• 1
  • 2
2012-03-22, 22:06
Medlem
Tja! Jag vill ta ett 125cc (a1) kort för en trail Gas Gas. Jag undrar kostnaden på lätt mc kortet och är en trail laglig att framföra på väg? Jag har AM kort (EU, klass 2, A-traktor) kort som jag klarade galant med ett fel... om det gör någon skilnad. Svar uppskattas !
Senast redigerad av Stoffswe 2012-03-22 kl. 22:09.
Citera
2012-03-22, 22:11
Medlem
TheRedDucks avatar
Nej, en trail är inte laglig att framföra på en allmän väg så vitt jag vet. Kom tillbaka när du fyllt 18
Citera
2012-03-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRedDuck
Nej, en trail är inte laglig att framföra på en allmän väg så vitt jag vet. Kom tillbaka när du fyllt 18
vadå... Så det är laglit vid 18 år? Tung mc får man ju ta vid 21 år... Och vad kan kostnaden vara för lätt mc?
Citera
2012-03-22, 22:17
Medlem
BekymradMedborgares avatar
Det kostar nästan identiskt mycket att ta (A1-körkort) jämfört med (A begränsad-körkort), så min åsikt är att du borde vänta några år till och därefter ta tung MC körkort begränsad. Vilket definitivt är roligare än lätt mc.

Räkna med att det kostar minst 10 000 kr för att ta valfritt mc-körkort.
Citera
2012-03-22, 22:17
Medlem
Att ta ett lätt mc-kort är samma sak som att ta "riktigt" mc körkort (typ). Samma teoriprov och sen är de uppkörning med 2 delar, en där du ska klara 2 eller 3 olika banor och sen körning i trafik. Så kostnaden beror på hur många försök du behöver för att klara de, alternativt, hur många lektioner du behöver.
Citera
2012-03-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoffswe
vadå... Så det är laglit vid 18 år? Tung mc får man ju ta vid 21 år... Och vad kan kostnaden vara för lätt mc?

han menar att du måste vara 18 för att vara medlem på forumet, lätt mc kosta 6-7 tusen att ta om du är duktig eller snabb lärd
Citera
2012-03-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekymradMedborgare
Det kostar nästan identiskt mycket att ta (A1-körkort) jämfört med (A begränsad-körkort), så min åsikt är att du borde vänta några år till och därefter ta tung MC körkort begränsad. Vilket definitivt är roligare än lätt mc.

Räkna med att det kostar minst 10 000 kr för att ta valfritt mc-körkort.
Blir inte A kortet billigare om jag har A1 kortet :/
Citera
2012-03-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patlind
han menar att du måste vara 18 för att vara medlem på forumet, lätt mc kosta 6-7 tusen att ta om du är duktig eller snabb lärd
ehm... Jag är arton... Pratar om min lille bror
Citera
2012-03-22, 22:25
Medlem
Citat:
Blir inte A kortet billigare om jag har A1 kortet :/

Du behöver inte skriva teorin, men du måste köra upp men förhoppningsvis har du lärt dig köra motorcykeln med lätta mc så du slipper massa lektioner innan du kan köra upp.
Citera
2012-03-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbob
Du behöver inte skriva teorin, men du måste köra upp men förhoppningsvis har du lärt dig köra motorcykeln med lätta mc så du slipper massa lektioner innan du kan köra upp.
Men köra är inget problem, har års erfarenhet av cross enduro moped... jag tänker mer på kurser och om man måste ta Risk-ettan eller något sådant... Vad kan summan sluta på som billigast på ett A1 kort. Jag är villig att betala 7-8 tusen för kortet... sen börjar det svättas
Citera
2012-03-22, 22:44
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Tja! Jag vill ta ett 125cc (a1) kort för en trail Gas Gas. Jag undrar kostnaden på lätt mc kortet och är en trail laglig att framföra på väg?

Kostnaden varierar. Det beror helt på vilken körskola du tar och priser för olika utbildningar.
Hur många körlektioner hade du tänkt och ta?

Citat:
Jag har AM kort (EU, klass 2, A-traktor) kort som jag klarade galant med ett fel... om det gör någon skilnad. Svar uppskattas !

Moped körkortets utbildningar är smågrus jämfört med A-korts utbildning...
Citera
2012-03-22, 22:46
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRedDuck
Nej, en trail är inte laglig att framföra på en allmän väg

Ja, en trail är laglig att framföras på en allmän väg, OM den är besiktad, skattad, registrerad...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in