2012-04-04, 01:34
Medlem
Puffarns avatar
Misstänker att vi har några medlemmar här så tänkte vi kunde diskuttera lite om dessa till synes fromma Hare Krishnas och deras religion.

I grunden är de Indiska religionerna väldigt livsbejakande men just Hare Krishna är en väldigt sluten världsfrånvänd sekt med många hemskheter på sitt samvete.

De vill gärna komma på besök i svenska skolor och drev tom egen skola som stora missförhållanden rådde på.

Några exempel på annat.
De förnekar att människan varit på månen.
De säger att goda kvaliteter kan en människa enbart ha med en tro på gud.
De anser som rörelse att barn inte ska få välja själva utan måste utbildas i rörelsens tro från barnsben.
Upprepade fall av sexuella övergrepp inom rörelsen runt om i världen har konsekvent tystats ner.
Vid frågor till rörelsen om sådant i sverige svarar de fortfarande att de har ett internt system för att hantera missförhållanden. De anmäler inte själva med andra ord.
Ang händelser som dem säger de att trots att månen har fläckar så är den trots allt vacker. Då ska tilläggas att fler än femhundra! Personer i världen vunnit mot dem i domstol för allt från fysiska till psykiska och institutionaliserade sexuella övergrepp mot barn.
Sekten vill ha stor makt över familjelivet och har flera gånger gjort anspråk på att ha rätten att dela man och hustru samt tar sig rätten att i detalj reglera pars sexliv under vissa förhållanden. Detta är något som numera tonas ner men som fortfarande praktiseras i praktiken enligt många före detta medlemmar.

Frågan är varför många har en så harmlös syn på Hare Krishna som rörelse.
Deras religiösa texter är i det stora hela goda men rörelsen är trångsynt och väldigt sektistisk. En av deras största ledare satt tex 8 år i fängelse för beställningsmord. Samma ledare uppmanade till sex med barn. Han fördömdes inte kraftfullt av rörelsen men tappade sin position officiellt. En ny grupp startades tom runt honom som tog in honom efter avtjänat straff. Detta var iofs en utsplittrad grupp ur HK.

En grupp som så ihärdigt betonar sin egen godhet och respekten för människan och allt levande har inte mycket trovärdighet när man tittar in i vad de ställt till med och fortfarande ställer till med.

Det skulle vara intressant att höra från aktiva och före detta medlemmar samt andra med information om denna slutna sekt som anser att det är resten av världen som är sluten mot dem, inte tvärt om.
Citera
2012-04-04, 09:39
Medlem
Flashbackhorans avatar
Du inser att de lever ett väldigt primitivt liv och att de skulle sitta på FB är extremt osannolikt

När det gäller varför folk har en sån bild som de ha av dem handlar ju naturligtvis om att det är viktigt för dem att man tar hand om alla djur och att man lever i samklang med naturen.
De är renlevnadsmänniskor och veganer, vad kan det finnas för hotfullt med dem, människor bedömer oftast saker de inte förstår sig på efter de saker de kan sätta fingret på och efter som Hare Krishna enbart läcker ut trevliga saker så bedöms de vara trevliga och ofarliga.

Det som har hänt när det gäller övergrepp på barn tex som har läckt ut har trotts allt inte varit så mycket, tänkt på att det är en stor sekt och det vore otroligt om det inte hände såna här saker även där, kolla bara hur "vanligt" det är inom den katolska kyrkan, ja den är ju större så det är klart att det är vanligare där men vad jag vill få fram är att det är sånt förekommer när det är människor med makt inblandade, men det är naturligtvis inte okej för det.

De har alltid varit ute bland folk och spelat trevlig musik, bjudit de fattiga på mat och utåt sett ser det ut som människor som offrar allt för mänskligheten, att det sen är några maktgalna profeter som sitter högre upp och skickar ut dessa människor i ett enda syfte, få tag i fler medlemmar, tänker folk inte på.

Men du har helt rätt i det du skriver och det är en förjäklig sekt där många människor far illa. Där finns alla de kriterierna som måste uppfyllas för att bli kalad sekt, de reglerar närings intaget till minimalt, de har en begränsad sömn jag har för mig att de enbart får sover 4 tim per natt, de får inte ha någon kontakt med släkt och vänner som inte vill bli medlemmar, de måste ge alla sin tillhörigheter till sekten när de blir medlemmar, de får inte i fråga sätta överheten m.m
Som tur är så är det en utdöende sekt i Sverige de har väldigt få medlemmar just nu och jag hoppas att nergången håller i sig och de dör helt ut.
Citera
2012-04-04, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Misstänker att vi har några medlemmar här så tänkte vi kunde diskuttera lite om dessa till synes fromma Hare Krishnas och deras religion.

De förnekar att människan varit på månen.

Hade ingen aning om detta så jag letade runt lite och hittade följande:

The Vedic account of our planetary system is already researched, concluded, and perfect. The Vedas state that the moon is 800,000 miles farther from the earth than the sun. Therefore, even if we accept the modern calculation of 93 million miles as the distance from the earth to the sun, how could the “astronauts” have traveled to the moon–a distance of almost 94 million miles–in only 91 hours (the alleged elapsed time of the Apollo 11 moon trip)? This would require an average speed of more than one million miles per hour for the spacecraft, a patently impossible feat by even the space scientists’ calculations.

Another important reason why the manned moon landing must be a hoax is that, according to the Vedas, each planet has its particular standard of living and atmosphere, and no one can transfer from one planet to another without becoming properly qualified. This means that if someone wants to go to Mars, for instance, he has to give up his present gross material body and acquire another one suitable for life on that particular planet. Vedic knowledge teaches that the living being doesn’t die with the death of the body, but that he is an eternal spirit soul. As Lord Krishna says in the Bhagavad-gita, “As the embodied soul continually passes, in this body, from boyhood to youth to old age, the soul similarly passes into another body at death” (Bhagavad-gita, 2.13). At the time of death the human being transfers to another material body according to the desires he cultivated and the work he performed during his lifetime. Therefore, since the moon has a particular standard of life and atmosphere, if one wants to travel there he has to adapt his material body to the conditions of that planet.

taget från http://krishna.org/man-on-the-moon-a...ns-of-dollars/

Skrämmande och totalt verklighetsfrånvänt, alla religiösa förbund måste ju ta avstånd från vetenskapen på ett eller annat sätt, annars raseras deras heliga skrifter likt korthus men det här var något i hästväg!

http://krishna.org/ "Research means you admit that you are all fools and rascals." Att förlöjliga andras tro är något jag försöker undvika men det är svårt ibland, väldigt svårt
Citera
2012-04-04, 10:27
Medlem
Armaitis avatar
TS i denna diskussion är Hare Krishna om nu någon har missat honom.

https://www.flashback.org/t587300
Citera
2012-04-04, 10:38
Medlem
Flashbackhorans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti

What är han verkligen på riktigt och inget skickligt troll då? Är ju extremt konstigt om de skulle ha tid att sitta på ett sånt här forum och diskutera, de har enormt styrda dagar där de inte har tid för något annat än hårt arbete, böner eller värva medlemmar. Fast det kan ju vara så att de har kommit på att internet är ett bra verktyg för att få in fler medlemmar, så även de vill ta sig in i framtidens medier haha helt sjukt det passar inte in i deras tro alls
Citera
2012-04-04, 10:42
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackhoran
What är han verkligen på riktigt och inget skickligt troll då? Är ju extremt konstigt om de skulle ha tid att sitta på ett sånt här forum och diskutera, de har enormt styrda dagar där de inte har tid för något annat än hårt arbete, böner eller värva medlemmar. Fast det kan ju vara så att de har kommit på att internet är ett bra verktyg för att få in fler medlemmar, så även de vill ta sig in i framtidens medier haha helt sjukt det passar inte in i deras tro alls

Nejdå, han är välkänd ute på nätet så jo, han är en riktig Hare Krishna.
Som med alla andra grupper så gäller inte reglerna lika hårt för konvertiter som dessutom har talförmågan och kan värva fler medlemmar så det är inte konstig att just han verkar vara så aktiv på nätet med sin propaganda.
Citera
2012-04-04, 11:53
Medlem
Golachabs avatar
Det kanske ska nämnas att det som tas upp om sexuella övergrepp etc rör sig om ISKCON. Hare Krishna-rörelsen (gaudiya vaishnavism) är ingen sekt i någon bemärkelse och är en del av hinduismen med många miljoner anhängare. ISKCON är en del av denna hinduiska tradition och störst i västvärlden då de andra samfunden sällan missionerar. Det var missförhållanden och skandaler som avlöste varandra i en aldrig sinande ström efter giftmordet på Prabhupada (ISKCON's grundare) men är bättre idag.

De teologiska idéerna låter jag bli att kommentera då de är precis lika galna som alla andra religioners. Intressant fotnot är att Prabhupada och en lärjunge (Purushottama dasa) såg månladningen på TV. Prabhupada förnekade det han såg och Purushottama dasa kunde inte smälta detta och hoppade av rörelsen efter det.

http://krishna.org/the-moon-missions...-little-faith/

Han skrev också att det är möjligt att färdas till månen. Men man kan inte uppfatta det liv som finns där med våra sinnen.

Prabhupadas kommentarer till:

Chaitanya Charitamrita, Adi. 2.35
"The inhabitants of earth may be able to reach the moon, but the inhabitants of heaven can reach even the fiery sphere called the sun. What is impossible for man on earth is easy for the demigods in heaven because of their different bodies."

Chaitanya Charitamrita Madhya 19.138
"This is a challenge to so-called scientists and philosophers who presume that there are living entities on this planet only. So-called scientists are going to the moon, and they say that there is no life there. This does not tally with Śrī Caitanya Mahāprabhu's version. He says that everywhere within the universe there are unlimited numbers of living entities in 8,400,000 different forms."

http://vedabase.net/cc/en2

Bhagavad gita 8:25
"I Shrimad Bhagavatams tredje bok nämner Kapila Muni, att den som fulländat sina fruktbärande aktiviteter och offerhandlingar på jorden, når månen i tiotusen år (enligt halvgudarnas tideräkning) och njuter av livet genom att dricka soma-rasa. Så småningom återvänder de till jorden. Detta innebär att det finns högre utvecklade varelser på månen, fastän vi kanske inte kan förnimma dem med våra grova sinnen."

http://www.asitis.com/

Men visst, generellt brukar ISKCON's anhängare förneka månlandningen eller undvika att svara på frågan om detta.
Senast redigerad av Golachab 2012-04-04 kl. 11:57.
Citera
2012-04-04, 11:55
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Hare Krishna förnekar att människan varit på månen.

Detsamma gör en stor del av det svenska folket:

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/speci...,41250,00.html

NASA:s Månkonspiration har jag redan avslöjat här, i 55 punkter:

http://blogg.aftonbladet.se/snillebl...deo-analyser-1

Publicerar en intressant kommentar därifrån:

"Skojar ni???? Finns det folk som tror att vi varit på månen?
Det där skitsnacket var ju redan 1969 och redan på den tiden så skrattade alla som läst lite fysik i skolan.
Är det någon av er som tror att vi varit på månen som har kollat på de fysiska förhållandena som råder där? Det är ju bara ca -140 grader Celcius på natten ocg ca +120 grader Celcius på dagen, hur tror ni att ngn ska klara av det? Och om ni fortfarande tror det så förklara för mej hur dom kan hålla uppe kroppstemperaturen under natten, och kom förfan inte släpande med värme från batteri för det finns än idag inga sådana batteri som klarar dom temperaturena. Jag har vekligen försökt få tag på ett sådant batteri, men det finns inget.

En annan liten sak som många inte tänker på är att hur fick dom plats med alla syretuber i månlandaren? Dom var ju där i 3 dygn och det borde gått åt en hel del tuber.......och hur klarar dom att inte munstyckerna fryser? alla som dyker i + grader får ju tom problem med frysning....men dom klarar -120 grader....skrattretande enkelt att knäcka att dom bluffar. Det finns massvis med sådana saker att titta på bara att kolla inom fysiken. en annan liten rolig sak är hur man lyckas med vanlig celloidfilm i +120 grader utan att den självantänder, ganska lätt att kolla i fysiken också och konstatera att det går ju inte att ha en vanlig Hasselbladskamera i de förhållanden som råder på månen. Nä ni som tror att det är sant att det varit folk på månen tänk till lite själva och sluta försöka försvara något bara för ni gick på "niten" Rikta istället era blickar mot dom som blåste er och fundera på hur kunde dom göra det?
Ha det bra alla. /janne"

---------

Som sagt, det där med att vi skulle ha knallat omkring på Månen 1969, under farfars teknologiskt primitiva tid, det är inte många kritiskt tänkande människor som köper det längre...
.
Senast redigerad av Död o återfödd 2012-04-04 kl. 12:04.
Citera
2012-04-04, 12:35
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti

Hur i Himmelen kan du blanda ihop TS med mig?

Vad får dig att tro att TS och jag är samma person?

TS tror bl.a. på NASA:s månkonspiration, vilket inte jag gör:

http://blogg.aftonbladet.se/snillebl...m-konspiration

.
Citera
2012-04-04, 12:39
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

TS tror bl.a. på NASA:s månkonspiration, vilket inte jag gör:

http://blogg.aftonbladet.se/snillebl...m-konspiration

.
Hon menade att TS i tråden hon länkar till (dvs du) är Hare Krishna.
Citera
2012-04-04, 12:40
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Slå hårdare.

Den jag citerade förstod vad jag menade. Ansträng dig inte. Jag har inte blandat ihop dig med Puffarn.

Eller så ville du bara göra reklam för din blogg? Smaklös.
Senast redigerad av Armaiti 2012-04-04 kl. 12:43.
Citera
2012-04-04, 12:41
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Hon menade att TS i tråden hon länkar till (dvs du) är Hare Krishna.

Verkar ha varit hjärnkirurgi på hög nivå att förstå det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in