Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-04-22, 18:26
Medlem
Hej!

Ngon som varit i Georgien och kan bertta lite om hur det r dr?

Jtte tacksam fr svar!

EDIT. Tnkte inte p att Georgien ju faktiskt ligger i Asien. Fr grna flyttas. Tack
Citera
2012-04-22, 19:03
Medlem
remixutoheavens avatar
Det enda som jag vet om just Georgien var att Ryssarna krde ver landet ganska hrt, men vad ska du gra dr?
Citera
2012-04-22, 20:47
Medlem
Knotknets avatar
Jag ska dit p fredag kommer hem nsta onsdag. Pminn mig d s ska jag bertta vad jag d vet om landet som turistml.
Citera
2012-04-26, 10:48
Medlem
r ocks nyfiken, fick se att Tbilisi var den stad som lockade svenska turister MINST nr det var dags fr semester, blev drfr sugen p att ka dit.

Ngon som kan bertta?
Citera
2012-04-26, 14:04
Medlem
En liten fest p en takterass i Georgien, ser ut att vara trevligt folk dr, bra musik..

http://www.youtube.com/watch?v=1CgW95LycFQ
Citera
2012-05-02, 23:01
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fashionisto
Hej!

Ngon som varit i Georgien och kan bertta lite om hur det r dr?

Jtte tacksam fr svar!

EDIT. Tnkte inte p att Georgien ju faktiskt ligger i Asien. Fr grna flyttas. Tack
Jaha d var man hemma igen d. Georgien r ett fantastiskt resml som jag verkligen kan rekommendera andra. Billigt r alltid ett plus. Maten r riktigt bra t inte dligt ngon gng under resan. Inhemska len r schysst vinet bra om man letar lite. Den r oftast ganska st s frga om ett torrt vin s brukar det bli bra. Tbilisi r vldigt vacker d den bljar lite i hjdmeter s man fr vldigt fina vyer ver staden och dessutom r den omgiven av hga berg. Husen r p sina hll vldigt slitna men ger ganska mycket charm t staden. Finns mycket sevrdheter. Alla kyrkor frsts det finns ven en synagoga och en mosk i staden. Det finns ett hgt TV-torn uppe p ett av bergen som r vrd ett besk d det ligger en stor njespark i anslutning. Den var dock stngd nr jag var dr men ska ppna igen i maj. Kan ven rekommendera en vandring upp till Mother Georgia en jttestaty som finns i alla gamla sovjetstater och det intilliggande fortet. Det finns ven ett gammalt sulfatbad i staden som r vrt att beskas. Det r dock vldigt slitet och luktar skit men det sgs vara bra fr hlsan. I Tbilisi finns massor av bra restauranger barer och cafer. Det r en trevlig stad att strosa runt i. Enda minuset r att befolkningen i allmnhet ven de yngre r vldigt dliga p engelska. Ryska och tyska r mer gngbart. Tbilisi r ven en konstnrsstad lite som Berlin och det kryllar av konstatteljer och konstcafer i staden. Ngot som jag sjlv inte nyttjade och tittade p. Men om man r konstintresserad s r detta ett mycket bra resml.

En tur till Gori (Stalins fdelsestad) r vrd ett besk. Dr finns ett Stalinmuseum i staden dr man ven fr se Stalins skottskra tg och fdelsehus. I vrigt r inte Gori ngot att se men det r nd en cool upplevelse och staden r endast knd fr att Stalin fddes dr.

Georgien r ett land med vldigt vacker natur och vldigt hga vackra berg s en tur i bergen r att rekommendera. Det finns flera stllen att ka till. Jag var i Kazbegi nra ryska grnsen och kte upp och beskte ett kloster som lg p vldigt hg hjd som var vldigt schysst. Kommer inte ihg vad klostret heter. Beskte ven grnsvergngen till Ryssland. Den ligger i en brant ravin och var ocks vldigt vacker. Georgien r ett mycket bra resml fr resenrer som gillar hiking och skidkning. Jag vet inte men tror att mnga ker offpist dr. Hur som helst ett mycket bra resml som r vl vrt att beska.
Citera
2012-05-03, 00:41
Medlem
luckylucazs avatar
Bra reseberttelse! Vilket flygbolag, varifrn flg du och hur mycket kostade biljetten? Beskte du Vardzia (http://en.wikipedia.org/wiki/Vardzia)? (har velat beska det nda sedan jag sg det p en georgisk sedel) Korsade du in i Ryssland? (i s fall, hade du ordnat ryskt visum i frvg?) Hur sov du (hotel? gsthus?) och hur tog du dig runt i landet?

Hade tnkt ta en tur till Georgien i sommar, men ndrade planer och nu blir det Balkan istllet!
Citera
2012-05-03, 05:52
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Bra reseberttelse! Vilket flygbolag, varifrn flg du och hur mycket kostade biljetten? Beskte du Vardzia (http://en.wikipedia.org/wiki/Vardzia)? (har velat beska det nda sedan jag sg det p en georgisk sedel) Korsade du in i Ryssland? (i s fall, hade du ordnat ryskt visum i frvg?) Hur sov du (hotel? gsthus?) och hur tog du dig runt i landet?

Hade tnkt ta en tur till Georgien i sommar, men ndrade planer och nu blir det Balkan istllet!
Nej jag var inte i Vardzia men har vait i ett liknande kloster i Armenien tidigare. Vardzia ser coolt ut onekligen. Jag flg frn Arlanda biljettet t o r kostade ca 1600:- med mellanlandning i Tallin p vg dit och Riga p vg hem. Bodde p ett hostel 6-bddsrum fr 100:- per natt s det blev inte s dyrt. Nr vi kte till Kazbegi hyrde vi en chaffr frn hostelet. Kostade 800:- som vi delade p 4 pers. Men d tog sjlva bilresan 600 tur och retur plus att vi fick mycket tid p plats. Till Gori en resa som tog ca 2 timmar enkel vg tog vi en marshrutka dit och taxi hem. Taxin kostade 200:- tror jag marshrutkan vldigt billigt. I ryssland kte jag inte in och om jag hade gjort det s hade jag nog varit tvungen att fixa visum innan. Jag vet dock inte hur skert det r dr nu d det ligger vldigt nra Tjetjenien och staden Beslan. http://sv.wikipedia.org/wiki/Gisslandramat_i_Beslan
Citera
2012-09-23, 15:45
Medlem
"boris"s avatar
Jag har funderingar p att ka till Tbilisi senare i hst. Vilken stadsdel r trevligast att bo i om man uppskattar krogliv?
Citera
2012-09-26, 16:18
Medlem
Precis kommit frn Tiblisi.. Hmm.. Intressant land Georgien.. Tiblisi trttnar man vl p efter ngon dag. Har inte s mycket att erbjuda tyckte jag. Typisk ststad som fr tillfllet ser ut som en stor arbetsplats, verallt renoverar dom, tydligen har USA investerat en del i utbyte fr good will om det skulle behvas luftrum etc infr en konflikt mot Iran har jag hrt.. Prvade aldrig nattlivet i Tiblisi men det kndes inte s lockande. Bo i gamla stan r ett tips.. Old town hostel var en bra mtesplats att trffa andra resenrer d inte mnga i georgien pratar engelska..

Tiblisi lmpar sig vl fr en utflykt till Gori (stalinmuseet var ltt vrt ett besk) och Kachpeki i norr (fin kyrka som r georgiens nationalsymbol mer eller mindre).. Vi valde att ka till Azerbajan ocks, flg till Baku och det var betydligt mer intressant tyckte jag n Georgien.. Man ska nog inte resa ensam i Bajku fr d blir det betydligt dyrare.. Kostar nmligen betydligt mer i Azerbajan n i Georgien.. Annars finns det en hel del att beska p Baku-halvn, kp en guidebok och hoppas du gillar nickande oljepumpar, ken och snderrostad sovietisk tung industri med kaspiska havet i bakgrunden, fantastiskt fr den som gillar lite turism off the road... Glm inte att svnga frbi Haidar Alehis museum som r en av det hftigaste byggnaderna i staden.. kanske ppnar snart, inte riktigt frdig nr jag var dr..
Citera
2012-10-01, 20:19
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarzano
Tiblisi lmpar sig vl fr en utflykt till Gori (stalinmuseet var ltt vrt ett besk) och Kachpeki i norr (fin kyrka som r georgiens nationalsymbol mer eller mindre)..

Du menar frmodligen Kazbegi, eller Stepantsminda som staden ocks heter. Fr jag frga hur du tog dig upp till kyrkan, om du var dr uppe? Till fots, med ngon av chauffrerna som raggar kunder nere i centrum eller egen (hyr-) bil?
Citera
2022-06-04, 08:01
Medlem
Tarrous avatar
Tbilisi (och mnniskorna) r annorlunda mot mnga andra fd ststater, mestadels i positiv bemrkelse. Staden r bitvis i behov av upprustning, men huvudgatorna r frscha med mycket mnniskor. Kul arkitektur, en mix mellan Warszawa och Istanbul.

Mat- och vinkulturen r de frmsta anledningarna att beska Tbilisi fr en weekend som turist. Testa de lokala kken, barer och restauranger belgna p skumma innergrdar (t.ex Keto & Kote) samt k ut och besk sm vingrdar. Att ka taxi och roadtrips med guide r billigt.

Barbarestan och Sakhli #11 kan man med frdel hoppa ver, 100% turistfokus med tillhrande priser
Citera
  • 1
  • 2
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1853145

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här