Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-04-01, 13:37
Medlem
Hallå där, jag sitter och skriver lite om Tele2:s nuvarande koncept med fåret Frank som deras nya tales'person'. Reklambyrån bakom idén, Forsman & Bodenfors, har definitivt lyckats med att locka fler kunder och personligen tycker jag att reklamsnuttarna är geniala.

Jag har dock kommit till en punkt där jag vill skriva lite mer om just varför det här konceptet har lyckats så bra och tänkte höra mig runt lite för att få mer inspiration.

Vad tror ni det är som får en att tycka om Frank?

OBS. Tycker ni inte om Frank eller Tele2:s reklamer behöver ni inte påpeka det här, tack.
Citera
2012-04-01, 13:52
Medlem
Ettan^s avatar
Till att börja med är det väl ordspelet - "sheep" ("cheap") och att det är får.

Humor i reklam är alltid uppskattat. Reklam som roar och underhåller blir alltid mer populära än standard-reklamfilmer som visar upp en produkt i en tråkig miljö.

Serie-liknande reklamer med karaktärsutveckling är också "hett", något vi har sett många gånger om (ICA, Telia, ComHem, osv.) där Sverige ska "lära känna" huvudpersonerna och följa deras resa och utveckling samtidigt som de smyger in lite reklam för sina produkter på ett smidigt sätt. Fokus blir inte på produkterna utan på personerna i reklamfilmen, vilket i sig är genialt, då folk börjar längta efter eller aktivt söka upp reklamfilmerna på Youtube för att se hur "serien" fortsätter.
Citera
2012-04-01, 14:01
Medlem
Precis!

Jag tror dessutom att vi intresseras mer tack vare att vi får följa med på hans affärsresor runt om i Sverige och att han kontinuerligt gör narr av det svenska språket. Sen är det som du säger, eftersom han är ett får blir det betydligt roligare att titta på än en människa.

Bra tips, tack!
Citera
2012-04-01, 15:13
Medlem
Fick inte Frank ett barn? Ett vitt barn. Med vem kan man ju fråga sig.
Å andra sidan, Frank var ett genidrag, något som MediaMarkt nu också börjat med: de har någon liten luns som kör truck, skall packa upp TV-apparater mm. Jag tror att det är just för att de är icke-humana som lockar.
Att Frank är svart, det förstår jag att man nu försöker väga upp med ett vitt litet får...
Citera
2012-04-01, 15:35
Medlem
Det kan ligga något i det du säger. Dock inte det första man kommer att tänka på när man ser den..
Media Markt har, som du säger, börjat med samma koncept med den lilla rosa muppen. Jag tycker personligen inte att den är någon hit eftersom den saknar vettigt innehåll.

Jag tror att om man ska lyckas med en serie som marknadsföringssätt ska den innehålla relevant information, vara intressant och humoristisk. Tele2 har dessutom korta och Mycket välgjorda reklamsnuttar som ofta utspelas på diverse kända platser i Sverige, vilket vi förstås tycker är extra kul.
Citera
2012-04-01, 18:16
Medlem
tryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSt
Fick inte Frank ett barn? Ett vitt barn. Med vem kan man ju fråga sig.
Å andra sidan, Frank var ett genidrag, något som MediaMarkt nu också börjat med: de har någon liten luns som kör truck, skall packa upp TV-apparater mm. Jag tror att det är just för att de är icke-humana som lockar.
Att Frank är svart, det förstår jag att man nu försöker väga upp med ett vitt litet får...

Frank åker till kina och adopterar en unge som många i väst gör .Man har använt sig utav händelser som vi människor känner till så vi känner viss samhörighet och kan känna igen oss själva på ett känslosamt och humoristiskt sätt som vi tar till oss ,speciellt med ett krulligt får som ser så harmlös och vänlig ut

Edit:

Man har dessutom byggt upp scenario där man nu har möjlighet att gå vidare och se dessa åldras och se en äldre Frank och hans unge som senare tar över Franks Business entreprise
Senast redigerad av tryd 2012-04-01 kl. 18:19.
Citera
2012-04-01, 18:17
Medlem
xobxs avatar
Succe? Tycker alla har varit dåliga/tråkiga förutom den med "wheres daddy.. ..in the samsung phone!"
Citera
2014-04-18, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Defil
Hallå där, jag sitter och skriver lite om Tele2:s nuvarande koncept med fåret Frank som deras nya tales'person'. Reklambyrån bakom idén, Forsman & Bodenfors, har definitivt lyckats med att locka fler kunder och personligen tycker jag att reklamsnuttarna är geniala.

Jag har dock kommit till en punkt där jag vill skriva lite mer om just varför det här konceptet har lyckats så bra och tänkte höra mig runt lite för att få mer inspiration.

Vad tror ni det är som får en att tycka om Frank?

OBS. Tycker ni inte om Frank eller Tele2:s reklamer behöver ni inte påpeka det här, tack.

Välkommen till Flashback. Yttrandefrihet.
Frank måste vara det sämsta konceptet på långt och länge.
Det blir mute eller kanalbyte direkt när han visar upp sitt anskrämliga anlete.
Forsman & Bodenfors har misslyckats. All framgång som Tele 2 skönjat beror förmodligen
på allt annat än detta enerverande får-helvete.
Citera
2014-04-18, 11:51
Medlem
keyzexs avatar
Det är INGEN succe, jag kommer aldrig skaffa Tele2 för jag hatar det där jävla fåret.

Det är lika korkat som när reklamen för en produkt som är riktad till vuxna görs av en snorunge.
Citera
2014-04-28, 20:14
Medlem
Tammers avatar
Tele 2 lever vidare trots den påfrestande idiotiska reklamen och inte på grund av den. Man har helt enkelt bra erbjudanden, alla hatar reklamen men köper deras abonnemang eftersom de är bra och prisvärda.
Synd att en bra skådis som Laurence Fishburne (Matrix) nedlåter sig till att medverka i en reklamfilm med "Frank". Fåret med sin dryga jobbiga stämma, låt oss slippa...
Jag förstår inte ens reklamen. Vad säger fåret: "...the left side of my face...black and white...bla bla...
Nån som kan förklara?
Citera
2014-04-28, 20:38
Medlem
keyzexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Tele 2 lever vidare trots den påfrestande idiotiska reklamen och inte på grund av den. Man har helt enkelt bra erbjudanden, alla hatar reklamen men köper deras abonnemang eftersom de är bra och prisvärda.
Synd att en bra skådis som Laurence Fishburne (Matrix) nedlåter sig till att medverka i en reklamfilm med "Frank". Fåret med sin dryga jobbiga stämma, låt oss slippa...
Jag förstår inte ens reklamen. Vad säger fåret: "...the left side of my face...black and white...bla bla...
Nån som kan förklara?
Det går inte att förklara något som är obegripligt...
Citera
2014-05-10, 22:30
Medlem
Skrivbordslampas avatar
Skulle framförallt säga att karaktären är visuellt intressant.
- välgjord animering
- bra ansiktsuttryck. Hans uppsyn är lagom sympatisk och intressant
- ett svart, talande får sticker ut lite. Samtidigt är det bra att det är ett ganska vanligt bondgårdsdjur, det känns lagom nära till hands ändå än något mer extremt, typ en talande vithaj, det hade man kanske tröttnat fortare på.

Och jag tror han kom någorlunda rätt i tiden.
ALLA andra telefonbolag har ju kört på 'ängsliga dumma pappor' karaktärer som sina reklampelare.
Innan Frank har det varit en period utan maskotkaraktärer/djurkaraktärer. Så han sticker ut från mängden.

Karaktären vinner även på att han är lite kaxig och dum.
Reklamkaraktärer ska inte vara för trevliga och insmickrande, då känns det som att dom försöker sälja produkten. De ska vara intressanta och det kan innebära att dom blir osympatiska. Det funkar, då blir karaktären mer minnesvärd

Tycker inte att de enskilda reklamfilmerna är särskilt bra eller citeringsvärda.
De har väl något litet men det är inget superfyndigt direkt.
Ordvitsen sheep = cheap tycker jag var ganska rutten.
(Då tycker jag andra gamla koncept såsom "Big Bill" har varit mycket bättre)
Han är en småkul karaktär att kolla på helt enkelt.
Senast redigerad av Skrivbordslampa 2014-05-10 kl. 22:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in