2013-09-19, 19:46
Medlem
Gafflens avatar
Jag är helt för abort, speciellt om det har skett genom en våldtäkt.

Men absolut tycker jag att man kan tänka lite innan man har sex utan kondom ( eller dylikt ) och tänka på " konsekvenserna ".

Dock så ser jag inget fel i att man aborterar ett barn om man känner att man inte är kapabel till att ge sitt foster ett bra liv i framtiden.
Citera
2013-11-17, 14:18
Medlem
kinesarsles avatar
Till alla som är mot abort:

(Kommentarer om att det inte är realistiskt undanbedes. Det här är helt hypotetiskt.)

Tänk er följande situation. Ett foster har plockats ut ur en kvinna. Alternativt har det befruktats och växt till sig i ett laboratorium. Exakt hur det skett är inte relevant.

En dag får du besök av en läkare. Han berättar för dig att fostret kommer att dö om det inte opereras in i en värdkropp och får växa där i nio månader. Vidare är det så att av någon konstig anledning är det enbart din kropp som skulle kunna få fostret att överleva.

Situationen är alltså att fostret kommer dö om du inte gör uppoffringen. Nu har jag två frågor:

1) Skulle du göra den uppoffringen?

2) Skulle du tycka att det var ok om du inte hade något val i frågan, eftersom det handlar om att rädda ett liv?
Citera
2013-11-17, 16:03
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle

(Kommentarer om att det inte är realistiskt undanbedes. Det här är helt hypotetiskt.)

Tänk er följande situation. Ett foster har plockats ut ur en kvinna. Alternativt har det befruktats och växt till sig i ett laboratorium. Exakt hur det skett är inte relevant.

En dag får du besök av en läkare. Han berättar för dig att fostret kommer att dö om det inte opereras in i en värdkropp och får växa där i nio månader. Vidare är det så att av någon konstig anledning är det enbart din kropp som skulle kunna få fostret att överleva.

Situationen är alltså att fostret kommer dö om du inte gör uppoffringen. Nu har jag två frågor:

2) Skulle du tycka att det var ok om du inte hade något val i frågan, eftersom det handlar om att rädda ett liv?

Förvånansvärt intressant vinkling! Nu hamnar tråden bland prenumerationerna. Genomtänkta, filosofiska och i övrigt intressanta svar på detta får icke missas!
Citera
2013-11-25, 15:54
Medlem
Idunas avatar
Framprovocerad abort - s.k. fosterfördrivning -, är definitivt mord.

Spontanabort - s.k. missfall -, är en tragedi.
Citera
2013-11-25, 17:49
Bannlyst
ABORT ÄR MORD!

Den förbannade sjuksköterskan som sa till mitt ex att göra abort är en jävla mördare!

Hon förtjänar att brinna i helvetet inkl hennes medarbetare. Fy fan.
Citera
2013-12-02, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erasethesun
ABORT ÄR MORD!

Den förbannade sjuksköterskan som sa till mitt ex att göra abort är en jävla mördare!

Alltså, det här är ju en ruggig fråga, mycket obehaglig. För tänker man efter så inser man förstås att det är ett mördande det är fråga om, allt för rätten att knulla ungefär. Det är ganska så jävla äckligt och hemskt egentligen.

Samtidigt vill man ju någorlunda vara med i dagens samhälle, så vad göra? Man får leta och leta efter en vettig och vacker kvinna som har samma fria icke-aggressiva åsikter som en själv och försöka uppleva lite mening med att leva.
Citera
2013-12-02, 12:02
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erasethesun
ABORT ÄR MORD!

Är abort mord så är avsugningar kannibalism.

Förstår ärligt talat inte varför folk debatterar så mycket om detta ämne, vill inte kvinnan i fråga behålla fostret borde det vara en självklarhet med abort. Fostret är ingen människa på så sätt att det är en levande individ, där tycker jag att gränsen går vid födseln.

Sen måste jag dra upp "Magnus Betnér" argumentet och hävdar att detta hade varit en sån ickefråga ifall det var män som blev gravida.
Citera
2013-12-02, 12:02
Medlem
Vissens avatar
Citat:

Nu är jag inte helt mot abort, men utveckla!

Citat:

Nej och nej.
Citera
2013-12-02, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Är abort mord så är avsugningar kannibalism.

Förstår ärligt talat inte varför folk debatterar så mycket om detta ämne, vill inte kvinnan i fråga behålla fostret borde det vara en självklarhet med abort. Fostret är ingen människa på så sätt att det är en levande individ, där tycker jag att gränsen går vid födseln.

Sen måste jag dra upp "Magnus Betnér" argumentet och hävdar att detta hade varit en sån ickefråga ifall det var män som blev gravida.

Point taken, men jag tror att du förenklar det hela, medan andra "vågar" se vad det i själva verket är. För jag utgår ifrån att du vet vad som händer om en man och en kvinna har samlag och hon blir gravid.
Citera
2013-12-02, 12:10
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Point taken, men jag tror att du förenklar det hela, medan andra "vågar" se vad det i själva verket är. För jag utgår ifrån att du vet vad som händer om en man och en kvinna har samlag och hon blir gravid.
Förenklar och förenklar, kan säkert tolkas så när jag skriver som jag anser att det borde vara. Vill inte kvinnan behålla fostret efter ett samlag ska det inte vara några konstigheter.

Sex är ändå en betydande del av livet och skulle det nu ske att man blir gravid med vetskapen av vad ett eventuellt barn skulle innebära har jag full förståelse för att man väljer abort.
Citera
2013-12-02, 12:13
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
. Fostret är ingen människa på så sätt att det är en levande individ, där tycker jag att gränsen går vid födseln.
Vad tycker du om de fall där barn aborteras som hade kunnat överleva utanför kvinnan?
Citera
2013-12-02, 12:17
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissen
Nu är jag inte helt mot abort, men utveckla!

Nej och nej.

Tycker det är rätt så glasklart vad han/hon menar, och även om jag sällan håller med just denna skribent så är det faktiskt en väldigt bra vinkel på den här frågan, även om jag själv är för abort på andra grunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in