Citat:
Ursprungligen postat av hagge3.3
Jag tycker det verkar coolt att putsa fönster på höga byggnader med en sån där utanpåliggande vertikalhiss.
Går man specialutbildning för att få använda en sån?
Fastighetsägaren anordnar dessa utbildningar tillsammans med leverantören av transporthissen, vanligtvis. Kan dock tänka mig att det slarvas en del, är utb personal sjuk så skickar man upp en outb, hade jag med gjort då det inte är några som helst svårigheter, det är bara lite ovant med höjden i början.
Dessa hissar förkommer i regel bara på större byggnader och används självklart inte bara till fönsterputs utan underhåll av fasad mm.
Vet en firma som har regelbunden puts på ett stort hotell som har en sådan lift, när dom är klara med jobbet så börjar dom om igen. Vet inte hur lång tid det tar men man kan tänka att hotellets fönsterputskostnad är jävligt hög, jag menar det är två gubbar året runt. Kul att dom värderar fönsterputsen iaf
I Dubai finns det ett hotell, hotellet har valt att att putsa fönstren två gånger/år. Till detta krävs 36 gubbar i två månader/tillfälle, herrejävlar säger jag bara. Då är det mestadels vertikalt reparbete som gäller.
Det närmsta vi kan komma i detta i Sverige är fönsterputsen av Turing Torso i Malmö. Vet dock inte hur lång tid det tar att putsa. Putsen görs delvis med hjälp av hiss och en byggd "bana" med öglor som man kan fästa rep i för att utföra vertikalt reparbete. Rätt fränt.
Här är en länk med ett hissputs som går fel i Amerika (tror jag), dom klarade sig lyckligtvis:
http://www.youtube.com/watch?v=U46-D1m6e_Q