Flashback bygger pepparkakshus!
2012-05-04, 17:21
Medlem
Sorokas avatar
En av de mest genialiska filmer som ngonsin gjorts r tvivelsutan Being There (p svenska: Vlkommen Mr. Chance) frn 1979 med den lika genialiske Peter Sellers i huvudrollen. Den sger egentligen allt, i all sin enkelhet, om hur vr "demokrati" fungerar. Srskilt slutet:

http://www.youtube.com/watch?v=40wERRsHrUs

Precis s gr det till. Ofattbart mktiga konstellationer som Bilderberggruppen vljer ut en "efterbliven trdgrdsmstare", t.ex. Den Fete, ggskallen eller kanske, infr valet 2014, Boxarfejset, att satsa p. Denne blir d statsminister.

I Riksdagen sitter det sedan en handfull mnniskor, kanske en 6-7 stycken, nrvarande vid en "vanlig" (pleni)debatt. Dessa ointresserade och apatiska slpittar rstar helt i enlighet med partilinjen, av rdsla fr att riskera bde repressalier och sina karrirer. Partilinjen r lika med diktatorns (=partiledarens) vilja. Han i sin tur r firmatecknare t den finanselit som har satt dit honom in the first place. Fr den som r intresserad av vad som hnder om man inte rstar i enlighet med diktatorns vilja (=partilinjen) rekommenderar jag boken Knapptryckarkompaniet.

Harmoniseringen av de olika partilinjerna kallas fr kohandel mellan partierna. Detta r inget nytt och inte heller finns det ngra strre skillnader mellan de olika partilinjerna i utgngslget. Men genom kohandeln (ssom miljmupparnas och moderaternas mycket destruktiva uppgrelse om somalierinvllningen) blir harmoniseringen fullstndig.

S fungerar "demokratin", i ett ntskal. Frvisso inget nytt fr mnga av er insiktsfulla flashbackare men aldrig har det aldrig uttryckts bttre n i denna film frn 1979. Sllan har nog en komedi varit mrkare och aldrig har skrattet fastnat mer i halsen n frsta gngen man sg den. Katten p rttan och rttan p repet.
Citera
2012-05-06, 19:11
Medlem
Aristotlēss avatar
Sluta beskyll eliten fr allmogens misstag. Dessa "efterblivna trdgrdsmstare" har rstats fram av folket. De flesta r precis som du, debila lttingar som tror sig frst hur saker och ting fungerar.

En frga bara, om nu Bilderberggruppen styr vrlden, varfr r d medlemmarna samma "efterblivna trdgrdsmstare" som du menar att dom handplockar som nickedockor? Dr tycker jag logiken haltar lite. Ha sedan i tanke att denna "ofattbart mkta konstellation" slppt in Mona Sahlin. En organisation som ser henne som en tillgng kan vl frfan inte ha frmgan att kontrollera hela vrlden?
Citera
2012-05-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristotélēs
Sluta beskyll eliten fr allmogens misstag. Dessa "efterblivna trdgrdsmstare" har rstats fram av folket. De flesta r precis som du, debila lttingar som tror sig frst hur saker och ting fungerar.

En frga bara, om nu Bilderberggruppen styr vrlden, varfr r d medlemmarna samma "efterblivna trdgrdsmstare" som du menar att dom handplockar som nickedockor? Dr tycker jag logiken haltar lite. Ha sedan i tanke att denna "ofattbart mkta konstellation" slppt in Mona Sahlin. En organisation som ser henne som en tillgng kan vl frfan inte ha frmgan att kontrollera hela vrlden?

Problemet r inte att folket rstar fram okvalificerade personer till betydelsefulla poster, eller fr den delen att "NWO"/"ZOG"/"Bilderberggruppen" skulle vlja ut tronarvingarna; Problemet r att vi har ett system som inte bara tillter, utan ven uppmuntrar, fel sorts mnniskor att ska sig till politiska mbeten.
Citera
2012-05-06, 22:42
Medlem
Aristotlēss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Problemet r inte att folket rstar fram okvalificerade personer till betydelsefulla poster, eller fr den delen att "NWO"/"ZOG"/"Bilderberggruppen" skulle vlja ut tronarvingarna; Problemet r att vi har ett system som inte bara tillter, utan ven uppmuntrar, fel sorts mnniskor att ska sig till politiska mbeten.
Det r inte ett system som uppmuntrar fel mnniskor utan ett folk som vljer fel mnniskor. (Om man nu s tycker)
Citera
2012-05-06, 23:29
Medlem
Det r vl inget nytt att man mste kompromissa ngot fr att hitta en kandidat som passar flest mjliga? Att det inom partier finns pampar som har till uppgift att finna denna kandidat r vl inte heller det srskilt underligt? Vad r alternativet, att de som lyckas vertala militren skall bestmma?

Jag r inte alls srskilt frtjust i politiken som nu frs, men r andra sidan oerhrt glad ver att jag faktiskt har en reell mjlighet att frndra den.

EDIT: Jag mste tillgga att jag hller med om filmens briljans.
Senast redigerad av villhelm 2012-05-06 kl. 23:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in