Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-03-28, 09:15
Medlem
Vi vet ju alla att de flesta tidningar är vinklade på något sätt och döljer det uppenbara i samhället. Därför får vi vara glada att vi har sidor som avpixlat, Fria Tider, Realisten, Sweden Conf osv.

Men då dessa sidor som jag rabblade upp tog upp det som vanliga snevridna tidningar struntar i, så tar ju dessa sidor inte upp sådant som andra tidningar tar upp.

Därför skulle det vara bra att få veta vilka tidningar som håller sig till korrekt journalistik och inte kör med vinklad journalistik...
Citera
2012-03-28, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av g0tr00t
sidor som avpixlat, Fria Tider, Realisten, Sweden Conf osv.

Wait, what?

Sade du nåt om INTE VINKLADE?
Citera
2012-03-28, 09:29
Medlem
mungs avatar
Det du menar är inte att de inte ska vara vinklade (för det existerar nog inte), utan att de ska vara vinklade på ett sätt som tilltalar dig. De sidor du nämner tar inte upp andra nyheter för att det är för svårt att vinkla dem till deras fördel.

Komplettera läsandet med andra tidningar, t.ex. DN.
Citera
2012-03-28, 09:30
Medlem
UAAs avatar
Givetvis är även avpixlat, Fria Tider, Realisten, Sweden Conf,m.fl vinklade. Det är alla medier.

Däremot så är det tur att vi har dessa medier som en motpol till den vinkling vi ser i stort sett 100% av etablerad gammelmedia.

En sund nyhetskonsument läser från breda källor och skapar sin verklighet därifrån. Däribland så är avpixlat m.fl. välkomna för att ta bort skitsmaken som aftonbladet och dess gelikar lämnar efter sig.
Senast redigerad av UAA 2012-03-28 kl. 09:34.
Citera
2012-03-28, 09:42
Medlem
PataNegras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Komplettera läsandet med andra tidningar, t.ex. DN.

Jag tycker Svd är bättre än DN, men ibland tvivlar jag...
Vad är den allmänna uppfattningen därom?

Vilka fler svenska?

Tar gärna även emot tips, på främst engelskspråkiga.
Citera
2012-03-28, 10:05
Medlem
breeze420s avatar
Metro tycker jag är en ganska bra tidning. De är inte bara ute efter att sälja som t.ex Aftonbladet och Expressen. Eftersom att tidningen är gratis. Så om man står ut med 75% reklam på varje sida så är den förövrigt ganska bra i min mening.
Citera
2012-03-28, 10:11
Medlem
PataNegras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
Metro tycker jag är en ganska bra tidning...

Alla tidningar är ute för att sälja, fast i Metros fall är det bara reklam dom säljer.

Jag tycker Metro aldrig skriver en hel artikel utan bara kör korta snuttar som passar att läsa på T-banan därför passar den bättre som tidsfördriv än nyhetskälla.
Citera
2012-03-28, 10:15
Medlem
Jag minns inte vart jag såg det tyvärr men det var en undersökning gjord förra året där man tittat sakligt på just den här frågan. Metro tillsammans med en eller två andra tidningar hamnade i "politisk oberoende" och tog alltså ingens sida och var noga med aatt skriva sakligt.

Jag vet med mig att antingen Expressen eller Aftonbladet låg långt till vänster och den andra mer i mitten. DN var mer högerstyrt har jag för mig.
Citera
2012-03-28, 10:16
Medlem
Om det åsyftas tidningar som är varken hö eller vä så föreslår jag dn som en ganska så neutral tidning. Sen kan man ju "vinkla" på andra sätt, nämligen med censur. Tycker att det vore nyttigt för den del av allmänheten som alltid har åsikter om allting, att faktiskt ta 100%ig del av just allting. Nu svänger jag in på hö/vä igen men har svårt att tro att andelen icke religiösa men ändå islamförespråkare skulle öka om alla sett våra ogrishfavoriter där det framgår svart på vitt hur "vanligt" det är med extremister inom religionen, och hur dessa jobbar.
Citera
2012-03-28, 10:53
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g0tr00t
Vi vet ju alla att de flesta tidningar är vinklade på något sätt och döljer det uppenbara i samhället. Därför får vi vara glada att vi har sidor som avpixlat, Fria Tider, Realisten, Sweden Conf osv.

Men då dessa sidor som jag rabblade upp tog upp det som vanliga snevridna tidningar struntar i, så tar ju dessa sidor inte upp sådant som andra tidningar tar upp.

Därför skulle det vara bra att få veta vilka tidningar som håller sig till korrekt journalistik och inte kör med vinklad journalistik...

Ja, du kan ju läsa de som är MINDRE vinklade än fria tider och de andra du nämner (dvs alla tänkbara nyhetskällor)
Citera
2012-03-28, 10:55
Medlem
CooltRomersktNamns avatar
SvD är helt klar minst vinklad även om det är långt ifrån bra.
Citera
2012-03-28, 11:52
Medlem
Kan instämma med några av föregående talare. Läste i många år AB innan jag insåg hur vänstervridna de var. Sedan läste jag DN fram till ABB, då jag började märka tecken på hur extremt PK-drabbad den tidningen är, dvs kommentarer på 10 procent av artiklarna, den rabiata feministen Maria Sveland får komma till tals, etc etc. Nu är det SvD som gäller, även om de inte heller har kommentarer på de mest känsliga artiklarna. Blandar det även med att gå in på www.newsmill.se några gånger i veckan där debatten är ganska livlig och på lite högre nivå än på Flashback. Eller ganska mycket högre nivå faktiskt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in