2012-03-26, 13:21
Medlem
roccs avatar
Hejsan svejsan!

Som topic säger, vilket är världens mest tätbebodda kvadratkilometer?

Mod kan flytta om de ligger fel! som alla andra jävlar skriver!

(edit: min kusins särskrivning)
Senast redigerad av rocc 2012-03-26 kl. 13:25.
Citera
2012-03-26, 14:03
Medlem
Nostradumbasss avatar
Lär din kusin att Google finns.

http://en.wikipedia.org/wiki/Population_density

Country Population Area Pop/km2
1 Singapore 5,183,700 710 7301

Japp.
Citera
2012-03-26, 14:19
Medlem
mungs avatar
Enligt denna lista är det Kowloon Walled City i Hong Kong med nästan 2 miljoner människor per kvadratkilometer.

http://demographia.com/db-citydenshist.htm

Edit: Fast det var ju förr det ja... Lower east side i New York verkar ligga bäst till då.
Senast redigerad av mung 2012-03-26 kl. 14:31.
Citera
2012-03-26, 14:40
Medlem
roccs avatar
Men dudes vi är inte ute efter snittet, utan den mest tätbebodda kvadratkilometern!
Citera
2012-03-26, 15:19
Medlem
Formsvackas avatar
Jag skulle tippa på nå'n tätbefolkad stadsdel i typ Bangladesh.. de bor ju tiotals personer i hyddor om några kvadratmeter! och det finns tusentals och åter tusentals hyddor.
Citera
2012-03-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Jag skulle tippa på nån tätbefolkad stadsdel i typ Bangladesh.. de bor ju tiotals personer i hyddor om några kvadratmeter! och det finns tusentals och åter tusentals hyddor.
Snälla tänk. Hur många våningar har en hydda? Jag skulle bli oerhört förvånad om inte någon av de nämnda semikinesiska städerna Hong Kong eller Singapore har rekordet.
Citera
2012-03-26, 17:05
Medlem
roccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxisland
Snälla tänk. Hur många våningar har en hydda? Jag skulle bli oerhört förvånad om inte någon av de nämnda semikinesiska städerna Hong Kong eller Singapore har rekordet.
Jo men extrem fattigdom borde också spela in då de bor bra mycket trångare ju sämre dom har det, jag kan tänka mig extrema höghuskomplex men med ändå i extremt fattiga förhållande.
Citera
2012-03-26, 17:25
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:

Bangladesh är ett av de mest tätbefolkade länderna i världen så jag drog (kanske något förhastat) slutsatsen att den mest tätbefolkade kvadratilometern också fanns där någonstans! Var mer en chansning.

Efter lite googling så ligger nog Macau rätt bra till

545 000 personer fördelade på 30 km². 18,568 pers per km²
Senast redigerad av Formsvacka 2012-03-26 kl. 17:29.
Citera
2012-04-08, 13:01
Medlem
chibarikus avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Mumbai

Då dunkar jag på med Mumbai 12,5 miljoner på 600 km^2 ger nästan 21 000 personer/km^2.

Känns skönt att bo i en stad som har ca 1 000 personer/km^2 =)
Citera
2012-04-10, 14:32
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Jag skulle rekommendera att du tänkte lite själv. Städer som Hongkong, Singapore eller New York består till stora delar av kontorsbyggnader. Dessutom försvinner mycket av ytan i form av gator.

På goda grunder kan man misstänka att den mest tättbebyggda kvadratkilometern kan befinna sig i t ex Bangladesh eller, mer sannolikt, i något snabbt växande afrikanskt land. Eftersom jag arbetat i Nigeria har jag starka minnesbilder från situationen i Lagos.

En enkel sökning gav detta...

Dhaka (huvudstad i Bangladesh > 7 miljoner inv (2008) > ~23000 inv/km²

Agege (område i Lagos) > 460000 inv (2006) > 41000 inv/km²

Ajeromi-Ifelodun (område i Lagos) > 684000 inv (2006) > 55000 inv/km²

Dessa två områden är rent geografiskt ganska små (~ca 10 km²), sannolikheten är alltså ganska stor att den mest tättbefolkade kvadratkilometern bör hittas där.

Dessutom finns det ytterligare några områden i Lagos med en folktäthet på mer än 30000 inv/km²

Man bör notera att sedan 2006 har befolkningsmängden i Lagos fördubblats utan att staden rent geografiskt har blivit i motsvarande grad större. Situationen är med andra ord värre idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in