• 1
  • 2
2005-02-20, 19:27
Medlem
Hur mycket tur respektive skicklighet anser ni att det är i Texas hold em och poker överhuvudtaget?
Själv har jag märkt att det krävs en del erfarenhet för att ta hem majoriteten av potterna. Kör visserligen bara med play money på nätet, men ändå.

Visst är det bara tur när det gäller att få bra kort men man måste vara duktig för att gå plus när du satsar.
Citera
2005-02-20, 21:33
Medlem
GucKishs avatar
nu är jag hyfsat noob men jag skulle säga att det är enormt mycket skicklighet, särskilt då att känna av vad dina motståndare sitter på kontra dina kort.

"dåliga kort" kan ju ändå bli en vinst om dom blir "rätt" spelade.
Citera
2005-02-20, 22:14
Medlem
Har du 1/3 chans o vinna på floppen, o du vet att du kommer vinna över 3 x insatsen, kör :P Men mest handlar det om reads tror jag.
Citera
2005-02-21, 01:07
Medlem
Beror på hur du ser på det.
Sitter du och lirar en kväll med polarna som är ganska dåliga handlar det mycket om tur. Det kanske är en kass kväll då du inte får något att spela på. Vissst skulle du som skicklig bluffare kunna sno några potter, men eftersom de synar allt så kan du inte räkna med det. Dock kommer ett bra pokerspel hjälpa dig mycket, men inte till vinst varje gång.
Men, om du är pokersspelare och spelar ofta så är det 99% skicklighet. Anledningen till det är att du alltid räknar med en låååååång tid. Dv.s du får handen AA jättemånga gånger, och spelar du den rätt varje gång kommer du således vinna i längden. Det handlar alltså inte om en kväll, utan om hundratals kvällar Kom ihåg att det som vi kallar för tur i poker är kortens utfall. Med tiden kommer all ha lika mycket tur och otur.

Sammanfattning: för en pokerspelare handlar det uteslutande om skicklighet men för en lekman 50/50.

(Jag vinner bra på poker, men vinner sällan fredagstuneringarna med kompisarna)
Citera
2005-02-21, 12:37
Medlem
Über_menschs avatar
Ta en titt på den här sidan om du är intresserad av skicklighetsinslaget i hold'em.
http://forumserver.twoplustwo.com/po...=&Board=holdem

Det är MKT skicklighetsbaserat i det långa loppet, men det enda som är allmängiltigt för alla former av hold'em (short handed, Irl, multitable, fixed/no limit) är sannolikhet. Det psykologiska inslaget är betydligt mer svårbehärskat
Citera
2005-02-21, 16:45
Medlem
Mr.Psyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesb
Beror på hur du ser på det.
Sitter du och lirar en kväll med polarna som är ganska dåliga handlar det mycket om tur. Det kanske är en kass kväll då du inte får något att spela på. Vissst skulle du som skicklig bluffare kunna sno några potter, men eftersom de synar allt så kan du inte räkna med det. Dock kommer ett bra pokerspel hjälpa dig mycket, men inte till vinst varje gång.
Men, om du är pokersspelare och spelar ofta så är det 99% skicklighet. Anledningen till det är att du alltid räknar med en låååååång tid. Dv.s du får handen AA jättemånga gånger, och spelar du den rätt varje gång kommer du således vinna i längden. Det handlar alltså inte om en kväll, utan om hundratals kvällar Kom ihåg att det som vi kallar för tur i poker är kortens utfall. Med tiden kommer all ha lika mycket tur och otur.

Sammanfattning: för en pokerspelare handlar det uteslutande om skicklighet men för en lekman 50/50.

(Jag vinner bra på poker, men vinner sällan fredagstuneringarna med kompisarna)

Ett mycket bra inlägg tycker jag. Man ser allt för ofta spelare på de lägre borden som spelar på gud vet allt. Har själv åkt på många bad beats bara på grund av detta (därmed inte sagt att jag är proffs ) och det tunga med detta är ju att man alltid tycker att det bara drabbar en själv. Det kan ibland vara svårt att se att ens spel kommer generera vinst i det långa loppet.
Citera
2005-02-22, 07:16
Medlem
Sparvinhos avatar
Jag skulle säga att det är ungefär 95% tur i poker.
(Jag låter det sjunka in lite innan jag utveklar mitt resonemang)
Citera
2005-02-22, 09:53
Medlem
Mr.Psyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparvinho

Om lotto är 100% tur så har jag svårt att se att poker ska vara 95% tur.
Men det beror nog på vilken nivå man ligger på själv (läs mitt förra inlägg i sin helhet)
Citera
2005-02-22, 09:58
Medlem
icys avatar
50/50, man vinner inte utan tur eller undviker otur, och man vinner inte heller utan någon grad av skicklighet. Så man behöver både.
Men att säga hur mycket som är tur och hur mycket som är skicklighet går egentligen inte. Det tror jag är omöjligt.
Citera
2005-02-22, 10:09
Medlem
äppelkakas avatar
Aarrg, ni kan ju inte komma med siffror och dumma procentsatser innan ni har specificerat exakt vad det är för poker ni talar om!

No limit, fixed limit? Cash games, i så fall hur många händer? Tournaments, i så fall, hur fort går blindsen upp? Det finns jävligt mycket som spelar roll. Hur definieras tur och skicklighet. I vilken enhet vill du ha svaret?

En enda hand, så är bara tur. Oändligt många händer, så är det ingen tur...

En sak man kan säga säkert är att många tror att det är mer skicklighet än vad det egentligen är.
Citera
2005-02-22, 10:19
Medlem
GucKishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparvinho

hur menar du då? under en hemturnering med 6 polare, turnering på nätet med 4 000 personer eller nån som spelar dagligen? speca lite..
Citera
2005-02-22, 10:27
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av äppelkaka
En enda hand, så är bara tur. Oändligt många händer, så är det ingen tur...

En sak man kan säga säkert är att många tror att det är mer skicklighet än vad det egentligen är.
Ditt första påstående tolkar jag som att det är skicklighet som avgör vid oändligt många händer. Det motsägs dock av ditt andra påstående om att många tror att det är mer skicklighet än vad det är. Så, vad är det som avgör?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in