• 1
  • 2
2012-04-17, 11:01
Medlem
Carl Serungs avatar
Är det väldigt svårt? Vill minnas att jag provade en kompis farsas mungiga för en herrans massa år sedan. Det skulle visst vara väldigt enkelt: Bara sätt den mellan tänderna och knäpp till. Det gjorde jag och jag trodde att garnityret lossnat för alltid. Gjorde jag fel?

Var köper man bäst sin mungiga? I en välsorterad musikaffär förmodar jag? Finns det olika bra och dåliga fabrikat osv?

Tänk vad coolt att kunna konsten att lira mungiga! Tänk er att ni har världens fest, och där sitter du i centrum och lirar mungiga i slokhatt, linneskjorta och grova skor. Kanske någon i bakgrunden nynnar på "Hönsafötter, Gulerötter"...

Kanske någon här på FB som redan lirar och kan ge lite tips?

Tack på förhand.
Carl Serung

Edit: hittade en liten snabbkurs: http://www.youtube.com/watch?v=cuTRNNAuK8k
Senast redigerad av Carl Serung 2012-04-17 kl. 11:05.
Citera
2012-04-17, 11:19
Medlem
Jag tror du ska ha läppen mellan gigan och tänderna

(Ångrar mig efter att ha sett videon)
Citera
2012-04-17, 11:21
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Användarnamn
Jag tror du ska ha läppen mellan gigan och tänderna
Ja, det verkar ju rätt vettigt. Läste lite på wikipedia, och där rekomenderades att man gjorde just så för att skydda gaddarna.
Citera
2012-04-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ja, det verkar ju rätt vettigt. Läste lite på wikipedia, och där rekomenderades att man gjorde just så för att skydda gaddarna.

Men på videon så hade han den mot tänderna, men jag testade giga en gång och vill minnas att det lät i hela huvudet när man satte den mot tänderna.

Kul att kunna mungiga eller munspel.
Citera
2012-04-17, 12:46
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Användarnamn
Men på videon så hade han den mot tänderna, men jag testade giga en gång och vill minnas att det lät i hela huvudet när man satte den mot tänderna.

Kul att kunna mungiga eller munspel.
Ja, jag såg det med. Det var så jag gjorde när jag trodde att hela garnityret gått i kras. Kanske knäppte jag för hårt på fjädern??
Citera
2012-04-17, 14:25
Medlem
berran2ks avatar
Jag äger en mungiga. Ljudet som kommer fram är riktigt unikt. Jag älskar det . Köpte min på ett slott någonstans. Medeltidsmuseum brukar sälja sådana med. Kostar inte mer än 50 kr.
Citera
2012-04-17, 15:21
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berran2k
Jag äger en mungiga. Ljudet som kommer fram är riktigt unikt. Jag älskar det . Köpte min på ett slott någonstans. Medeltidsmuseum brukar sälja sådana med. Kostar inte mer än 50 kr.
Låter ju helt underbart!
Brukar du sitta å lira nåt eller?
Citera
2012-04-17, 19:30
Medlem
Din lokala musikaffär bör ha mungigor till resonabelt pris! Jag köpte min för runt 50 kronor.

Det är rätt så lätt att lära sig grunderna som att få fram ljud och "wah-wah" effekten, akta bara tänderna! När man lärt sig de grejerna så kan man även börja beatboxa lite smått samtidigt som man spelar på gigan.

Kan dock tillägga att om du har tandställning så är det praktiskt taget omöjligt att spela mungiga, då man inte får plats med den mellan tänderna!
Citera
2012-04-19, 00:18
Medlem
berran2ks avatar
Citat:
Låter ju helt underbart!
Brukar du sitta å lira nåt eller?

Ja det händer att jag drar fram den. Men jag kan inte spela någon speciell melodi. Tycker det mest är en grej som man kan fula sig med.
Citera
2012-09-20, 09:13
Medlem
Först vill jag bara säga att mungiga är ett instrument som kan spelas MYCKET bättre och häftigare
än majoriteten av det som visas i olika media.

Sätter man läpparna mellan tänter och mungiga får man inte så starkte ljud.
För bästa ljudstyrka och ljudåtergivning ska mungigan ligga an mot tänderna.
Man får helt enkelt börja lugnt med att slå an , och öka successivt som känslan blir bättre på instrumentet.

För att bygga upp spelbarheten bör man träna på först hitta de lägen man kan forma med munnen/tungan för de olika resonanston(er). Försök hitta så många under- och övertoner som möjligt. Detta kommer hjälpa spelaren att kunna få starkare och klarare ljudstyrka när den ska spela. Denna metod underförstår att spelaren gör detta med sk stängd munhåla, dvs att tungan sluter munhålan vid gomseglet. När man sedan kan hitta en uppsättning under-/övertoner snabbt och automagiskt, kan man ge sig på att leta på toner/effekter med andingen genom mungigan. När man fått hyffsad koll på detta och har bra stabilitet på taktkänslan, kan man spela bättre än majoriteten av det skräp som exponeras i media angående mungiga
Citera
2012-09-20, 09:21
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunkStunk
Först vill jag bara säga att mungiga är ett instrument som kan spelas MYCKET bättre och häftigare
än majoriteten av det som visas i olika media.

Sätter man läpparna mellan tänter och mungiga får man inte så starkte ljud.
För bästa ljudstyrka och ljudåtergivning ska mungigan ligga an mot tänderna.
Man får helt enkelt börja lugnt med att slå an , och öka successivt som känslan blir bättre på instrumentet.

För att bygga upp spelbarheten bör man träna på först hitta de lägen man kan forma med munnen/tungan för de olika resonanston(er). Försök hitta så många under- och övertoner som möjligt. Detta kommer hjälpa spelaren att kunna få starkare och klarare ljudstyrka när den ska spela. Denna metod underförstår att spelaren gör detta med sk stängd munhåla, dvs att tungan sluter munhålan vid gomseglet. När man sedan kan hitta en uppsättning under-/övertoner snabbt och automagiskt, kan man ge sig på att leta på toner/effekter med andingen genom mungigan. När man fått hyffsad koll på detta och har bra stabilitet på taktkänslan, kan man spela bättre än majoriteten av det skräp som exponeras i media angående mungiga
Jag tackar för denna informationen!
Du får gärna lägga upp ett klipp där vi ser hur du går loss på mungigan..

Citera
2012-09-21, 08:14
Medlem
Citat:
Jag tackar för denna informationen!
Du får gärna lägga upp ett klipp där vi ser hur du går loss på mungigan..

Kul att nåhn vill lyssna !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in