Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-06, 16:23
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Så Bach, Mozart, Beethoven m.fl. kompositörer var genier, däremot inte Rachmaninov?

Nej, det där köper jag inte! Lyssna på någon enda av Bachs inventionen und sinfonien. Låter som en hackig gammal trampsymaskin. Efter några takter har man fattat galoppen. Multiplicera tuggandet med ett par hundra, så har man hela häftet. Genialitet?

Mozart. Ändlös tonsmet av lättsinnig, fjantig glättighet. Var finns passion, vemod, känslostormar, engagemang? Nope. Lika djupt som vattenstänk på ett toapapper. Mer genialitet?

F.ö. stämmer Bisarros beskrivning av geni väl på Rachmaninov:

Behövs knappast någon av Rachmaninovs dignitet för att överglänsa Bach och Mozart.
Det räcker med Benny Andersson.

OK, vi räknar med Rachmaninov.
Citera
2012-05-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Så Bach, Mozart, Beethoven m.fl. kompositörer var genier, däremot inte Rachmaninov?

Nej, det där köper jag inte! Lyssna på någon enda av Bachs inventionen und sinfonien. Låter som en hackig gammal trampsymaskin. Efter några takter har man fattat galoppen. Multiplicera tuggandet med ett par hundra, så har man hela häftet. Genialitet?

Mozart. Ändlös tonsmet av lättsinnig, fjantig glättighet. Var finns passion, vemod, känslostormar, engagemang? Nope. Lika djupt som vattenstänk på ett toapapper. Mer genialitet?

F.ö. stämmer Bisarros beskrivning av geni väl på Rachmaninov:

Behövs knappast någon av Rachmaninovs dignitet för att överglänsa Bach och Mozart.
Det räcker med Benny Andersson.

Skönt att det talas klarspråk om Bach och Mozart som omväxling.

Till listan:
Srinivasa Ramanujan, 165cm
Citera
2012-05-06, 17:32
Medlem
Tråden lider av att ni försöker dra väldigt långtgående slutsatser från några få subjektivt valda exempel.

Det finns riktig forskning på det. Längd och intelligens är korrelerade. Långa personer tenderar att ha högre IQ och högre utbildning/bättre betyg än kortare. Sambandet är mycket litet med signifikant. Sambandet gäller också för extremer, alltså extremt höga IQ och mycket långa personer.

Källor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Height_and_intelligence

Teasdale, TW; Owen DR, Sørensen TI (February 1991). "Intelligence and educational level in adult males at the extremes of stature". Hum Biol. (Wayne State University Press) 63 (1): 19–30.

http://www.nber.org/papers/w12466

Humphreys L. G., Davey T. C., Park R. K. (1985). "Longitudinal correlation analysis of standing height and intelligence". Child Development 56 (6): 1465–1478. doi:10.2307/1130466. JSTOR 1130466. PMID 4075869.
Citera
2012-05-06, 23:22
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av positivisten
Tråden lider av att ni försöker dra väldigt långtgående slutsatser från några få subjektivt valda exempel.

Det finns riktig forskning på det. Längd och intelligens är korrelerade. Långa personer tenderar att ha högre IQ och högre utbildning/bättre betyg än kortare. Sambandet är mycket litet med signifikant. Sambandet gäller också för extremer, alltså extremt höga IQ och mycket långa personer.

Källor:

Teasdale, TW; Owen DR, Sørensen TI (February 1991). "Intelligence and educational level in adult males at the extremes of stature". Hum Biol. (Wayne State University Press) 63 (1): 19–30.

Humphreys L. G., Davey T. C., Park R. K. (1985). "Longitudinal correlation analysis of standing height and intelligence". Child Development 56 (6): 1465–1478. doi:10.2307/1130466. JSTOR 1130466. PMID 4075869.

Du missar dock frågeställningen totalt. Genialitet handlar inte om en högre genomsnittsintelligens; om genialitet för den delen handlar om intelligens öht. Som jag ser det säger dina källor ingenting om genialitet; och ja, det finns en del subjektivitet i frågeställningen även fast det finns vissa objektiva krav. Därför bör vi som grupp subjektivt och objektivt kunna komma fram till vad som gäller. T.ex. har vi en genomsnittslängd på genier på ~169cm vilket är tämligen intressant.
Citera
2012-05-07, 01:11
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mathlc
Du missar dock frågeställningen totalt. Genialitet handlar inte om en högre genomsnittsintelligens; om genialitet för den delen handlar om intelligens öht. Som jag ser det säger dina källor ingenting om genialitet; och ja, det finns en del subjektivitet i frågeställningen även fast det finns vissa objektiva krav. Därför bör vi som grupp subjektivt och objektivt kunna komma fram till vad som gäller. T.ex. har vi en genomsnittslängd på genier på ~169cm vilket är tämligen intressant.
Att avgöra vilka som räknas som genier känns dock alltför svårt, man skulle behöva experter som var väl insatta i musik, litteratur, vetenskap etc. och var väl bevandrade i historia, mycket allmänbildade och väl införstådda i vad ett geni är. Tror det blir svårt att komma fram till något annars, förutom de man av vana förknippar med genier, som Mozart, Einstein, da Vinci osv.
Citera
2014-01-19, 09:20
Medlem
Du tycker inte Michael Jordan, lebron james, Usain Bolt osv är genier?

Längd har ingen betydelse överhuvudtaget. Det är snarare som så att det finns och har funnits en JÄVLA massa människor överallt, det är bara att dem anpassar sig till det extrema där talangen behövs.
Citera
2014-04-06, 21:15
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunshadess
Du tycker inte Michael Jordan, lebron james, Usain Bolt osv är genier?

Längd har ingen betydelse överhuvudtaget. Det är snarare som så att det finns och har funnits en JÄVLA massa människor överallt, det är bara att dem anpassar sig till det extrema där talangen behövs.
Man är inget geni för att man är riktigt jävla bra i någon sport. Jag håller med TS om definitionen utav genialitet. Och har också märkt att många genier är något kortare än medellängd. Är dock tveksam till någon koppling mellan dessa men tycker att ämnet är intressant.
Citera
2014-04-08, 05:14
Medlem
hansl77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av positivisten

Källor:

Äntligen lite nivå!

Det hade ju varit intressant att säkert känna till längden på riktiga genier som Gauss.

Som många påpekat har genomsnittslängder varierat. För hundra år sedan var den i Sverige blott drygt 170 cm.
Längd och ursprung är också intressant. Många av 1900-talets högt skattade genier har varit judar (ashkenazer) och de är allmänt en mycket framgångsrik grupp. 20% av alla nobelpris har gått till judar. Dessa data från sent 1800-tal visar att judarnas kroppslängd i alla områden i Europa var lägre än övriga befolkningen. (Märk att de flesta befolkningar låg inom 162 - 168 cm, för vuxna män! Engelsmännen stack ut med 172 cm.)

Motivation kan också inverka. De långa, stiliga männen, intelligenta inom sin grupp som de är, är också självsäkrare och har därmed mindre att bevisa. Kanske lägger de också ner mer tid på att umgås med kvinnor?

Korta, framgångsrika män. Notera antalet judar:
Woody Allen (Jude)
Roman Polanski (Jude)
Charlie Chaplin (Geni)
Mel Brooks (Jude)
Daniel Radcliffe (Jude)
Edvard Grieg (Geni)
Elton John
Stephen Spielberg (Jude)
George Lucas (Jude)
Mark Zuckerberg (Jude)
Stanley Kubrick (Jude)
Tom Cruise
Al Pacino
Dustin Hoffman (Jude)
--- Några ledare ---
Vladimir Putin
Winston Churchill
Francois Hollande
Nicholas Sarkozy
Mahmoud Ahmadinejad
Kim x x
David Ben Gurion

Om g-faktorn har betydelse för genialitet borde det dyka upp en drös nordostasiater kan man tycka, deras ringa längd till trots. Vi har i alla fall efter kriget begåvats med 19 japanska nobelpristagare, varav 14 i fysik eller kemi. Väntar nu på kineserna som ju har 11 gånger större befolkning. Framför allt, när kommer koreanerna?
Citera
2014-04-08, 19:11
Medlem
Soulsurfers avatar
Finns väl hur många långa genier som helst som stämmer in på din definition?

Kompositörer:

Minst 180 cm -

Sergei Prokofiev
Dimitri Tiomkin
John Williams
Franz Liszt

Regissör - David Lynch

Fast 180 cm kanske inte ses som långt? Då går många av dessa bort, utan Prokofiev antar jag, som jag har för mig var runt 190 cm. Lång för mig är minst 190 cm.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-04-08 kl. 19:14.
Citera
2014-04-14, 23:06
Medlem
ieshos avatar
Den enda mekanism som jag kan komma på som skulle kunna förklara en sådan korrelation är väl sublimering - att kortvuxna män har mindre framgång med kvinnor, statistiskt sett? Att genialitet således skulle vara ett möjlighet att kompensera för sin litenhet?
Citera
2014-04-20, 22:48
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mathlc
Jag har suttit och kikat lite på längden hos folk jag anser vara genier. I princip alla har en längd mellan 1.65-1.78. Nu tänker jag på framstående regissörer (Guillermo del Toro, Peter Jackson, George Lucas), kompositörer (har inte hittat en enda framstående kompositör som är längre än 1.78), musiker (Avicii, Skrillex, Prince, Michael Jackson ... extremt många artister), genier inom matematik och fysik (Einstein, etc) samt politiska genier (Putin, Sarkozy, Chamberlain, Napoleon, Hitler, Stalin, osv osv)

Nu är det ju inte heller korta människor men definitivt inte folk som är över medel. Är detta genetiskt betingat? Eller är det en social fråga?

De flesta jag hittat längd är på just 1.68m av någon underlig anledning. Är det också betingat?

Vad tror ni?

Korta män får inga kvinnor pga utseendet. Därför tvingas dom att bli "genier" för att imponera på honorna. EDIT: Såg att iesho hann före med ungefär samma svar.
Senast redigerad av Sanctus 2014-04-20 kl. 22:50.
Citera
2014-04-21, 14:51
Medlem
PeterNosters avatar
Man trodde en gång att IQ berodde på hjärnans storlek tills man såg att valens hjärna är mycket större än människans.
Man trodde en gång att IQ hade med människans längd att göra tills man upptäckte att män hos masaierna var 2,20 i medellängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in