Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-23, 15:56
Medlem
LaCucharachas avatar
Som rubriken lyder, vilka masking agents finns det att ta till om man tvingas pissa? Har försökt att leta men hittar inte avsevärt mycket om ämnet. Saxar lite av det jag fann:

Masking Agents
Masking agents are substances that athletes might use to prevent detection of drugs in the urine. These include substances ingested by the athlete as well as adulterants that are surreptitiously added to a urine specimen in an attempt to fool the drug assay. In 1987, the IOC requested that urine samples be screened for the presence of probenecid at the Pan American Games, because probenecid was suspected of being used to prevent the excretion of certain anabolic-androgenic steroids in an attempt to cheat on a drug test.[2,14,15] After probenecid was indeed detected in a number of urine samples of strength athletes, it was subsequently added to the banned substance list by the IOC. The mechanism of action is believed to be an inhibition of renal tubular secretion of these drugs. Both the NCAA and WADA now ban probenecid.[12,22]

By taking a substance to alkalinize the urine, the urinary excretion rate of basic compounds (e.g., amphetamine analogues) can be reduced.[80] By decreasing the excretion of the drug, the urine concentration may be too low for the analysis to detect. For this reason, strict drug-testing protocols require a urine sample to have a pH of 7.5 or less.[3,15] Furthermore, alkalinizing agents, such as acetazolamide, are banned by the NCAA and WADA, and they can be detected by the drug tests.[12,22]

Adulterants have been used by athletes to mask the use of banned substances, either by adding something that degrades or denatures the drug and its metabolites or by interfering with the analysis in some manner to deceive it. Such adulterants are surreptitiously added to a urine specimen by an athlete after the specimen has been produced. Examples of such adulterants -- which may or may not be effective masking agents -- are bleach, vinegar, lemon juice, salt, hand soap, Drano, and various acids.[81-83] A number of products are marketed, particularly on the Internet, to assist athletes in beating a drug test.[82] These products attempt to interfere with the analysis by various mechanisms, but strict specimen collection procedures (e.g., observed collections) and counterdetection methods used in certified laboratories will generally detect such attempts at deception. Tampering, adulterating, or manipulating a urine specimen is banned, and evidence of such can constitute a positive drug test, depending on the sports-governing body.

Av detta kan man alltså utläsa att följande i teorin kan fungera som masking agents:

Probenecid
Azetazolamide
Blekmedel
Vinäger
Citron
Salt
Tvål

Andra masking agents som inte nämns i texten men jag läst om i förbifarten på andra ställen:

Epi-testosteron (ration mellan testo/epitestosteron testas vid prov)
Glycerol
Diuretika av alla de slag
Lakrits

Jag är mest intresserad av de masking agents man kan ta med sig ifall man skulle bli tagen på gymmet och tvingas pissa. Har läst här på forumet om att droppa lite pressad citron i urinet alt. en bit tvål för att förstöra testet?

Så, vilka av ovanstående fungerar? Kan tänka mig att probenecid (som fungerar genom att hålla kvar ämnena i kroppen när man tagit det) syns på ett dopingtest liksom diuretika och epi-testosteron. Och väcker det inte misstankar om urinets PH är onormalt surt? Så snälla, ni som vet hur man gör, dela med er! Finns säkerligen många därute som gärna skulle gå omkring med en skiva citron i kalsongerna på gymmet ifall de visste att det kanske kunde hjälpa manipulera proven

/ MVH
Citera
2012-04-23, 17:31
Medlem
Sikkens avatar
Grönt te skall visst kunna fungera enligt länk.

http://www.newscientist.com/article/mg21328574.700-green-tea-could-mask-testosterone-doping.html
Senast redigerad av Sikken 2012-04-23 kl. 17:35.
Citera
2012-04-23, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucharacha
Och väcker det inte misstankar om urinets PH är onormalt surt?

Alla maskiner dom testar med kollar ph, förr kunde man ju köpa Travello koltabletter receptfritt på apoteket mot resediarre, dom tog ju bort dom fort som fan ur sortimentet när det kom fram att om man tuggade en karta och drack en halvliter vatten så var man helt plötsligt jävligt negativ på i alla fall droger, osäker på om det funkade för AAS.
Rätt typiskt svenska staten, låt hela befolkningen leva utan bra, snabbt hjälpmedel mot dålig mage på resan för att någon promille var villiga att maska prover på det viset.

Om polisen plockar ut dig för provtagning så kommer du inte få chansen att smyga iväg och blanda ihop någonting och dricka det, om du tror att du får gå in själv på toaletten och kissa obevakad så tror du väldigt fel.

Dock om du lyckas fukka provet med att sabba PH eller ösa i någonting annat, en 0,1 tjack i en halv mugg med urin t:ex så kommer dom inte kunna hålla ett positivt prov emot dig som bevis om provet samtidigt skriker manipulerat, som ett utandningsprov som visar 174 i promille, då får man ta ett nytt prov, skickas det på analys så tar det som regel flera veckor innan dom har resultatet.
Exakt vad du lättast/bäst fukkar ett prov med har jag ingen aning om men alla vattenlösliga droger borde göra susen, ett litet amsterdamkuvert i kalsonglinningen med en 0.1:a tjack och en halv 0,1:a heroin kommer dock ge utslag likt en jordbävning som mäter 34,3 på richterskalan eller liknande, MÅNGA gånger dödlig dos, dom får kassera ett sånt testresultat.
Citera
2012-04-23, 19:18
Medlem
.zemuns avatar
Läste att vissa personer doppar lite fingrar i klor och skulle pissprov vara aktuellt pissar man på fingrarna bara helt enkelt.

mvh
Citera
2012-04-23, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .zemun
Läste att vissa personer doppar lite fingrar i klor och skulle pissprov vara aktuellt pissar man på fingrarna bara helt enkelt.

mvh

Man kan ju inte doppa fingrarna i klor hela tiden om ut i fall att + doften är väldigt svårt att maskera även små mängder luktar förjävligt.
Klor är dessutom jävligt onyttigt, jag hade själv personligen hellre torskat på ett urinprov än hållt på och hanterat det nästan dagligen i förebyggande syfte.
Citera
2012-04-23, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Man kan ju inte doppa fingrarna i klor hela tiden om ut i fall att + doften är väldigt svårt att maskera även små mängder luktar förjävligt.
Klor är dessutom jävligt onyttigt, jag hade själv personligen hellre torskat på ett urinprov än hållt på och hanterat det nästan dagligen i förebyggande syfte.

En tanke. En linsburk (kontaktlinser) är lätt att alltid ha med sig i gymbyxorna. Den är inte misstänksam om den trillar ut. Den läcker troligtvis inte heller. Som bonus på allt går den att öppna med en hand.

Om polisen kommer och säger att man ska pinka, och man har möjlighet att sticka ner handen i fickan fem sekunder. Perfekt för att sabba provet med syra, klor, etanol eller vaffan som helst. (genom att blöta pekfingret och sedan råka urinera på fingret ner i koppen)

Förvisso tror jag inte snuten låter en sticka ner handen i fickan men. Om inte annat lär det fungera om RF utför test på gymmet.

/Ormdoktorn.
Citera
2012-04-23, 22:34
Medlem
bigknigts avatar
När man testas av polis eller dopingkontrollant. Pissar man framför dom eller går man in i toa själv? Annars kan man köpa syntetiskt kiss på nätet.

http://www.quickfixsynthetic.com/order-now-2/
Senast redigerad av bigknigt 2012-04-23 kl. 22:37.
Citera
2012-04-23, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bigknigt
När man testas av polis eller dopingkontrollant. Pissar man framför dom eller går man in i toa själv? Annars kan man köpa syntetiskt kiss på nätet.

Din fråga är redan besvarad i tråden men jag är inte det minsta förvånad att just du ställer den ändå..
Citera
2012-04-23, 23:16
Medlem
bigknigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Din fråga är redan besvarad i tråden men jag är inte det minsta förvånad att just du ställer den ändå..

Nepp..Du skrev om poliser bara. Jag undrar både och.
Citera
2012-04-24, 13:47
Medlem
LaCucharachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikken
Grönt te skall visst kunna fungera enligt länk.

http://www.newscientist.com/article/mg21328574.700-green-tea-could-mask-testosterone-doping.html

Väldigt intressant läsning, verkar fungera ungefär på samma sätt som probenecid! Stämmer det så bör man kunna dricka grönt te innan varje träningspass och klara test. Eller istället för att hinka grönt te köpa "grönt te-tillskott" som innehåller catekiner för att uppnå samma effekt, tycks vara en billig försäkring. Lätt att bara ta någon tablett innan träning och sen vara på den säkra sidan (förutsatt att effekten håller i sig en stund).

Tack för den!

Citat:
Ursprungligen postat av .zemun

mvh

Går lite i samma anda som att droppa citron i urinet, kanske fungerar om inte testet visar att ph-balansen är riktigt rubbad och man åker dit för det?

Citat:
Ursprungligen postat av ormdoktorn
En tanke. En linsburk (kontaktlinser) är lätt att alltid ha med sig i gymbyxorna. Den är inte misstänksam om den trillar ut. Den läcker troligtvis inte heller. Som bonus på allt går den att öppna med en hand.

Om polisen kommer och säger att man ska pinka, och man har möjlighet att sticka ner handen i fickan fem sekunder. Perfekt för att sabba provet med syra, klor, etanol eller vaffan som helst. (genom att blöta pekfingret och sedan råka urinera på fingret ner i koppen)

Förvisso tror jag inte snuten låter en sticka ner handen i fickan men. Om inte annat lär det fungera om RF utför test på gymmet.

/Ormdoktorn.

Tänkt samma tanke! Det finns en liten ficka inuti en del byxor och shorts (har aldrig förstått vad den används till... förrens nu ) där man potentiellt skulle kunna dölja en liten behållare fylld med valfri masking agent. Finns även kalsonger med kondomfickor inuti (true story) som skulle kunna fylla samma funktion.

Jag tror dock att det smartaste vore en jävligt liten pipett eller behållare som du kan trycka ut ämnet ur lätt med en hand på strålen ifall du skulle bes pissa. Detta funkar såklart inte om polisen står och glor över axeln men om han/hon befinner sig i rummet och har "halvkoll" går det säkerligen att smussla lite.
Citera
2012-04-24, 14:08
Medlem
LaCucharachas avatar
Vill passa på att summera och förtydliga hur metoderna kan se ut:

Ämne du intar innan ett test
Här handlar det alltså om att stoppa i sig någonting timmarna/timmen (beroende på hur lång effekten håller i sig) det förmodade testet utförs. Denna kategori kan i sin tur delas upp i två underkategorier:

Bindande medel
"Håller kvar" ämnen i kroppen du inte vill ska ut i urinen. Exempelvis catekiner i grönt te och probenecid.

samt

Utspädande medel
Fungerar genom att att späda ut ämnena i urinen till för låga värden för ett positivt test. Exempelvis diuretika och centralstimulanter (även glycerol?).

Ämnen du manipulerar provet med under/efter testet
Här handlar det om att droppa i någon substans du myglat med dig i urinet. Exempelvis klor, citron, tvål osv. Sen fungerar såklart magväska med rent urin i också, men av praktiska skäl är den lösningen inget vidare.

Har jag missuppfattat det hela får ni gärna rätta mig!
Citera
2012-04-24, 14:17
Medlem
LaCucharachas avatar
Trippelpost nu men skitsamma när man ändå är i gasen!

Har fortfarande en del frågor som kvarstår:

Vid ett test, mäter de ration mellan testosteron och epitestosteron för att fastställa om man är dopad, eller letar de efter annat? Ser de till exempel vilka steroider jag använt genom att upptäcka estrar och andra steroider än testosteron (nandrolon, boldenon etc.)? Det låter som två olika test alternativt en mer ingående analys av ett positivt test(här i bemärkelsen felaktig ratio mellan testo och epitest) där man specifikt söker fastställa vad som använts? Vilket test används vid razzior?

/ MVH
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in