Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-29, 16:06
Medlem
Quoters avatar
En hemsk historia. Citerar delar av artiklar från Aftonbladet:

Citat:
November 1999 mördar en 23-årig man två äldre kvinnor på Kronparkens sjukhem i Uppsala. Enligt utredningen drogade den 23-årige vikarien kvinnorna innan han kvävde dem i deras sängar. Direkt efter morden deltog han i en andakt tillsammans med de mördades anhöriga.

Citat:
Den 23-årige vårdaren planerade att stycka sina offer hemma.
Mannen misstänks ha mördat två gamla kvinnor på två dagar på sjukhemmet han jobbade på.
– Jag behövde en kropp att dissekera, har han sagt i förhör.

Citat:
Ett avlyssnat telefonsamtal fick det 23-åriga vårdbiträdet att erkänna morden på två patienter.
Jag är nekromaniker. Jag fascineras av döden, säger han i förhör.
I cellen skrev han brev till en känd rättsläkare och uttryckte sin längtan efter att döda och obducera människor.

Citat:
Han drömde om att bli läkare och gick under smeknamnet ”Doktorn”.
Han var populär bland flickor och klädde sig alltid propert.
Nu misstänks 23-åringen ha mördat två patienter på sin arbetsplats – sjukhemmet Kronparken.

Vem är denna sjuka individ som gillar (gillade) döden så mycket? Har denna historia tystats ned?

Många äldre mördas för småpengar (2005-06-03)
Misstänkt seriemördare gripen (1999-12-23)
Han skrev om dådet i cellen (2000-01-15)
Kallades för ”Doktorn” och ansågs skötsam (1999-12-23)
Citera
2012-04-29, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
En hemsk historia.
Intressant (om det slitna ordet ursäktas) historia och fall. Hur många frågor som helst uppkommer spontant.

Vad hände med honom? Hur dömdes han o.s.v.?

Dagen efter de där 23 december-artiklarna du länkar till fortsätter historien i denna julafton 99-artikel i AB just.

Jag menar, läser man hans kommentarer (i både 23 december- och 24 dec.artikeln) om tankegångarna vad gäller den där 30-åringen han slog med slägga i huvudet etcetera t.ex., tillsammans med faktumet gällandes de två kvinnorna – förstår man att RPU inte bara blir högaktuellt, den blir av s.a.s. automatiskt. Den skedde alltså i Umeå. Och den vill i alla fall jag läsa.

Mannen bör i dag alltså vara ca 36 år. Hur ser hans levene ut nu? Blev han läkare som han närde en dröm om? ...
Citera
2012-04-29, 17:21
Medlem
Tjugotreåringen ska alltså ha drogat (läs: dödat) kvinnorna i deras sängar med Temesta (vilket finnes återgivet AB-artikeln) och även Expressens förmedling (Niklas Svensson, 14 januari) i artikeln "Vårdaren: Jag kvävde dem i deras sängar". En förbannat feg och vidrig handling, måste jag säga!

I Exp. beskrivs att kammaråklagare Kenneth Brattström på en presskonferens i mitten av januari sade:
Citat:
- Jag har i dag beslutat att väcka åtal för två fall av mord på
kronparkens sjukhem, förberedelse till mord och försök till mord på
studentvägen i Uppsala. Gärningsmannen har erkänt samtliga brott.
I samma skrivelse nämns att rättegången mot den 23-årige vårdaren skulle inledas strax därpå i Uppsala tingsrätt.
Citera
2012-04-29, 18:05
Medlem
Enligt DN 2000-02-03 ska mannen föga överraskande ha dömts till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Vad jag kan se dömdes han för »två fall av mord, ett fall av mordförsök och ett fall av förberedelse till mord«.

En spekulation har tydligen förekommit om att Cipramil (inte så bra för vissa splittrade personer/personligheter, som bekant) ska ha förvärrat hans sjukdomstillstånd då där i slutet av 1999.
Mannens (rätts)läkare – som skrev ut den medicin mannen inmundigade vid den aktuella tidpunkten – ska hyfsat snart därefter, efter kritik från HSAN (oklart vad exakt i detalj) ha slutat som rättsläkare. I denna UNT-artikel, från 6 december 2001, beskrivs detta.

I analogi med följande UNT-skrivelse 7 oktober 2005 blev mannen sedermera av med legitimationen.
Orsak: läkarens omfattande förskrivningar av beroendeframkallande läkemedel.

I artikeln i UNT hösten 05 står:
Citat:
Läkaren fick redan för fem år sedan en varning av Socialstyrelsen och begränsad förskrivningsrätt efter att han skrivit ut narkotiska preparat till den man som mördade två patienter på Kronparkens sjukhem i Uppsala för snart sex år sedan.
Nå, då återstår bl.a.:
— Vem är "23-åringen"?
— Vem är läkaren?
Senast redigerad av PontusEnhorning 2012-04-29 kl. 18:11.
Citera
2012-04-29, 18:15
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Media tystade garanterat inte ned händelsen i varje fall...det var på löpsedlarna ett par dagar kring jul 99. (Förstasidan på aftonbladets julaftonsutgåva).

Jag har hört ryktesvägen att mannen numera är fri. Men det är obekräftade rykten som jag inte kan värdera sanningshalten i.
Citera
2012-04-29, 18:57
Medlem
I en AB-text 18 januari 2000 i samband med att rättegången startade, ska mannen ha sagt:
Citat:
Jag ville bara hjälpa dem att dö.
De äldre kvinnorna var alltså en (cancersjuk) 80-åring och en 96-åring.

I en TT-artikel den 19 januari, i och med att rättegången om de s.k. patientmorden avslutades i Uppsala tingsrätt, ska offrens försvarare Roger Häggquist ha ansett att 23-åringen hade ägnat sig åt lustmord. Han uttryckte följande: "Han styrdes av lustkänslor. Kvinnorna dödades inte av
barmhärtighet."

23-åringens advokat Britt-Louise Agrell ska däremot ha framfört att mannen var "besatt av att dissekera människor. [...] dödade av barmhärtighet.".
Citera
2012-04-29, 20:46
Medlem
Det finns väl bara en Uppsala-läkare som beskrivningen passar in på.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10352058.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10746198.ab

http://www.nyhetsverket.se/nyhet/358...diernas-omoral

http://www.mediemordet.com/gransk.html
Citera
2012-04-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10352058.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10746198.ab

http://www.nyhetsverket.se/nyhet/358...diernas-omoral

http://www.mediemordet.com/gransk.html
Så pass.
Vaket av dig. Tack för den upplysningen.
I din Mediemordet.com-länk står till exempel följande (med min fetning):
Citat:
———
Vad som undanhålls tv-tittarna i programmet är att Lindquist, som framträder som erfaren rättsläkare, i själva verket tvingats lämna rättsläkarverksamheten och inte längre får vara verksam vid Rättsmedicinalverket (RMV). Lindquist är skild från sitt arbete av flera anledningar. En är att han fått en varning av HSAN för att han skrivit ut narkotikaklassade mediciner till en missbrukare, som därefter begick mord och mordförsök. Ansvarsnämnden kritiserade ytterligare ett drygt tjugotal fall, där man funnit att Lindquist omdömeslöst och utan respekt för vetenskap och beprövad erfarenhet skrivit ut stora mängder sömnmedel på kort tid (HSAN 1850/00:B3). Han har i dag inskränkt förskrivningsrätt av läkemedel.
———
Lindquist här är alltså den kände rättsläkaren Olle Lindquist.

Här i en annan Mediemordet.com-länk (gällandes ett legendariskt ärende från 80-talet) nämns Lindquist också – apropå deslegitimeringsfaktumet för hans vidkommande.

OL obducerade ju som bekant åtskilligt. Var det av honom 23-åringen fick sitt obduktionsintresse?
Hur länge hade 23-åringen haft OL som doktor/förskrivningsdoktor? ...
Citera
2012-04-30, 14:28
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag minns detta. Skedde vid Kronogårdens äldreboende i Uppsala (eller något med Krono- hette det i alla fall). Gärningsmannen försökte även mörda och dissekera en av sina arbetskamraters grannar. Han var knallpsykotisk vid tiden för dåden och hade inte en susning om vad som var fel i sina handligar. Har svårt att tänka mig att han någonsin kommer att se utsidan av en psykiatrisk klinik igen. Åtminstone så hoppas jag att han inte får det.
Senast redigerad av Wittgenstein 2012-04-30 kl. 14:32. Anledning: ...
Citera
2012-04-30, 21:13
Medlem
Uppsala tingsrätt pekade i sin dom bl.a. på att 23-åringen enligt RPU:n hade
"en lust att råda över liv och död och att befatta sig med döda kroppar". (Expressen, 3 februari 2000.)

Dagen före (17 november) det första mordet ska han ha sökt hjälp för psykiska problem – och skickades hem med två sorters mediciner. Han sökte, enligt Dagens Nyheter 3 februari 2000, hjälp för "dålig verklighetsuppfattning" (och fick alltså recept på några läkemedel ...).

I DN-artikeln nämns för övrigt:
"Forskningen visar att hela 61 procent av dem som döms till vård har sökt hjälp kort tid innan de begår brott.".

Om han inte varit "sjuk" hade straffet, konstaterade rätten, blivit livstids fängelse.

Hur länge vårdades han?
Var vårdades han? Brotten i Uppsala, RPU:n i Umeå (inte för att det är analogt med, men): kan han ha hamnat på Sidsjön?
Någon på Flashback som känner någon borde, tycker jag, ha hört talas om ...
Senast redigerad av PontusEnhorning 2012-04-30 kl. 21:15.
Citera
2012-05-02, 17:34
Medlem
Ett vanligt svenskt namn – *i**** **r*****. Helt obekant för mig; har aldrig hört talas om honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag har hört ryktesvägen att mannen numera är fri. Men det är obekräftade rykten som jag inte kan värdera sanningshalten i.
Vet du något ytterligare?
Han bor i alla fall i dag i ett grått radhus i Uppsala – en dryg mil ifrån den adress han hade då 1999 när brotten skedde. Inte för att det säger något speciellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
———
Mycket riktigt var det läkaren Olle Lindquist, ser jag här bekräftat.

På eftermiddagen dagen före morddagen 18 november (då K**** F***** mördades) sökte han hjälp för sina problem hos OL. Han fick recept på 200 tabletter Temesta 2,5 gram och 50 tabletter Nitrazepam 5 gram av OL.

Mordoffret KF gav han "två eller tre tabletter Temesta i munnen som hon svalde med vatten. KF var vaken och satt upp i sängen. Han sa att det var smärtstillande tabletter och han tror att hon förstod vad han hade sagt. Hon svalde frivilligt. Han talade inte om för KF att han tänkte döda henne och hon var inte införstådd med detta. Efter cirka en timme uppgav han för en sjuksköterska att KF hade [...]".

(Har förkortat offrets namn här ifrån domtexten.)

Källa: Uppsala tingsrätts dom, mål nummer B 3523-99. (Meddelad 2 februari 2000.)
Citera
2012-05-03, 15:46
Medlem
Vård på Säter

Den i år fyllande 36-åringen har i alla fall de fem senaste åren vistats på Säters rättspsykiatriska klinik.

Senaste domen han figurerar i är från 2011-12-15. I den står att han befinns på avdelning 36 på Säter.

Bland annat kan följande läsas däri (medels asterisker):
Citat:
Förvaltningsrätten beslutar att den slutna rättspsykiatriska vården med särskild utskrivningsprövning av *i**** **r***** ska fortsätta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in