när de haft samlag! Det måste ju betyda att mänskliga tjejer vill göra samma sak! LOGISKT!

Jag hoppas verkligen att du inte har tittat på videon och tror att tråden handlar om skillnaden mellan delfin hannar och honor kontra mänskliga motsvarigheter.

Annars vet jag inte hur du tänkt med din post.
-Män och Kvinnor handlar olika när delfiner försatt sig i knipa.
-Ja men halvdana fabler kan inte ens kräva champange! Logiskt!

On topic:Annars så tycker jag väl att män verkar mer handlingskraftiga, genetiskt eller kulturellt kan nog vara svårt att avgöra.
Senast redigerad av oLf 2012-03-22 kl. 07:22.
Citera
2012-03-22, 07:37
Medlem
haha så sjukt, detta var de första jag tänkte på när jag såg filmen :P .. TS läser mina tankar.

Vid ca 2:40 finns det 10 kvinnor som alla bara tittar på..
Senast redigerad av Whooo 2012-03-22 kl. 07:39.
Citera
2012-03-22, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whooo
haha så sjukt, detta var de första jag tänkte på när jag såg filmen :P .. TS läser mina tankar.

Vid ca 2:40 finns det 10 kvinnor som alla bara tittar på..

En del av kvinnorna ser ut som flickor i tolv-trettonårsåldern? Och det är fler män än delfiner i vattnet. Vad skulle flickorna skulle göra, putta bort karlarna?

Delfinerna ser inte direkt lätta ut. Det är stora karlar som drar ut dem. Det står tunna karlar och tittar på också.

Kanske det inte handlar om kön utan om vilken styrka man inser att man har?
Citera
2012-03-22, 16:51
Medlem
micro113s avatar
Jag tycker mannen som ca 1.17 in i filmen, efter att ha blivit förbi passerad av flertalet ut i vattnet, till slut bestämmer sig för att hjälpa till är rätt rolig. Han plockar av sig överdrags-shortsen av någon lustig anledning .... det kan knappast vara för att de inte skall bli blöta, givet att han gör det genom att dra ner dem i det blöta underlaget ....

Logiken i hans handling?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in