2012-05-02, 20:51
Bannlyst
Tjena!

Moderater får gärna flytta mitt ämne ifall det ligger i fel forumdel!

En vän till mig skulle gärna vilja ha PRAO på ett sjukhus i hans närhet, men sjukhuset ifråga tar bara emot prao-elever genom kontakter (hur konstigt det än låter). Han behöver alltså skaffa sig en kontakt inom sjukvården, och helst inom internmedicin eftersom att det är det området som han tycker är mest intressant.

Nu kanske ni tror att det enklaste vore för honom att bara gå dit och snacka med någon random läkare, men detta blir svårt för honom eftersom att han har väldigt svårt med det sociala. Hans försök till att skapa vänskapliga band ses ofta som krystade och dåliga. Eftersom att han dessutom bara är 15 år gammal så finner både jag och han det tveksamt att vårdpersonalen ens kommer att ta honom på allvar.

Därav undrar jag om det kanske finns något annat sätt att skaffa sig en kontakt inom det här, och hur man skall gå tillväga.

Vore oerhört tacksam för svar!

Bollig Fyrkant
Citera
2012-05-02, 21:24
Medlem
RadikalFails avatar
Mycket skumt, för när jag var så gammal så fick jag lätt en prao på ett sjukhus.
Jag hade prao i två veckor.

Är du också 15 år eller vad?
Citera
2012-05-03, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Mycket skumt, för när jag var så gammal så fick jag lätt en prao på ett sjukhus.
Jag hade prao i två veckor.

Är du också 15 år eller vad?

Detta gäller två veckor i höst, och gällande att det skulle vara lätt att få prao på sjukhus så är det högst troligen olika för olika landsting. Och jag har fått bekräftat att det är svårt i och med att jag själv har sett min väns mail till praktikantsamordnaren, och dennes svar. Där står det klart och tydligt att man endast kan få en prao-plats om man har blivit "rekommenderad" av en arbetande på sjukhuset.

Om du inte tror mig så kan du läsa mer om detta i det här dokumentet.

Och varför tror du att jag också är 15 år? Vore det inte rätt så motsägelsefullt att göra ett konto på ett forum som har 18-årsgräns i så fall?
Senast redigerad av BolligFyrkant 2012-05-03 kl. 14:41.
Citera
2012-05-03, 20:38
Medlem
Dikaioss avatar
Prata med skolsköterskan? Men i vården får man räkna med att ens sociala förmågor sätts på prov, lika mycket inom internmedicinen som inom andra områden.
Citera
2012-05-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dikaios
Prata med skolsköterskan? Men i vården får man räkna med att ens sociala förmågor sätts på prov, lika mycket inom internmedicinen som inom andra områden.

Internmedicin är i princip bara gamlingar och de är ofta pigga på att prata så om han är bra på att lyssna och dricka kaffe ska nog allt gå bra. Man måste börja någonstans. Jag tror att de flesta inte var fullt socialt utvecklade då de var 15.
Citera
2012-05-03, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dikaios
Prata med skolsköterskan?

Det ska jag säga till honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto