Flashback bygger pepparkakshus!
2012-04-21, 03:29
Medlem
Lokents avatar
Hej. Jag är en abortmotståndare som inte riktigt kan förstå varför det ska vara okej med abort. Fostret håller ju på att utvecklas i magen när man tar bort det och man ger liksom inte den individen en chans att bli den han/hon vill bli. Naturligtvis tycker jag det ska finnas undantag, typ efter en våldtäkt lr liknande då man inte vart överens om samlaget. Men i det stora hela förstår jag inte hur man kan känna att man har rätt att ta någon annans liv.

Varför är det okej med abort? Man tillåter ju mord!
Citera
2012-04-21, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokent
Fostret håller ju på att utvecklas i magen när man tar bort det och man ger liksom inte den individen en chans att bli den han/hon vill bli.

ptja. jag tycker inte riktigt ett foster har hunnit fundera på vad den vill bli och därför kommer den inte direkt känna att den går miste om något.
fostret har heller inget medvetande.
Citera
2012-04-21, 04:00
Medlem
Citat:
Naturligtvis tycker jag det ska finnas undantag, typ efter en våldtäkt lr liknande då man inte vart överens om samlaget.
Så du menar att om A våldtar B så är det ok att mörda C? Jag förstår inte riktigt hur det kan vara ok att mörda ett barn för att modern blivit våldtagen.
Citera
2012-04-21, 04:06
Medlem
Sadomans avatar
Varje ägg i mammas mage kan bli en individ. Så varje gång hon har mens så begår hon en abort...
Citera
2012-04-21, 04:26
Medlem
will84s avatar
Fostret som blivit till under en våldtäkt har ju exakt lika "funderingar på framtiden" som vilket foster som helst.
En våldtäktsman är ju som vilken person som helst bara det att den använde våld eller liknande för att få ha sex.
Sen om man gör abort inom 9 veckor så har man inte tagit bort en "person" utan bara tagit bort ett embryo.
Och hjärnan börjar utvecklas ungefär vid vecka 9 också och det är med den man tänker "på framtiden" med
Citera
2012-04-21, 05:29
Medlem
Lycurguss avatar
Mord och mord är väl att ta i litegrann.

Det som däremot är SJUKT på riktigt är hur man som man tvingas betala underhåll för ett barn om man inte önskade graviditeten men kvinnan väljer att föda det.
Citera
2012-04-21, 06:47
Medlem
kodas avatar
Citat:
Hej. Jag är en abortmotståndare som inte riktigt kan förstå varför det ska vara okej med abort. Fostret håller ju på att utvecklas i magen när man tar bort det och man ger liksom inte den individen en chans att bli den han/hon vill bli. Naturligtvis tycker jag det ska finnas undantag, typ efter en våldtäkt lr liknande då man inte vart överens om samlaget. Men i det stora hela förstår jag inte hur man kan känna att man har rätt att ta någon annans liv.

det är inte okej med mord men det är okej med abort så är det bara.
Citera
2012-04-21, 09:43
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lycurgus
Mord och mord är väl att ta i litegrann.

Det som däremot är SJUKT på riktigt är hur man som man tvingas betala underhåll för ett barn om man inte önskade graviditeten men kvinnan väljer att föda det.

Jag kan tycka att det är ännu sjukare om man inte tar sitt ansvar. Fast allra sjukast är nog att knulla utan att tänka på att det kanske blir konsekvenser.
Citera
2012-04-21, 11:18
Medlem
Kringelkukens avatar
Håller med ts och jag tycker dessutom att det skulle jämställas med mord att använda preventinmedel eller att runka också.
Citera
2012-04-21, 12:29
Medlem
Lokents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Jag kan tycka att det är ännu sjukare om man inte tar sitt ansvar. Fast allra sjukast är nog att knulla utan att tänka på att det kanske blir konsekvenser.

Det är egentligen dit jag vill komma.

Jag skrev aldrig att fostret funderat ut vad den vill göra. Jag skrev att den inte fick chansen. Rätt stor skillnad. Hjärnan på ett foster börjar utvecklas efter 6 veckor i magen och hjärtat börjar slå efter 9 veckor. En rimlig gräns borde väl att man måste göra abort innan det gått 6 veckor kanske?
Citera
2012-04-21, 13:21
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Det är egentligen dit jag vill komma.

Jag skrev aldrig att fostret funderat ut vad den vill göra. Jag skrev att den inte fick chansen. Rätt stor skillnad. Hjärnan på ett foster börjar utvecklas efter 6 veckor i magen och hjärtat börjar slå efter 9 veckor. En rimlig gräns borde väl att man måste göra abort innan det gått 6 veckor kanske?

Hjärtat börja slå redan efter 25 dagar~ bara så du vet.

Men varför svarar du inte på inläggen som ifrågasätter ditt uttalande? Hur kan ett foster vara mindre välkommet till värld eller "inte värd en chans" (som du uttrycker det), bara för mamma blev befruktade genom en våldtäkt?
Citera
2012-04-21, 13:31
Medlem
För abort. Så länge det inte har utvecklats och med undantag, som våldtäkt. Det finns ju en hel del som behåller barnet ändå, men jag tycker dom ska få chansen att få göra en abort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in