• 1
  • 2
2012-03-25, 08:53
Medlem
lagensagers avatar
Om det nu finns några fb som jobbar som fönsterputsare.
Varför jobbar ni som det, är det bara ett vanligt jobb för er? Eller njuter ni lika mycket av det som jag gör, framförallt en fin vårdag när solen strålar fräser asfalten, det luktar asfaltsos när man gör en utvändig puts.
Det är verkligen ett arbete där statusen borde höjas.

För er som är sugna och går i funderingar att börja jobba med detta hantverk, fråga gärna.

Vore extra kul om några kvinnliga fönsterputsare blottade sig.
Citera
2012-03-25, 09:07
Medlem
0ldMans avatar
Vad är det för utbildning? Lönen?
Citera
2012-03-25, 09:22
Medlem
lagensagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Vad är det för utbildning? Lönen?
Det finns utbildningar som företag håller i. Oftast så söker städbolag fönsterputsare och skickar dig på en fp-utbildning. Eller så hänger du med en fönsterpustare på städbolaget ett par månader.
Renodlade fönsterputsfirmor vill oftast ha erfarna fönsterputsare så där är det i regel svårt att komma in som oerfaren.

Lönen,
kan vara per timme, fast månadslön eller provisionbaserad. Är man grym ska man satsa på provision, då kan lönen uppnå 30,000kr/mån.
Citera
2012-03-25, 10:55
Medlem
hagge3.3s avatar
Jag tycker det verkar coolt att putsa fönster på höga byggnader med en sån där utanpåliggande vertikalhiss.

Går man specialutbildning för att få använda en sån?
Citera
2012-03-25, 11:09
Medlem
Idinansikts avatar
Hur ser arbetet ut under vintertid?
Citera
2012-03-25, 11:28
Medlem
lagensagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3.3
Jag tycker det verkar coolt att putsa fönster på höga byggnader med en sån där utanpåliggande vertikalhiss.

Fastighetsägaren anordnar dessa utbildningar tillsammans med leverantören av transporthissen, vanligtvis. Kan dock tänka mig att det slarvas en del, är utb personal sjuk så skickar man upp en outb, hade jag med gjort då det inte är några som helst svårigheter, det är bara lite ovant med höjden i början.
Dessa hissar förkommer i regel bara på större byggnader och används självklart inte bara till fönsterputs utan underhåll av fasad mm.
Vet en firma som har regelbunden puts på ett stort hotell som har en sådan lift, när dom är klara med jobbet så börjar dom om igen. Vet inte hur lång tid det tar men man kan tänka att hotellets fönsterputskostnad är jävligt hög, jag menar det är två gubbar året runt. Kul att dom värderar fönsterputsen iaf
I Dubai finns det ett hotell, hotellet har valt att att putsa fönstren två gånger/år. Till detta krävs 36 gubbar i två månader/tillfälle, herrejävlar säger jag bara. Då är det mestadels vertikalt reparbete som gäller.
Det närmsta vi kan komma i detta i Sverige är fönsterputsen av Turing Torso i Malmö. Vet dock inte hur lång tid det tar att putsa. Putsen görs delvis med hjälp av hiss och en byggd "bana" med öglor som man kan fästa rep i för att utföra vertikalt reparbete. Rätt fränt.

Här är en länk med ett hissputs som går fel i Amerika (tror jag), dom klarade sig lyckligtvis:
http://www.youtube.com/watch?v=U46-D1m6e_Q
Citera
2012-03-25, 11:31
Medlem
lagensagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3.3

Fastighetsägaren anordnar dessa utbildningar tillsammans med leverantören av transporthissen, vanligtvis. Kan dock tänka mig att det slarvas en del, är utb personal sjuk så skickar man upp en outb, hade jag med gjort då det inte är några som helst svårigheter, det är bara lite ovant med höjden i början.
Dessa hissar förkommer i regel bara på större byggnader och används självklart inte bara till fönsterputs utan underhåll av fasad mm.
Vet en firma som har regelbunden puts på ett stort hotell som har en sådan lift, när dom är klara med jobbet så börjar dom om igen. Vet inte hur lång tid det tar men man kan tänka att hotellets fönsterputskostnad är jävligt hög, jag menar det är två gubbar året runt. Kul att dom värderar fönsterputsen iaf
I Dubai finns det ett hotell, hotellet har valt att att putsa fönstren två gånger/år. Till detta krävs 36 gubbar i två månader/tillfälle, herrejävlar säger jag bara. Då är det mestadels vertikalt reparbete som gäller.
Det närmsta vi kan komma i detta i Sverige är fönsterputsen av Turing Torso i Malmö. Vet dock inte hur lång tid det tar att putsa. Putsen görs delvis med hjälp av hiss och en byggd "bana" med öglor som man kan fästa rep i för att utföra vertikalt reparbete. Rätt fränt.

Här är en länk med ett hissputs som går fel i Amerika (tror jag), dom klarade sig lyckligtvis:
http://www.youtube.com/watch?v=U46-D1m6e_Q
Senast redigerad av lagensager 2012-03-25 kl. 11:37. Anledning: Felcitat. sorry
Citera
2012-03-25, 11:48
Medlem
lagensagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idinansikt
Hur ser arbetet ut under vintertid?
Det riktiga högtrycket är från mars-aug, och så kommer det igång igen till okt- 24/12. Under dessa perioder är det sjukt mycket att göra.
Det finns jobb när det inte är högtryck men då är det oftast folk som flyttar som vill ha hjälp med fönsterputsen. Även de företag som man har avtal med ex. puts en gång/mån.

När det är minusgrader ute så häller man i spolarvätska eller t-röd. Jag föredrar spolarvätska då jag tycker att t-röden har en tendens till att skapa en flammig yta på glaset.

Annars är det jävligt kallt, vatten blandat med kyla är ju ingen jätte trevlig kombo. Men det finns såklart en tjusning med fönsterputs vintertid också
Citera
2012-03-25, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagensager
Om det nu finns några fb som jobbar som fönsterputsare.
Varför jobbar ni som det, är det bara ett vanligt jobb för er? Eller njuter ni lika mycket av det som jag gör, framförallt en fin vårdag när solen strålar fräser asfalten, det luktar asfaltsos när man gör en utvändig puts.
Det är verkligen ett arbete där statusen borde höjas.

För er som är sugna och går i funderingar att börja jobba med detta hantverk, fråga gärna.

Vore extra kul om några kvinnliga fönsterputsare blottade sig.

Citera
2012-03-25, 15:21
Medlem
Slaughtereds avatar
Jag vet bara att dom kan tjäna en hel del pengar! Oftast svartjobb kan jag tänka, inte så svårt jobb och inte svårt att gå över till grannarna heller
Citera
2012-03-25, 15:27
Medlem
lagensagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaughtered
Jag vet bara att dom kan tjäna en hel del pengar! Oftast svartjobb kan jag tänka, inte så svårt jobb och inte svårt att gå över till grannarna heller

I och med RUT-avdraget så blir inte jätte mycket svartjobb. Det är klart ringer grannen eller någon bekant så är det klart att det blir svart.
Citera
2012-03-25, 15:31
Medlem
Dollmens avatar
Hej Jag har tagit några putsningar men jag tycker inte det blir bra. När man e ny så e de inte så lätt när man ska dra av me skrapan, det blir alltid nån rand me vatten kvar. Tar en ren torr trasa o torkar. Ofta blir det flammigt. ?? Har ett par droppar diskmedel och om det e kallt en skvätt t-röd.
Antar att man inte ska stå i solljus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in