2012-03-23, 13:27
Medlem
Orzhr0ns avatar
Nu nr vren har kommit s blev det lge att ta fram mopeden igen, men det har uppsttt ett litet problem, den startar inte... Jag tror att problemet brjade innan den fick vintervila d farsan som tror han r nn jkla mekaniker brjade skruva p skruven som sitter p gasvajer vid handtaget, d gubben fick fr sig att det var fel tomgng -.- ALLA vet ju att man justerar tomgngen vid frgasaren, Typiskt ... men som sagt har testat att skruva p samma skruv men utan framgng... men vajern verkar hel och s, s d r frgan vad problemet kan vara, tnkte att den kanske inte fick bensin (fortfarande osker p detta) men har sugit i vakuumslangen och hrt ett litet klunkande ljud, testade ven att hlla ner lite bensin direkt i frgasarn och d startade den... och gick i nn sekund innan den sakta kvvdes
Vid gasmekaniken vid frgasarn s finns det en liten pumpgrej som ker upp/ner nr man gasar (tydligen nt som styr bensinmngden) och den leder en kabel som slutar mitt i tomma intet och dr i sitter ntt membran, men kabeln har tydligen legat mot dcket och skavt lite, men r det nt som kan pverka?
Tacksam fr svar!
Citera
2012-03-23, 15:12
Medlem
Kan bensinen ha blivit dlig ver vintern?
Kan vara stopp i munstycket i frgasaren. Om du r lite kunnig s kan du plocka av frgasaren, ta isr den helt i sm delar och rengra, sticka ngot genom munstycket och sedan stta ihop och se om det fungerar bttre.
Var frsiktig s du inte har snder packningar bara.

Tips p saker man kan peta genom munstycke: En skalad kabel som man delar trdarna p s det gr att trycka genom munstycket. Du ska kunna se genom det sm hlet om du kollar noga.
Luftfiltret kan ocks behva en rengring. Antagligen.
Det lter som att den inte fr bensin eftersom att den startar nr du hller bensin rakt i frgasaren.
Eller s r bensinen dlig, eller s har det bildats en massa fukt i frgasaren. Fortstt hlla i bensin sjlv och se om du kan f bort fukten. Frsk hll igng motorn och gasa ltt och se om den blir rappare p gasen.
Man ska starta moppen en gng i mnaden, helst mer ofta p vintern bara fr att hlla igng den, annars kan dom ltt bli s hr.

Annars lmna in den p vrservice p nn verkstad s dom fr igng den och smrjer upp dom viktiga sakerna och byter olja. Kostar 500-1000kr, kan vara vrt det.
Citera
2012-03-23, 15:43
Medlem
Orzhr0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjortisfitta
Kan vara stopp i munstycket i frgasaren. Om du r lite kunnig s kan du plocka av frgasaren, ta isr den helt i sm delar och rengra, sticka ngot genom munstycket och sedan stta ihop och se om det fungerar bttre.
Var frsiktig s du inte har snder packningar bara.

Tips p saker man kan peta genom munstycke: En skalad kabel som man delar trdarna p s det gr att trycka genom munstycket. Du ska kunna se genom det sm hlet om du kollar noga.
Luftfiltret kan ocks behva en rengring. Antagligen.
Det lter som att den inte fr bensin eftersom att den startar nr du hller bensin rakt i frgasaren.
Eller s r bensinen dlig, eller s har det bildats en massa fukt i frgasaren. Fortstt hlla i bensin sjlv och se om du kan f bort fukten. Frsk hll igng motorn och gasa ltt och se om den blir rappare p gasen.
Man ska starta moppen en gng i mnaden, helst mer ofta p vintern bara fr att hlla igng den, annars kan dom ltt bli s hr.

Annars lmna in den p vrservice p nn verkstad s dom fr igng den och smrjer upp dom viktiga sakerna och byter olja. Kostar 500-1000kr, kan vara vrt det.

Aa okeej, tack fr svar
Blir nog antagligen att lmna in den p verkstan d jag inte r s kunnig gllande fordon
Och terigen tack fr ditt vlskrivna svar och eventuella lsningar
Citera
2012-03-23, 15:56
Bannlyst
tm i en flaska T-Rd i tanken och sedan nr du fr motorn att g fint s fyller du upp med bensin. obs stng inte av motorn i mellan. Sedan drar du en repa runt kvarteret.
Citera
2012-03-23, 16:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjortisfitta
Bensin r frskvara s du kan absolut ha rtt i det, med lite tur rcker det att drnera frgasaren och sen suga av vakuumkranen s frgasaren fylls p med bensin frn tanken.
Funkar inte det s r det drnera hela brnslesystemet och sen i med frsh bensin.
Citera
2012-03-23, 17:21
Medlem
Orzhr0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bensin r frskvara s du kan absolut ha rtt i det, med lite tur rcker det att drnera frgasaren och sen suga av vakuumkranen s frgasaren fylls p med bensin frn tanken.
Funkar inte det s r det drnera hela brnslesystemet och sen i med frsh bensin.
Just nu har jag s gott som full tank, med ca 1/6 som r bensin innan avstllning och resten r frsh bensin, och faktum r att jag inte knner nn bensin skvtta vid luftfiltret nr jag kickar och kan ej heller se att det skvtter in nn bensin i frgasarn (om man nu kan se det, enligt en guide s ska man kunna se bensin skvtta in men det kanske beror p vilken sorts frgasare man har) vare sig vid kick eller nr jag rr gasen.
Kollade ven alla slangar frn tanken till frgasarn och bensinen rann p som den skulle, s det mste vl vara munstycket?
Citera
2012-03-23, 17:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzhr0n
Just nu har jag s gott som full tank, med ca 1/6 som r bensin innan avstllning och resten r frsh bensin
De br va tillrckligt med frsh bensin fr den ska starta.

Igensatt frgasare kan gra motorn svrstartad s ja, det kan va skit i huvudmunstycket men det kan ocks va felaktigt justerade ventiler, elchoke som inte funkar etcetera men frgasaren r en bra brjan.
Citera
2012-03-23, 17:43
Medlem
Orzhr0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
De br va tillrckligt med frsh bensin fr den ska starta.

Igensatt frgasare kan gra motorn svrstartad s ja, det kan va skit i huvudmunstycket men det kan ocks va felaktigt justerade ventiler, elchoke som inte funkar etcetera men frgasaren r en bra brjan.
Mjo, aja d fr det vl bli en inlmning till verkstan iaf... det knns bst s antar jag, d jag och motorer inte har ett s gott frhllande.
Citera
2012-03-23, 20:20
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzhr0n
Nu nr vren har kommit s blev det lge att ta fram mopeden igen, men det har uppsttt ett litet problem, den startar inte... Jag tror att problemet brjade innan den fick vintervila d farsan som tror han r nn jkla mekaniker brjade skruva p skruven som sitter p gasvajer vid handtaget, d gubben fick fr sig att det var fel tomgng -.- ALLA vet ju att man justerar tomgngen vid frgasaren, Typiskt ... men som sagt har testat att skruva p samma skruv men utan framgng... men vajern verkar hel och s, s d r frgan vad problemet kan vara, tnkte att den kanske inte fick bensin (fortfarande osker p detta) men har sugit i vakuumslangen och hrt ett litet klunkande ljud, testade ven att hlla ner lite bensin direkt i frgasarn och d startade den... och gick i nn sekund innan den sakta kvvdes
Vid gasmekaniken vid frgasarn s finns det en liten pumpgrej som ker upp/ner nr man gasar (tydligen nt som styr bensinmngden) och den leder en kabel som slutar mitt i tomma intet och dr i sitter ntt membran, men kabeln har tydligen legat mot dcket och skavt lite, men r det nt som kan pverka?
Tacksam fr svar!

.... Lt mig gissa... Det r en scooter frn Kina som brjar p ching-cheng?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in