2012-03-29, 22:14
Medlem
Håller på med en uppgift och har fastnat på en enda !
därför vill jag reflektera med någon som kan detta ämne bättre än mig.
här kommer frågan, hoppas någon kan lägga in ett bra och vettigt svar.

Hur långt ska man gå för att upprätthålla de mänskliga rättigheterna?
Gjorde rättighetskämparna rätt?
Vad gjorde de för fel?
Vilken rättighetskämpe tycker du är viktigast? så som Nelson Mandela,

(Vid presentationen av rättighetskämpen, glöm inte den historiska bakgrund som var hans/hennes verklighet)

hoppas den ligger i rätt tråd nu!
/ tacksam
Citera
2012-03-29, 22:23
Medlem
Ja Mandela är väldigt bra att skriva om...

http://www.youtube.com/watch?v=v4gv7isyXMI

Så kallade mänskliga rättigheter så som allas lika värde är en bluff, det finns ingen normal mäniska som anser att precis alla människor har lika värde. Man värdesätter sitt eget folk och sin egna familj högre än någon främling ifrån andra sidan världen eller någon mördare.

"Vilken rättighetskämpe tycker du är viktigast?"

Jag föreslår Benito Mussolini som ville återskapa hans land till dess forna glans.
Citera
2012-03-29, 22:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xciter_
Håller på med en uppgift och har fastnat på en enda !
därför vill jag reflektera med någon som kan detta ämne bättre än mig.
här kommer frågan, hoppas någon kan lägga in ett bra och vettigt svar.

Hur långt ska man gå för att upprätthålla de mänskliga rättigheterna?
Det är relevant fråga som det går att resonera kring. Är det berättigat att bryta mot de rättigheter man kämpar för att uppnå/upprätthålla i syfte att uppnå/upprätthålla dem? Är det försvarbart att inte kämpa för att driva igenom/upprätthålla rättigheterna för att man inte vill bryta mot dem -- och då istället låta brott mot de rättigheterna fortgå utan motstånd. Pest eller kolera.

Citat:
Gjorde rättighetskämparna rätt?
Vad gjorde de för fel?
De två frågorna kan man ju inte besvara förrän man val någon/några att resonera kring.

Citat:
Vilken rättighetskämpe tycker du är viktigast? så som Nelson Mandela,
Viktigast tycker jag är fel ord - men en person som är intressant är Mahatma Gandhi

Citat:
Mahatma Gandhi, född 2 oktober 1869 i Porbandar i Gujarat, död (mördad) 30 januari 1948 i New Delhi, var en indisk advokat, politiker och andlig ledare. Han var en förgrundsfigur i Indiens självständighetssträvanden från Brittiska imperiet.
[...]
Gandhi var pionjären för satyagraha—en filosofi som till stor del handlar om sanning och "motstånd mot det onda genom aktivt ickevåldsmotstånd" - vilket förde Indien till självständighet och inspirerade rörelser för medborgerliga rättigheter och frihet runtom i världen.
[...]
Mahatama Gandhi var på intet sätt upphovsman till principen om ickevåld, men han var den förste som tillämpade den i det politiska livet på en mycket stor skala.
[...]
När han tillämpade dessa principer ryggade han inte tillbaka från att ta dem till deras yttersta logiska konsekvenser och föreställde sig en värld där till och med regeringar, polis och arméer tillämpar ickevåld.
"Ahimsa" innebar att man inte ens fick tänka en ond tanke mot någon. Allt man gör ska ske till den andres bästa.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mahatma_Gandhi

Citat:
(Vid presentationen av rättighetskämpen, glöm inte den historiska bakgrund som var hans/hennes verklighet)

hoppas den ligger i rätt tråd nu!
/ tacksam
Det finns tillräckligt om Gandhi i länken för att man skall få en hyfsad om uppfattning i alla fall.
Senast redigerad av micro113 2012-03-29 kl. 22:52.
Citera
2012-03-29, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av John-Preston
Ja Mandela är väldigt bra att skriva om...

http://www.youtube.com/watch?v=v4gv7isyXMI

Så kallade mänskliga rättigheter så som allas lika värde är en bluff, det finns ingen normal mäniska som anser att precis alla människor har lika värde. Man värdesätter sitt eget folk och sin egna familj högre än någon främling ifrån andra sidan världen eller någon mördare.

"Vilken rättighetskämpe tycker du är viktigast?"

Jag föreslår Benito Mussolini som ville återskapa hans land till dess forna glans.

Du verkar inte ha förstått konceptet om allas-lika-värde. Det handlar inte om att man inte ska värdera till exempel män till ett lägre värde än kvinnor för att de är män och liknande resonemang.
Citera
2012-03-29, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mergert
Du verkar inte ha förstått konceptet om allas-lika-värde. Det handlar inte om att man inte ska värdera till exempel män till ett lägre värde än kvinnor för att de är män och liknande resonemang.
Och du menar på fullaste allvar att män är lika mycket värda som Kvinnor?
Citera
2012-03-29, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mergert

jag värderar inte människor utifrån deras kön, utan deras handlingar och ras.
Citera
2012-03-30, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av John-Preston
jag värderar inte människor utifrån deras kön, utan deras handlingar och ras.

Saknar fullständigt betydelse för det jag sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in