Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-27, 01:32
Medlem
mathlcs avatar
Jag har suttit och kikat lite på längden hos folk jag anser vara genier. I princip alla har en längd mellan 1.65-1.78. Nu tänker jag på framstående regissörer (Guillermo del Toro, Peter Jackson, George Lucas), kompositörer (har inte hittat en enda framstående kompositör som är längre än 1.78), musiker (Avicii, Skrillex, Prince, Michael Jackson ... extremt många artister), genier inom matematik och fysik (Einstein, etc) samt politiska genier (Putin, Sarkozy, Chamberlain, Napoleon, Hitler, Stalin, osv osv)

Nu är det ju inte heller korta människor men definitivt inte folk som är över medel. Är detta genetiskt betingat? Eller är det en social fråga?

De flesta jag hittat längd är på just 1.68m av någon underlig anledning. Är det också betingat?

Vad tror ni?
Senast redigerad av mathlc 2012-04-27 kl. 02:03.
Citera
2012-04-27, 01:36
Medlem
the_c00l_guys avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10754537.ab

Back in the days kanske den längden var lång.
Medans nu när alla bli allt längre höjs längden hos smartare människor.
Citera
2012-04-27, 01:47
Medlem
cpskadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_c00l_guy
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10754537.ab

Back in the days kanske den längden var lång.
Medans nu när alla bli allt längre höjs längden hos smartare människor.

Sant. Världen är inte lika "hård" som den varit tidigare, vi blir allt längre.
Napoleon var 168 cm lång, vilket inte alls var något ovanligt kort, utan normal längd under 1800-talet. Så många "äldre" "korta" genier ses troligen som korta då man inte tänker tillräckligt långt.

Gällande de yngre genierna är det säkerligen bara en slump, dock ser vissa ett samband mellan, en allt mer ökad längd hos en befolkning och ökad intelligens.

Börjar man studera neurologi och inser hur komplicerad hjärnan är så hamnar en individs längd långt ner på listan om vad som kan ha med intelligens att göra.

Så länge man är lång nog att nå ner till marken klarar man sig bra
Citera
2012-04-27, 01:52
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Sant. Världen är inte lika "hård" som den varit tidigare, vi blir allt längre.
Napoleon var 168 cm lång, vilket inte alls var något ovanligt kort, utan normal längd under 1800-talet. Så många "äldre" "korta" genier ses troligen som korta då man inte tänker tillräckligt långt.

Gällande de yngre genierna är det säkerligen bara en slump, dock ser vissa ett samband mellan, en allt mer ökad längd hos en befolkning och ökad intelligens.

Börjar man studera neurologi och inser hur komplicerad hjärnan är så hamnar en individs längd långt ner på listan om vad som kan ha med intelligens att göra.

Så länge man är lång nog att nå ner till marken klarar man sig bra

Nu pratar vi inte bara intelligens, utan genier inom alla ämnen. Och jag pratar om framför allt nutid. Jag tog upp tre äldre genier och ni hakar upp er på dom? Jag hittar t.ex. inte en enda person (i nutid) över 1.90m (motsvarar ungefär 1.70m på längdskalan) som kan klassas som ett geni.

Och bara för att längd inte har att göra med "genomsnittlig" intelligens, kan det däremot ha att göra med genialitet; som är en säregen blandning av galenhet, kreativitet, intelligens och nyskapande. Det räcker inte med att ha klarat en civilingenjörsutbildning eller vara bäst i skolan på matematik för att bli klassad geni.

Definition av geni:
"person med hög grad av begåvning och förmåga till originellt skapande."
Citera
2012-04-27, 02:10
Medlem
cpskadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mathlc
Nu pratar vi inte bara intelligens, utan genier inom alla ämnen. Och jag pratar om framför allt nutid. Jag tog upp tre äldre genier och ni hakar upp er på dom? Jag hittar t.ex. inte en enda person (i nutid) över 1.90m (motsvarar ungefär 1.70m på längdskalan) som kan klassas som ett geni.

Och bara för att längd inte har att göra med "genomsnittlig" intelligens, kan det däremot ha att göra med genialitet; som är en säregen blandning av galenhet, kreativitet, intelligens och nyskapande. Det räcker inte med att ha klarat en civilingenjörsutbildning eller vara bäst i skolan på matematik för att bli klassad geni.

Definition av geni:
"person med hög grad av begåvning och förmåga till originellt skapande."

Genomsnittslängden i världen ligger på ~ 172 cm, så att de få genierna är runt 170 cm är ju mest troligt.
Om ett manligt geni föddes i Sverige skulle han säkert vara runt 177.9 cm då det är vår genomsnittslängd, en bit över världsgenomsnittet.
Senast redigerad av cpskadan 2012-04-27 kl. 02:14.
Citera
2012-04-27, 02:15
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Genomsnittslängden i världen ligger på ~ 172 cm, så att de få genierna är runt 170 cm är ju mest troligt.
Om ett manligt geni föddes i Sverige skulle han säkert vara runt 177.9 cm då det är vår genomsnittslängd, en bit över världsgenomsnittet.

Låter dock inte troligt att ingen lång människa lyckats blivit ett geni. Finns ju korta (under 1.65) människor som lyckats och dom är ju knappast "medellängd". I USA är medellängden 1.76 och där har vi Prince (157cm), Skrillex (162cm) t.ex. I Sverige har vi Avicii som är strax under 175cm.
Senast redigerad av mathlc 2012-04-27 kl. 02:18.
Citera
2012-04-27, 03:39
Medlem
Intressant teori. Har dock svårt att se att intelligens är relaterat till längd.

off topic : Skrillex? Avicii? Genier? Nja, vi har väl alla en IQ hög nog att trycka på knappar på ett tangentbord och länga en elektronisk slinga i ett ljudprogram.
Citera
2012-04-27, 08:32
Medlem
Inte för att jag håller med om din lista om genier, men för att nämna två som skulle passa in enligt den kan vi väl ta Will Smith(skådespelare, artist - 187cm), och Peter Jones(affärsman - ca 2m). Orkar inte leta efter fler men dessa två kom upp rätt snabbt i huvudet.

Edit: Om vi räknar aviici som ett geni kan vi väl även räkna in Jeremy Clarkson(193 cm)!
Senast redigerad av Kefftorp 2012-04-27 kl. 08:35.
Citera
2012-04-27, 09:06
Medlem
Kundalinis avatar
Tar du med Sarkozy och Putin kan du väl lika gärna inkludera Clinton, och han är lång.
Citera
2012-04-27, 09:11
Medlem
the-gafferrs avatar
Tror du har en helt annan syn på benämningen geni än vad jag har. Att nämna Avicii i geni-kretsar är för mig helt felaktigt.

Jag tror inte att intellekt och längd har något samspel. Gemene man i världen är väl runt 170. Det är ju rimligtvis flest genier runt genomsnittslängden, då de är flest (runt 170 cm).

Tänk också på att de största genierna vi känner till, t ex Einsten, förmodligen var ganska långa på sin tid. I och med bättre mattillgångar och mindre fysiskt slitage har medellängden blivit högre.
Senast redigerad av the-gafferr 2012-04-27 kl. 09:40.
Citera
2012-04-27, 13:05
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St.Canard
Intressant teori. Har dock svårt att se att intelligens är relaterat till längd.

off topic : Skrillex? Avicii? Genier? Nja, vi har väl alla en IQ hög nog att trycka på knappar på ett tangentbord och länga en elektronisk slinga i ett ljudprogram.

Okej, här har vi ett problem med att diskutera den här frågan eftersom subjektivitet spelar för stor roll (eftersom vi inte har något bra mätvärde för "genialitet").

Min motivering till att framför allt Skrillex är ett geni är av anledningen att han gör något helt nytt på sitt eget sätt som har visat sig fungera oerhört bra (många som gillar hans musik). Visst finns det EMD och dubstep som han har tagit stor inspiration från, men det finns verkligen ingenting som låter som honom. Därför anser jag att han i högsta grad bör kallas ett geni. Han har även uppnått detta vid en mycket ung ålder. På vilket sätt strider Skrillex mot vår nuvarande definition av geni?

Hursomhelst.

Citat:
Ursprungligen postat av Kefftorp
Inte för att jag håller med om din lista om genier, men för att nämna två som skulle passa in enligt den kan vi väl ta Will Smith(skådespelare, artist - 187cm), och Peter Jones(affärsman - ca 2m). Orkar inte leta efter fler men dessa två kom upp rätt snabbt i huvudet.

Edit: Om vi räknar aviici som ett geni kan vi väl även räkna in Jeremy Clarkson(193 cm)!

Vi kan räkna bort Avicii och Jeremy Clarkson. Däremot är Will Smith ett mycket bra exempel på ett längre geni.

Bill Clinton vet jag inte om jag skulle kalla geni.. möjligtvis.. men jag vet inte vad han gjort som bör kallas genialiskt (nyskapande och samtidigt begåvat)?

Faktum är fortfarande att vi i princip, som tidigare nämnt, i princip inte har några genier alls över 1.90m och i spannet 1.85-1.90m finns det väldigt få genier, medan vi har en hel drös av genier i längdspannet 1.65m-1.75m.

Om vi nu utgår från att det finns fler korta genier än långa, vad kan vi dra för slutsatser? Vad beror det på? Jag funderar på om folk i framför allt längdspannet 1.60-1.70m har större chans att bli diskriminerade under sina unga år och därför utvecklas på ett helt annat sätt => större chans för kreativitet och genialitet. Eller kan det finnas en genetisk koppling? Man har tidigare hittat genetiska kopplingar mellan helt till synes okopplade saker.

Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Tror du har en helt annan syn på benämningen geni än vad jag har. Att nämna Avicii i geni-kretsar är för mig helt felaktigt.

Jag har lagt fram en definition. Du instämmer alltså inte om att Avicii är nyskapande och väldigt begåvad i det han gör?

OBS: definitionen jag la fram är en sammanslagning av definitioner tagna ur SAOL och Wiki. Därför bör definition ha en hög relevans.
Senast redigerad av mathlc 2012-04-27 kl. 13:08.
Citera
2012-04-27, 16:10
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mathlc
Jag har lagt fram en definition. Du instämmer alltså inte om att Avicii är nyskapande och väldigt begåvad i det han gör?

OBS: definitionen jag la fram är en sammanslagning av definitioner tagna ur SAOL och Wiki. Därför bör definition ha en hög relevans.

Jag såg det. Geni ser jag som någon banbrytande, inte nyskapande, och extremt begåvad i det han/hon gör.

Om Avicii räknas som ett geni skulle jag helt ärligt kunna räkna upp 5st personer med liknande prestationer ("genier") bara där jag bor. Staden jag bor i har <200 000 invånare.

Men om inte min definiton överensstämer med beskrivning SAOL har får jag väl se mig besegrad. Tycker, som sagt, att SAOLs definiton riktar sig mot en alltför stor grupp av personer. Geni borde enligt mig vara en benämning som endast ett fåtal (15-20) levande personer innehar.
Senast redigerad av the-gafferr 2012-04-27 kl. 16:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in