Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2014-07-21, 11:23
Medlem
gubbroras avatar
Du påstår att den är bra, men på vilket sätt menar du att den är det. Du skriver att dom definitivt lyckats locka kunder visa gärna det i siffror. Att du sedan skriver att om man har en avvikande åsikt så ska man inte skriva i tråden. Menar du att du inte vill ha en seriös diskussion utan enbart en hyllningstråd för något som du gillar?
Citera
2014-07-21, 12:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Du påstår att den är bra, men på vilket sätt menar du att den är det. Du skriver att dom definitivt lyckats locka kunder visa gärna det i siffror. Att du sedan skriver att om man har en avvikande åsikt så ska man inte skriva i tråden. Menar du att du inte vill ha en seriös diskussion utan enbart en hyllningstråd för något som du gillar?

Precis, som om en viss försäljningsuppgång odelat ska tillskrivas en reklamfilm. Filmerna har ju även kritiserats vad beträffar vederhäftighet:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/ko...m-vilseledande

Reklambranschen har starka drag av väckelserörelse. Den blir salig på sin egen tro.
Citera
2014-08-06, 10:47
Medlem
Ugions avatar
Av samma anledning som ICA reklamerna funkar, istället för att du tänker "Reklam igen? Jag tittar på något annat så länge.", så tänker du "Åh, en ICA reklam, de är ju alltid så roliga, jag tittar på den och sen bytar jag över.", sedan när du ska och handla för t.ex en fest så tänker du "Det var ju en så bra deal på stek på ICA den här veckan, jag tar och handlar där istället. Samma sak med Tele2 reklamerna, om de får dig att titta så kommer alla de som skulle bli lockade av reklamen att faktiskt se det.
Senast redigerad av Ugion 2014-08-06 kl. 10:53.
Citera
2014-08-06, 13:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugion
Av samma anledning som ICA reklamerna funkar, istället för att du tänker "Reklam igen? Jag tittar på något annat så länge.", så tänker du "Åh, en ICA reklam, de är ju alltid så roliga, jag tittar på den och sen bytar jag över.", sedan när du ska och handla för t.ex en fest så tänker du "Det var ju en så bra deal på stek på ICA den här veckan, jag tar och handlar där istället. Samma sak med Tele2 reklamerna, om de får dig att titta så kommer alla de som skulle bli lockade av reklamen att faktiskt se det.

Förutsättningen för att reklamen ska ge något är ju att den lockar personer som exklusivt på grund av reklamen väljer att köpa något de annars inte skulle ha gjort. Det är ett ganska lågt värde för reklamen per krona om man gör den jämförelsen.

ICA är ju inte heller ett företag som bygger på spontanköp. Man väljer oftast matleverantör av tre skäl:

1. Ideologiskt (Coop eller ej), 2. Utbud samt 3. Närheten till försäljningsstället.

När det gäller Tele2 så ger allt snack om Frank ingenting för försäljningen. Folk köper erbjudanden.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in