Tjao. Varit nere och kastat efter havsöring vid en stenbrygga där jag bor. Precis invid bryggan började det rycka som bara den och strax därpå sköt en argsint 2 kgs silvertorped upp i luften. I rädsla att de ska släppa vill man ju bara få upp dem så snabbt som möjligt ur vattnet. Denna tog alltså precis vid kanten så den var knappast uttröttad. Det är svårt var svårt att komma åt med händer eller hov så jag gjorde misstaget att försöka lyfta över fisken någon meter varpå linan brast och min själ lika så. Precis köpt 0,30 lina som jag körde med.
Mjo blir som sagt rädd att fisken ska slita sig, har ju ingen aning hur kroken sitter. Men med facit i hand är väl den risken överkomlig i kontrast till att försöka lyfta över den
Visst är väl kampen det roligaste, i alla fall för mig. Se till att trötta ut fisken, ha en spänd lina hela tiden. Du kommer utvecklas mer som fiskare.
I annat fall kan du ju lika väl köpa 1mm lina och bara rycka och lyfta. Blir som inge kul fiske....
Trötta ut, dra in den mot land och ta upp, detta funkar lika bra med 10kg laxar som 15kg sej.
Hehe, det är som sagt kampen som är det roliga.
tex då du får din tvåsiffriga gädda för första gången och gäddan kämpar lika mycket
som om du hade haft sjögräs på kroken. Hur skoj är det? =D
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!