Citat:
Ursprungligen postat av Boxisland
Snälla tänk. Hur många våningar har en hydda? Jag skulle bli oerhört förvånad om inte någon av de nämnda semikinesiska städerna Hong Kong eller Singapore har rekordet.
Jag skulle rekommendera att du tänkte lite själv. Städer som Hongkong, Singapore eller New York består till stora delar av kontorsbyggnader. Dessutom försvinner mycket av ytan i form av gator.
På goda grunder kan man misstänka att den mest tättbebyggda kvadratkilometern kan befinna sig i t ex Bangladesh eller, mer sannolikt, i något snabbt växande afrikanskt land. Eftersom jag arbetat i Nigeria har jag starka minnesbilder från situationen i Lagos.
En enkel sökning gav detta...
Dhaka (huvudstad i Bangladesh > 7 miljoner inv (2008) > ~23000 inv/km²
Agege (område i Lagos) > 460000 inv (2006) > 41000 inv/km²
Ajeromi-Ifelodun (område i Lagos) > 684000 inv (2006) > 55000 inv/km²
Dessa två områden är rent geografiskt ganska små (~ca 10 km²), sannolikheten är alltså ganska stor att den mest tättbefolkade kvadratkilometern bör hittas där.
Dessutom finns det ytterligare några områden i Lagos med en folktäthet på mer än 30000 inv/km²
Man bör notera att sedan 2006 har befolkningsmängden i Lagos fördubblats utan att staden rent geografiskt har blivit i motsvarande grad större. Situationen är med andra ord värre idag.