• 1
  • 2
2012-04-20, 15:31
Administrator
admins avatar
Forumet 'Livsnjutare och finsmakare' har arkiverats. Flera av trdarna har flyttats till andra forum som Tobak och Alkohol och dryck. Det finns inga planer p att ppna forumet igen.

admin
Citera
2012-04-20, 15:34
Medlem
Dr_Dollars avatar
Var det fr lite aktivitet i trdarna/forumet..?

edit:
Den fanns tydligen i "arkivet" redan..
Senast redigerad av Dr_Dollar 2012-04-20 kl. 15:40.
Citera
2012-04-20, 16:36
Medlem
Feadogs avatar
Var det fr att moderatorn inte orkade bemda sig med att skta om det forumet s att flashbacks pbel fick ta ver? Varfr inte bara utse en ny moderator d som kan skta sitt jobb? Det r knappast som att det var vldigt lite aktivitet p det forumet, och en hel del intressanta diskussioner frdes p en niv som var i linje med forumets topic. Under perioden d "Herr_Oin", moderatorn innan "cst" sktte forumet s var det riktigt uppstyrt med mycket bra niv.
Senast redigerad av Feadog 2012-04-20 kl. 16:39.
Citera
2012-04-20, 16:44
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Var det fr lite aktivitet i trdarna/forumet..?

edit:
Den fanns tydligen i "arkivet" redan..
Mer att medlemmarna inte ville anvnda forumet som det var tnkt fr.
Mnga tyckte att hur man bst steker bajs eller kokar en neger osv var roligt att skmta om dr.
Citera
2012-04-20, 17:48
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Var det fr att moderatorn inte orkade bemda sig med att skta om det forumet s att flashbacks pbel fick ta ver? Varfr inte bara utse en ny moderator d som kan skta sitt jobb? Det r knappast som att det var vldigt lite aktivitet p det forumet, och en hel del intressanta diskussioner frdes p en niv som var i linje med forumets topic. Under perioden d "Herr_Oin", moderatorn innan "cst" sktte forumet s var det riktigt uppstyrt med mycket bra niv.
Forumet hade ett inneboende problem eftersom det inte som brukligt var avgrnsat av ett mne ssom fotboll eller datorer, utan det var istllet av avgrnsat av att man skulle vara en viss typ av anvndare eller person. Man skulle vara livsnjutare eller finsmakare. En indelning som inte alls stmmer verens med forumets vriga kategorier, det kan rentav hvdas g stick i stv med Flashbacks id om att vara ppet fr alla.

I det aktuella forumet avhandlades i huvudsak frgor om mat, dryck och tobak. Fr samtliga av dessa mnen finns utmrkta forum redan. Jag ser ingen pong eller vinst i att ha en trd om kobebiff i finsmakarforumet istllet fr i matforumet.
Citera
2012-04-20, 19:11
Medlem
negerbarns avatar
Citat:

Det var, som jag frsttt det, lite av problemet med forumet - att det mesta kunde falla in under topic. Man kan njuta av det mesta som finns, och vad som r fin smak kan - om man ska flja Flashbacks anda - inte bestmmas av andra n anvndarna.

Dessutom s borde varje mne i forat ven falla under ett annat mne. De som njuter av whiskey kan ven diskutera samma sak i alkoholforat, de som njuter av cigarrer kan hlla sig till tobak, och de som tycker det r underbart att steka bajs kan hlla sig till BDSM, fetishism, parafili och kinky sex.
Citera
2012-04-20, 21:59
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Var det fr att moderatorn inte orkade bemda sig med att skta om det forumet s att flashbacks pbel fick ta ver?

Nu vet jag inte om jag har fel men knns som att det resonemanget tillsammans med dina vriga kommentarer tillsammans med dina dylika finsmakarvnner i forumet som skrmde i vg s pass mnga. Kan inte tnka mig att ngon vill lsa i ett underforum dr man klankar ned p folks njutning och kommer med pekpinnar om att det r minsann inte alls njutning. Nu hvdar jag inte att tramsinlggen och detsamma med trdarna r berttigat p ett serist forum, men just att man skulle dricka och ta just specifika saker fr att kallas "finsmakare" i era gon. Bara dom intrycken och funderingarna jag har, och maken till mera skitndigt forum p Flashback har du aldrig funnits!
Citera
2012-04-20, 22:44
Medlem
epost72s avatar
Det var nog ett klokt beslut, forumet verkar i egentlig mening aldrig fungerat riktigt som det var tnkt.
Lite synd p trdarna dock, nog kunde man placerat ut de flesta i relevanta andra forum.
Citera
2012-04-20, 22:48
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det var nog ett klokt beslut, forumet verkar i egentlig mening aldrig fungerat riktigt som det var tnkt.
Lite synd p trdarna dock, nog kunde man placerat ut de flesta i relevanta andra forum.
Har du synpunkter p var trdarna ska placeras s r jag vertygad om att det kan ordnas.
Citera
2012-04-20, 22:59
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Har du synpunkter p var trdarna ska placeras s r jag vertygad om att det kan ordnas.
Jo men tjena...
Lite grovsortering menar jag...
https://www.flashback.org/forumdispl...ort=replycount
Det gr ju inte att rapportera arkiverade trdar, och hlla p att jiddra med att PM:a mods som nd inte kan flytta trdar frn arkiverade forum?
EDIT:
De 200 strsta trdarna LoF.

Det blir ju enklare om en admin tittar p det direkt istllet fr att anvndarna kontaktar en mod som mste kontakta en admin.
Senast redigerad av epost72 2012-04-20 kl. 23:14.
Citera
2012-04-21, 10:52
Medlem
Feadogs avatar
Jag frstr synpunkterna men jag ska nd ge mina egna. Som jag ser det s finns det inga problem med att definiera vad som r livsnjutande och finsmakande och att dessa trdar r ltta att avgrnsa frn sdana som inte kvalificerar in. Dremot r det ju sant att sdana trdar nstan alltid passar in i vriga forum, och det r mjligt att det inte lg i linje med flashbacks anda (det senare vet jag inte s mycket om). Jag frstr dock inte problemet med att de som vill och kan avnjuta saker p en hgre niv n genomsnittet har en egen forumdel dr man kan diskutera dessa saker. Det r ppet fr alla s till vida att alla som r intresserade av sdant kan investera tid och pengar i att lra sig dessa saker. Annars kan man vl lika grna sga att forumdelarna om diverse narkotiska preparat inte r ppna fr mig eftersom jag inte knarkar.

Det funkade som sagt ocks bra s lnge Herr_Oin var moderator eftersom han hade uppstllt riktlinjer fr vad som kvalificerade in i mnet som man fick frhlla sig till. I forumet om alkohol kan man diskutera Sofiero, Explorer-vodka, bsta smuggellen, bsta 60-kronersvinerna, etc. I forumet om tobak kan man diskutera vanligt snus, vanliga cigaretter och andra alternativa stt att inta tobak. Det r inte dessa saker man diskuterade under forumet fr livsnjutare och finsmakare. Definitionen r inte heller att s fort man njuter av ngot s platsar det i ett sdant forum. Det krvs att det r ngot utver alldagliga och massproducerade produkter. Att vara livsnjutare eller connaisseur handlar om att ha stor kunskap inom omrdet (om det nu r vin, whisky, cigarrer, eller vad det nu r), att investera tid och pengar i att hitta de bsta produkterna, att alltid prioritera kvalitet framfr kvantitet, vrdestta hantverk och smskalig, kvalitetsinriktad produktion, etc. Att det r ngot som r otillgngligt fr de flesta stmmer ju, men det har enbart med intresse att gra. P samma stt r datorforumen otillgngliga fr mig eftersom jag inte har det intresset.
Senast redigerad av Feadog 2012-04-21 kl. 10:55.
Citera
2012-04-21, 16:17
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Jag frstr synpunkterna men jag ska nd ge mina egna. Som jag ser det s finns det inga problem med att definiera vad som r livsnjutande och finsmakande och att dessa trdar r ltta att avgrnsa frn sdana som inte kvalificerar in. Dremot r det ju sant att sdana trdar nstan alltid passar in i vriga forum, och det r mjligt att det inte lg i linje med flashbacks anda (det senare vet jag inte s mycket om). Jag frstr dock inte problemet med att de som vill och kan avnjuta saker p en hgre niv n genomsnittet har en egen forumdel dr man kan diskutera dessa saker. Det r ppet fr alla s till vida att alla som r intresserade av sdant kan investera tid och pengar i att lra sig dessa saker. Annars kan man vl lika grna sga att forumdelarna om diverse narkotiska preparat inte r ppna fr mig eftersom jag inte knarkar.

Det funkade som sagt ocks bra s lnge Herr_Oin var moderator eftersom han hade uppstllt riktlinjer fr vad som kvalificerade in i mnet som man fick frhlla sig till. I forumet om alkohol kan man diskutera Sofiero, Explorer-vodka, bsta smuggellen, bsta 60-kronersvinerna, etc. I forumet om tobak kan man diskutera vanligt snus, vanliga cigaretter och andra alternativa stt att inta tobak. Det r inte dessa saker man diskuterade under forumet fr livsnjutare och finsmakare. Definitionen r inte heller att s fort man njuter av ngot s platsar det i ett sdant forum. Det krvs att det r ngot utver alldagliga och massproducerade produkter. Att vara livsnjutare eller connaisseur handlar om att ha stor kunskap inom omrdet (om det nu r vin, whisky, cigarrer, eller vad det nu r), att investera tid och pengar i att hitta de bsta produkterna, att alltid prioritera kvalitet framfr kvantitet, vrdestta hantverk och smskalig, kvalitetsinriktad produktion, etc. Att det r ngot som r otillgngligt fr de flesta stmmer ju, men det har enbart med intresse att gra. P samma stt r datorforumen otillgngliga fr mig eftersom jag inte har det intresset.

Jag frstr tnket och den hr diskussionen har frst frut, men det finns ju ett fundamentalt problem med det hela och det r att ngon d mste agera smakpolis. ven om "vi" nu grna vill tycka det s finns det ju inget objektivt stt att sga att en viss l r "bttre" n en annan. Jag dricker i stort sett uteslutande "finl", samma sak med tequila och whisky, men vem r jag att sga t Svenne Banan att hans Sierra Tequila eller Spendrups Guld inte r "bra nog"? Jag tycker att endera smakar skit, len/spriten som jag dricker r klart mycket dyrare och ovanligare, men jag kan ju inte objektivt sga att den r bttre, det ligger enbart i betraktarens gon. Eller smaklkar i det hr fallet.
Dessutom s finns det ju gott om "bra" produkter som har blivit s populra att du kan f dem serverade p vilken vettig pub som helst, ta t.ex l ssom Duvel eller Sierra Nevada, eller whisky som Laphroaig. Ska den d puttas ut ur L&F d den helt enkelt har blivit fr vardaglig?

Idn r bra, det blir bara alldeles fr bkigt att upprtthlla p ett forum som FB utan att tnja p FB's generella regler och filosofi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in