Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag frstr synpunkterna men jag ska nd ge mina egna. Som jag ser det s finns det inga problem med att definiera vad som r livsnjutande och finsmakande och att dessa trdar r ltta att avgrnsa frn sdana som inte kvalificerar in. Dremot r det ju sant att sdana trdar nstan alltid passar in i vriga forum, och det r mjligt att det inte lg i linje med flashbacks anda (det senare vet jag inte s mycket om). Jag frstr dock inte problemet med att de som vill och kan avnjuta saker p en hgre niv n genomsnittet har en egen forumdel dr man kan diskutera dessa saker. Det r ppet fr alla s till vida att alla som r intresserade av sdant kan investera tid och pengar i att lra sig dessa saker. Annars kan man vl lika grna sga att forumdelarna om diverse narkotiska preparat inte r ppna fr mig eftersom jag inte knarkar.
Det funkade som sagt ocks bra s lnge Herr_Oin var moderator eftersom han hade uppstllt riktlinjer fr vad som kvalificerade in i mnet som man fick frhlla sig till. I forumet om alkohol kan man diskutera Sofiero, Explorer-vodka, bsta smuggellen, bsta 60-kronersvinerna, etc. I forumet om tobak kan man diskutera vanligt snus, vanliga cigaretter och andra alternativa stt att inta tobak. Det r inte dessa saker man diskuterade under forumet fr livsnjutare och finsmakare. Definitionen r inte heller att s fort man njuter av ngot s platsar det i ett sdant forum. Det krvs att det r ngot utver alldagliga och massproducerade produkter. Att vara livsnjutare eller connaisseur handlar om att ha stor kunskap inom omrdet (om det nu r vin, whisky, cigarrer, eller vad det nu r), att investera tid och pengar i att hitta de bsta produkterna, att alltid prioritera kvalitet framfr kvantitet, vrdestta hantverk och smskalig, kvalitetsinriktad produktion, etc. Att det r ngot som r otillgngligt fr de flesta stmmer ju, men det har enbart med intresse att gra. P samma stt r datorforumen otillgngliga fr mig eftersom jag inte har det intresset.
Jag frstr tnket och den hr diskussionen har frst frut, men det finns ju ett fundamentalt problem med det hela och det r att ngon d mste agera smakpolis. ven om "vi" nu grna vill tycka det s finns det ju inget objektivt stt att sga att en viss l r "bttre" n en annan. Jag dricker i stort sett uteslutande "finl", samma sak med tequila och whisky, men vem r jag att sga t Svenne Banan att hans Sierra Tequila eller Spendrups Guld inte r "bra nog"? Jag tycker att endera smakar skit, len/spriten som jag dricker r klart mycket dyrare och ovanligare, men jag kan ju inte objektivt sga att den r bttre, det ligger enbart i betraktarens gon. Eller smaklkar i det hr fallet.
Dessutom s finns det ju gott om "bra" produkter som har blivit s populra att du kan f dem serverade p vilken vettig pub som helst, ta t.ex l ssom Duvel eller Sierra Nevada, eller whisky som Laphroaig. Ska den d puttas ut ur L&F d den helt enkelt har blivit fr vardaglig?
Idn r bra, det blir bara alldeles fr bkigt att upprtthlla p ett forum som FB utan att tnja p FB's generella regler och filosofi.