Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Som skivsamlare så måste jag rekommendera Nick nick hornby High fidelity, ger en bra bild hur man tänker som musikkonsument.
Samt Please Kill Me! : Den ocensurerade historien om punken - Intervjuer med människor som var med när Punken skapades. Jävligt irriterande människor men läsvärd.
Weston, Henrik: "Hej, det är vi som är Vem Bryr Sig?
Säg till om du vill ha mer.
Ja! High Fidelity är mitt i prick.
Om Please Kill Me är boken om New York-scenen så rekomenderas den även av mig. Framförallt är det kul att höra Ramones, som var pojkhoror och knarkare som tonåringar, prata om att Dead Boys var
riktigt, riktigt fucked up och
stenhårda.
Från RockRagge Till Hoola Bandola kan jag rekomendera. Handlar om svensk rocks framväxt från... ja, titeln säger väl allt. Skriven av någon musikrörelsemänniska och är färgad av den tidens politiska strömningar inom kultursfären. Det verkar ha varit rätt sjukt. Men oerhört rolig läsning.
Adorno har skrivit en del om musik. Har inte läst så mycket av det själv, jag är inte superförtjust i Frankfurtmänniskorna Men om du är sugen på mer filosofiska tankar så kanske det passar. Två titlar är:
Philosophy of New Music
Night Music: Essays on Music
Wagner skrev en del förutom att komponera, men han har jag inte läst någonting av, så det är också mer ett allmänt tips än en rekomendation.