Citat:
Ursprungligen postat av St.Canard
Intressant teori. Har dock svårt att se att intelligens är relaterat till längd.
off topic : Skrillex? Avicii? Genier? Nja, vi har väl alla en IQ hög nog att trycka på knappar på ett tangentbord och länga en elektronisk slinga i ett ljudprogram.
Okej, här har vi ett problem med att diskutera den här frågan eftersom subjektivitet spelar för stor roll (eftersom vi inte har något bra mätvärde för "genialitet").
Min motivering till att framför allt Skrillex är ett geni är av anledningen att han gör något helt nytt på sitt eget sätt som har visat sig fungera oerhört bra (många som gillar hans musik). Visst finns det EMD och dubstep som han har tagit stor inspiration från, men det finns verkligen ingenting som låter som honom. Därför anser jag att han i högsta grad bör kallas ett geni. Han har även uppnått detta vid en mycket ung ålder.
På vilket sätt strider Skrillex mot vår nuvarande definition av geni?
Hursomhelst.
Citat:
Ursprungligen postat av Kefftorp
Inte för att jag håller med om din lista om genier, men för att nämna två som skulle passa in enligt den kan vi väl ta Will Smith(skådespelare, artist - 187cm), och Peter Jones(affärsman - ca 2m). Orkar inte leta efter fler men dessa två kom upp rätt snabbt i huvudet.
Edit: Om vi räknar aviici som ett geni kan vi väl även räkna in Jeremy Clarkson(193 cm)!
Vi kan räkna bort Avicii och Jeremy Clarkson. Däremot är Will Smith ett mycket bra exempel på ett längre geni.
Bill Clinton vet jag inte om jag skulle kalla geni.. möjligtvis.. men jag vet inte vad han gjort som bör kallas genialiskt (nyskapande och samtidigt begåvat)?
Faktum är fortfarande att vi i princip, som tidigare nämnt, i princip inte har några genier alls över 1.90m och i spannet 1.85-1.90m finns det väldigt få genier, medan vi har en hel drös av genier i längdspannet 1.65m-1.75m.
Om vi nu utgår från att det finns fler korta genier än långa, vad kan vi dra för slutsatser? Vad beror det på? Jag funderar på om folk i framför allt längdspannet 1.60-1.70m har större chans att bli diskriminerade under sina unga år och därför utvecklas på ett helt annat sätt => större chans för kreativitet och genialitet. Eller kan det finnas en genetisk koppling? Man har tidigare hittat genetiska kopplingar mellan helt till synes okopplade saker.
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Tror du har en helt annan syn på benämningen geni än vad jag har. Att nämna Avicii i geni-kretsar är för mig helt felaktigt.
Jag har lagt fram en definition. Du instämmer alltså inte om att Avicii är nyskapande och väldigt begåvad i det han gör?
OBS: definitionen jag la fram är en sammanslagning av definitioner tagna ur SAOL och Wiki. Därför bör definition ha en hög relevans.