2012-03-29, 21:44
Medlem
Hur skulle ni definiera hållbar utveckling? Nu ligger detta i klimat-delen men kan även relatera detta till människans välmående.
Ny här, uppskattar hjälp.
Citera
2012-03-29, 21:56
Medlem
möbelklisters avatar
Jag är också nyfiken, men jag gissar att det handlar om "förnyelsebara" energikällor, men då undrar man ju hur den definitionen ser ut. Begreppet verkar användas för att man tycker är "ok" om man är "grön", "miljövän" eller "klimatsmart".
Citera
2012-03-29, 21:58
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Att hushålla med jordens resurser så att även framtida generationer kan leva enligt samma standard eller bättre än vi gör idag.
Citera
2012-03-29, 22:37
Medlem
Men ska vi riskera människors hälsa för att uppnå detta? Har en uppsats i skolan på fyra timmar, vill gärna hinna skaffa mig en uppfattning
Citera
2012-03-29, 23:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malobo
Men ska vi riskera människors hälsa för att uppnå detta? Har en uppsats i skolan på fyra timmar, vill gärna hinna skaffa mig en uppfattning
Ehhh va? Vi riskerar ju människors hälsa genom att INTE uppnå detta. Är du så borta så skriv om något annat.
Citera
2012-03-29, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ehhh va? Vi riskerar ju människors hälsa genom att INTE uppnå detta. Är du så borta så skriv om något annat.

Precis. Hållbar utveckling delas upp i social, ekonomisk och ekologisk hållbar utveckling, som alla tre hänger ihop och är beroende av varandra.

Wikipedia beskriver det bra:
Ekologisk hållbarhet, som handlar om att långsiktigt bevara vattnens, jordens och ekosystemens produktionsförmåga och att minska påverkan på naturen och människans hälsa till vad de ”klarar av”.

Social hållbarhet, som handlar om att bygga ett långsiktigt stabilt och dynamiskt samhälle där grundläggande mänskliga behov uppfylls.

Ekonomisk hållbarhet, som handlar om att hushålla med mänskliga och materiella resurser på lång sikt.
Citera
2012-03-30, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Att hushålla med jordens resurser så att även framtida generationer kan leva enligt samma standard eller bättre än vi gör idag.

Helt korrekt.
Citera
2012-03-30, 19:25
Medlem
Vilken tur att det skapas en ny tråd om hållbar utveckling en gång i veckan, i vilken folk kan dela med sig av sina tankar vilka allt som oftast helt saknar vetenskaplig grund. Kanske är dags för att skapa en "Allt om hållbar utveckling"-tråd? Om inte så ger jag er alla en liten uppmaning; snälla, lär er använda sökfunktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in