Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-19, 13:14
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Vad gör Phil Collins & Co i sommar då? Har det inte blivit några turnéer alls?
Phil Collins är fortfarande ute på soloturné. Till hösten väntar hans första soloturné i USA på många år. Mike har en turné inbokad under 2019 och Steve turnerar för fullt redan nu.
De övriga är det himla tyst om nuförtiden. Frågan är om vi någonsin kommer få höra en ny soloskiva från Peter? Med undantag för några enstaka spår så har det inte kommit något nytt material sedan Up (2002).
Citera
2018-07-31, 02:23
Medlem
Geomeisters avatar
Såg just en gammal MTV Genesis dokumentär 45 minuter lång. Sådana brukar jag uppskatta även om jag ofta känner till det mesta i dom, men den här gjorde mig mest arg

- Invisible Touch var tydligen Genesis "Pinnacle".. Säger en kille som senare säger "They took progressive music as far as it could go". Ringar bra. Känns spontant som han aldrig hört en låt innan år 1980 av bandet.

- Phil Collins blev stor på 80-talet som soloartist, men hur stor egentligen? I dokumentären låter det som att han blev lika kommersiellt stor som Michael Jackson, Prince eller Madonna. Är inte det att överdriva?

- Peter Gabriels solokarriär nämns knappt alls. En fotnot att Sledgehammer och Big Time blev stora singlar.

- Dom går på Phil Collins för att han inte såg ut som en frontman..

- Dom berättar allt från början, men nämner varken Trespass, Nursery Cryme, Wind and Wuthering, Abacab, Genesis eller We Can't Dance. Tydligen är ...And Then There Were Three... ett "popalbum" också? Vet inte om jag håller med om det riktigt även om det var då bandet började ändras en del.

- Dom repeterar en del information till leda. "Peter Gabriel had left the band" nämndes fan 10 gånger eller något. Haha. WE GET IT. Berätta något annat!

Nä. Den videon får ingen länk här. Orkade knappt titta igenom hela viden.
Citera
2018-08-05, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Såg just en gammal MTV Genesis dokumentär 45 minuter lång. Sådana brukar jag uppskatta även om jag ofta känner till det mesta i dom, men den här gjorde mig mest arg

- Invisible Touch var tydligen Genesis "Pinnacle".. Säger en kille som senare säger "They took progressive music as far as it could go". Ringar bra. Känns spontant som han aldrig hört en låt innan år 1980 av bandet.

- Phil Collins blev stor på 80-talet som soloartist, men hur stor egentligen? I dokumentären låter det som att han blev lika kommersiellt stor som Michael Jackson, Prince eller Madonna. Är inte det att överdriva?

- Peter Gabriels solokarriär nämns knappt alls. En fotnot att Sledgehammer och Big Time blev stora singlar.

Phil Collins var verkligen riktigt stor på 80-talet, kommersiellt och listmässigt mycket större än Gabriel. Kanske inte lika stor som Madonna eller MJ på singelfronten men å andra sidan skrev och producerade han de flesta av sina egna låtar - Michael Jackson skrev inte särskilt mycket av sin egen musik under 80-talet, inte Madonna heller faktiskt. Och Collins var dessutom mer produktiv än någon av de nämnda. Jackson tog fem år på sig mellan Thriller och Bad, Peter Gabriel lika länge mellan So och Us.

Du har förmodligen rätt i att den där MTV-filmen (som jag inte har sett) skippade Genesis karriär under 70-talet, men på MTV gillade man säkert inte att prata gammal historia, och "gamla Genesis" före ca 1978 var ju i praktiken ett helt annat band än på Abacab och Invisible Touch.
Citera
2018-09-14, 22:51
Medlem
Maidenmartins avatar
Till TheNarrowMargin:
Jag skrev häromdagen i en annan tråd att jag börjat lyssna mer och mer på Genesis och att jag älskar låtar som Musical Box och Suppers Ready. Jag har nu vidgat vyerna ytterligare och lyssnat igenom ytterligare antal Gabriel-låtar. Måste säga att jag är oerhörd imponerad av fr.a. The cinema show, the lamb lies down on broadway, carpet crawlers, firth of fifth och the return of the giant hogweed. Låtar som The knife, The fountain of salmacis, watcher of the skies och dancing in the moonlight knight rankar jag inte riktigt i samma klass. Stundom är de låtarna helt jävla fantastiska, men det finns också vissa delar som jag inte är så förtjust i (oftast är det de vissa instrumentala delar som sviker i mina öron). Men jag ska fortsätta lyssna på dom låtarna med så kanske de växer ännu mer.
Nu när jag lyssnat lite mer på progg-Genesis så måste jag säga att de jag blivit mest imponerad av är Peter Gabriel och Tony Banks. Gabriel har kanske inte den bästa rösten jag hört, men otvivelaktigt en av de mest säregna. Jag vet inte vad det är, men han har verkligen förmågan att trollbinda en med sin röst. Man försätts i ett speciellt tillstånd som är svårt att beskriva. Samma kan sägas om Tony Banks. Ljuden han får fram från såväl piano som keyboard skapar en speciell och säregen atmosfär som man bara inte kan ogilla. Just Banks klaviatur skulle jag säga är vad som ger Genesis deras unika sound. Det är det som gör att jag kan urskilja Genesis från allt annat jag hört, och det som gjort att Genesis bidragit med något nytt till min musikaliska skattskista
Citera
2018-09-23, 15:07
Medlem
Geomeisters avatar
Nu ska ni få höra Steve Hackett kommer till Sverige nästa år!

https://artrock.se/2018/09/steve-hac...rige-maj-2019/

13 Maj - Nalen (Stockholm)
15:e Maj - Pustervik (Göteborg)

Selling England by the Pound (Genesis) kommer spelas i sin helhet!
Citera
2018-09-25, 12:03
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maidenmartin
Till TheNarrowMargin:
Jag skrev häromdagen i en annan tråd att jag börjat lyssna mer och mer på Genesis och att jag älskar låtar som Musical Box och Suppers Ready. Jag har nu vidgat vyerna ytterligare och lyssnat igenom ytterligare antal Gabriel-låtar. Måste säga att jag är oerhörd imponerad av fr.a. The cinema show, the lamb lies down on broadway, carpet crawlers, firth of fifth och the return of the giant hogweed. Låtar som The knife, The fountain of salmacis, watcher of the skies och dancing in the moonlight knight rankar jag inte riktigt i samma klass. Stundom är de låtarna helt jävla fantastiska, men det finns också vissa delar som jag inte är så förtjust i (oftast är det de vissa instrumentala delar som sviker i mina öron). Men jag ska fortsätta lyssna på dom låtarna med så kanske de växer ännu mer.
Nu när jag lyssnat lite mer på progg-Genesis så måste jag säga att de jag blivit mest imponerad av är Peter Gabriel och Tony Banks. Gabriel har kanske inte den bästa rösten jag hört, men otvivelaktigt en av de mest säregna. Jag vet inte vad det är, men han har verkligen förmågan att trollbinda en med sin röst. Man försätts i ett speciellt tillstånd som är svårt att beskriva. Samma kan sägas om Tony Banks. Ljuden han får fram från såväl piano som keyboard skapar en speciell och säregen atmosfär som man bara inte kan ogilla. Just Banks klaviatur skulle jag säga är vad som ger Genesis deras unika sound. Det är det som gör att jag kan urskilja Genesis från allt annat jag hört, och det som gjort att Genesis bidragit med något nytt till min musikaliska skattskista
Såg detta just nu.
Det är bara att fortsätta lyssna. Progressiv musik har en förmåga att växa för varje lyssning, och i slutändan är det växarmusiken som oftast hänger kvar längst! Gabriels röst är fantastisk, enligt mig. Så mycket inlevelse, karisma och attityd att man smäller av. Sångtekniskt är han ingen Freddie Mercury direkt, men sådant är inte nödvändigtvis kriterier för en fantastisk röst, så...
Citera
2018-09-25, 12:04
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Nu ska ni få höra Steve Hackett kommer till Sverige nästa år!

https://artrock.se/2018/09/steve-hac...rige-maj-2019/

13 Maj - Nalen (Stockholm)
15:e Maj - Pustervik (Göteborg)

Selling England by the Pound (Genesis) kommer spelas i sin helhet!
Ska försöka ta mig till Stockholm och se detta. Har inte sett karln på tre år nu, och det känns onekligen dags igen. Lite kärvt om pengar för tillfället, men konserten är i maj så jag hinner nog fixa en plåt!
Citera
2018-10-10, 23:36
Medlem
Geomeisters avatar
...And Then There Were Three...

Bästa spåren? Down and Out är ett mäktigt intro. Inte helt ovanligt för Genesis-skivor, men för folk som tror att det här är ett pop-album kan det bli en positiv överraskning!

Annars tycker jag Snowbound är riktigt fin!

Samtliga låtar hittar du här under. Vilka är dina favoriter?
Citera
2018-10-11, 02:11
Medlem
Oakenshields avatar
Underskattat album!

Down And Out, Undertow och Burning Rope är favoriterna för mig.
Citera
2018-10-11, 13:01
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Ska försöka ta mig till Stockholm och se detta. Har inte sett karln på tre år nu, och det känns onekligen dags igen. Lite kärvt om pengar för tillfället, men konserten är i maj så jag hinner nog fixa en plåt!

Låter intressant. Försökte kolla upp vem som ska sjunga, fick ingen riktig koll på det. Dock stötte jag på en sångare som han använt, Nad Sylvan, ny för mig. Väldigt intressant röst, som en korsning av Gabriel och Collins med en stor dos Dave Cousins i The Strawbs. Han (Nad) skulle säkert kunna göra "Selling England..." rättvisa.
Citera
2018-10-13, 18:13
Medlem
Rebali179s avatar
Idag fyller deras skiva Selling England By The Pound 45 år
Citera
2018-10-13, 22:35
Medlem
Tja, jag antar väl att Phil Collins USA-turnée är i full gång vid de här laget? Enligt schemat är han i Newark, NJ idag och i Brooklyn, New York imorgon! Vi har även Collins på trummor! Dock inte Phil, utan hans 16-årige son Nicolas, som nu tagit över den sysslan!

https://consequenceofsound.net/2018/...-american-tour
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in