2012-04-16, 21:10
Medlem
berran2ks avatar
Söker böcker som går i djupet på musiken. Alla möjliga böcker som handlar om musik. Gärna böcker om hur det påverkar människor. Eller skapelsen bakom musik.

Hoppas ni förstår min lilla beskrivning
Citera
2012-04-16, 21:13
Medlem
Cohibas avatar
Berlioz memoarer kanske kunde vara nåt för dig.
Citera
2012-04-16, 21:16
Medlem
Deometrics avatar
Min idol och en otroligt filosofisk människa, Victor Wooten. Han har bla gjort en väldigt nytänkande DVD om musik (speciellt basspel men ändå).

The Music Lesson

DVD - Preview

EDIT: Kan hända att jag förstod fel:P Victor är dock alltid värd att lyssna på
Senast redigerad av Deometric 2012-04-16 kl. 21:20.
Citera
2012-04-16, 22:56
Medlem
Mozarteffekten: musikens oanade kraft - Don Campbell

Om du vill plåga dig själv, dvs.
Citera
2012-04-16, 23:19
Medlem
lasersnabbs avatar
Needle in the groove av Jeff Noon. Skönlitteratur, men den är vad jag tror du beskriver. Bland annat.
Citera
2012-04-17, 10:35
Medlem
Dr.Strangeloves avatar
Rekommenderar Jamie James The Music of the Spheres: Music, Science, and the Natural Order of the Universe.

Citat:
For centuries, scientists and philosophers believed that the universe was a stately, ordered mechanism, both mathematical and musical. The perceived distances between objects in the sky mirrored (and were mirrored by) the spaces between notes forming chords and scales. The smooth operation of the cosmos created a divine harmony that composers sought to capture and express. Jamie James allows readers to see how this scientific philosophy emerged, how it was shattered by changing views of the universe and the rise of Romanticism, and to what extent it survives today - if at all. From Pythagoras to Newton, Bach to Beethoven, and on to the twentieth century of Einstein, Schoenberg, Stravinsky, Cage and Glass. A spellbinding examination of the interwoven fates of science and music throughout history.

http://www.amazon.com/The-Music-Sphe.../dp/0387944745
Citera
2012-04-17, 20:40
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Strangelove
Rekommenderar Jamie James The Music of the Spheres: Music, Science, and the Natural Order of the Universe.

http://www.amazon.com/The-Music-Sphe.../dp/0387944745

Som skivsamlare så måste jag rekommendera Nick nick hornby High fidelity, ger en bra bild hur man tänker som musikkonsument.

Samt Please Kill Me! : Den ocensurerade historien om punken - Intervjuer med människor som var med när Punken skapades. Jävligt irriterande människor men läsvärd.

Weston, Henrik: "Hej, det är vi som är Vem Bryr Sig?

Citat:
När punken levde och frodades
Henrik Weston berättar underhållande om ett Stockholm i punkens anda. Som läsare får man följa fyra tonåringar från 1978 -81 och alla deras olika förehavanden i ett försök att bli ett namn på Stockholms punkscen. Med spelningar i skolaulor tillsammans med andra mindre kända band som Gaberts Livs och Palmons, görs stapplande försök att blir stjärnor. Givetvis blir det aldrig något av bandet, mer än att man får medverka på en samlingsplatta.

Säg till om du vill ha mer.
Citera
2012-04-17, 21:24
Medlem
lasersnabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Som skivsamlare så måste jag rekommendera Nick nick hornby High fidelity, ger en bra bild hur man tänker som musikkonsument.

Samt Please Kill Me! : Den ocensurerade historien om punken - Intervjuer med människor som var med när Punken skapades. Jävligt irriterande människor men läsvärd.

Weston, Henrik: "Hej, det är vi som är Vem Bryr Sig?

Säg till om du vill ha mer.

Ja! High Fidelity är mitt i prick.

Om Please Kill Me är boken om New York-scenen så rekomenderas den även av mig. Framförallt är det kul att höra Ramones, som var pojkhoror och knarkare som tonåringar, prata om att Dead Boys var riktigt, riktigt fucked up och stenhårda.

Från RockRagge Till Hoola Bandola kan jag rekomendera. Handlar om svensk rocks framväxt från... ja, titeln säger väl allt. Skriven av någon musikrörelsemänniska och är färgad av den tidens politiska strömningar inom kultursfären. Det verkar ha varit rätt sjukt. Men oerhört rolig läsning.

Adorno har skrivit en del om musik. Har inte läst så mycket av det själv, jag är inte superförtjust i Frankfurtmänniskorna Men om du är sugen på mer filosofiska tankar så kanske det passar. Två titlar är:

Philosophy of New Music
Night Music: Essays on Music

Wagner skrev en del förutom att komponera, men han har jag inte läst någonting av, så det är också mer ett allmänt tips än en rekomendation.
Senast redigerad av lasersnabb 2012-04-17 kl. 21:30.
Citera
2012-04-18, 00:58
Medlem
Carobnjaks avatar
Oliver Sacks - Musikofili
Jan Fagius - Hemisfärernas musik
Peter Bastian - In i musiken

Alla tre är facklitteratur av populärvetenskapligt stuk.
Citera
2012-04-18, 08:33
Medlem
Sten Broman - Världsmusikens facit

Bromans samlade krönikor avseende ISCMs världsmusikfester mellan 1926 och 1967.
Citera
2012-04-24, 19:16
Medlem
mr.moons avatar
The complete chronicle of
THE WHO!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem