2020-07-17, 16:58
Medlem
Genesis 1980-tals-album är deras bästa enligt mitt tycke då det är riktigt välproducerad studiomusik bortsett från texterna som är litet väl 1980-talstypiska/mediokra. Särskilt om man hoppar över titelspåren och hitsen och fokuserar på albumen som helhet. Invisible touch t.ex. är ett bra album. Helst bör det intagas via en riktig hifi-ljudkälla så att man får ta in hela frekvensomfånget och dynamiken. Även de äldre albumen är intressanta på sitt eget vis dock.

1960-talister och äldre och nytillkomna gitarr-gurus m.fl. gillar förstås deras äldre album främst. Många som tycker att genesis efter början 1980-tal är mer ingenjörs-ocd än musik. Det får dom tycka.
Citera
2020-07-22, 01:08
Medlem
Texten i låten "Illigal alien" från deras tofte album 1983 känns aktuell idag. Eventuellt handlar det om illegala invandrare. Ganska rolig låt sett både till text och musik. Texten i låten "Mama" i samma album för tankarna till Hitchcocks egendomliga Psycho-filmer?

Texterna i albumet Invisible touch 1986 är inte särskilt originella. Det låter som 1980-talspop generellt. Musiken mer än texterna som är grejen med detta album.

Texten i låten "Dreamin while asleep" i albumet We cant dance 1991 är som en dokumentär. Handlar om en trafikolycka. I den låten har texten stor tyngd, musiken är i detta fall underordnad.

Genesis album We cant dance 1991 är delvis en återgång till Genesis 1970-tals-sound, och åter till gitarr-rock. Genesis 1980-tals-album kan sammanfattas som synt-pop.
Senast redigerad av MrNoShow 2020-07-22 kl. 01:15.
Citera
2020-07-22, 01:52
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Genesis album We cant dance 1991 är delvis en återgång till Genesis 1970-tals-sound, och åter till gitarr-rock. Genesis 1980-tals-album kan sammanfattas som synt-pop.
Finns knappt ett spår av sjuttiotalssoundet på We Can't Dance, och gitarrock eller syntpop har de aldrig producerat.
Citera
2020-07-22, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Finns knappt ett spår av sjuttiotalssoundet på We Can't Dance, och gitarrock eller syntpop har de aldrig producerat.

Deras 80-talsalbum kallas ibland för rock i.a.f. Vlket är fel benämning enligt mitt tycke. Det är popmusik, och det finns definitivt syntinslag i musiken.
Citera
2020-07-31, 03:49
Medlem
Albumet Nursery Crime har en bild på nån som använder människohuvuden som golfboll, det är absurt. Låten Harold the barell är en klassiker som jag fortfarande gillar musikaliskt. Och albumet Trick of the tail är också ganska bra i sin helhet.

Det långa introt ca 2 min 45 sek i låten Driving the last spike är fint, bygger upp låten gradvis. Texten är fruktansvärt tragisk och djup i den låten också.

När man analyserar deras låtar över flera årtionden så blir mönstret allt märkligare. Medlemmarna i bandet är troligen lådvinskommunister, eller konstiga på annat sätt.
Senast redigerad av MrNoShow 2020-07-31 kl. 04:04.
Citera
2020-08-21, 07:17
Bannlyst
Senare Genesis är fortfarande väldigt bra, Phil Collins har en bra röst och är ofta bra melodier.

Tidiga Genesis är mina favoriter inom Progressive Rock. Foxtrot och Selling England By The Pound är 5/5 värda båda två skivorna.
Citera
2020-08-22, 02:07
Medlem
Maidenmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Senare Genesis är fortfarande väldigt bra, Phil Collins har en bra röst och är ofta bra melodier.

Tidiga Genesis är mina favoriter inom Progressive Rock. Foxtrot och Selling England By The Pound är 5/5 värda båda två skivorna.

För mig är mönstret givet. Genesis från Trespass till Duke är ett av de bästa banden genom tiderna. Alla album de släppte under den perioden är bra. Bäst är i mitt tycke den ljuvliga A Trick Of The Tail.

Efter Duke går kvalitén nedåt även om det fortfarande finns några jävligt bra låtar. Tyvärr kan jag nog räkna dem på två händer så det är inte jättemånga det handlar om.
Citera
2020-08-22, 10:01
Medlem
Hur går det med Genesis reunion? Sker den i digital form istället?
Citera
2020-08-22, 14:09
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Hur går det med Genesis reunion? Sker den i digital form istället?
Framflyttad till april. Lär förflyttas ytterligare om inte läget ändras.
Citera
2020-08-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Framflyttad till april. Lär förflyttas ytterligare om inte läget ändras.
Kan de inte köra digitalt så länge? Eller ännu bättre, fila på ett nytt album? Inte direkt så att någon i bandet kommer vara jätteupptagen med att turneea den närmsta tiden.
Citera
2020-08-22, 21:52
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Kan de inte köra digitalt så länge? Eller ännu bättre, fila på ett nytt album? Inte direkt så att någon i bandet kommer vara jätteupptagen med att turneea den närmsta tiden.
Nej tack. Genesis återförening ska njutas på plats. När det väl är dags så kommer det vara värt väntan!

Ett nytt album skulle vara högintressant, men jag tvivlar starkt på att det någonsin kommer komma ny musik från Genesis. Det skulle vara trevligt om de kunde avsluta karriären som skivsläppande band med en skiva som faktiskt sjungs av Collins, och inte av Ray Wilson (även fast jag gillar Calling All Stations).

Man kan säga vad man vill angående vilken sångare som är bäst, men Collins har trots allt sjungit längst tid i Genesis och på flest låtar. Så att avsluta karriären med en skiva där han sjunger skulle vara episkt!
Citera
2020-08-22, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Nej tack. Genesis återförening ska njutas på plats. När det väl är dags så kommer det vara värt väntan!

Ett nytt album skulle vara högintressant, men jag tvivlar starkt på att det någonsin kommer komma ny musik från Genesis. Det skulle vara trevligt om de kunde avsluta karriären som skivsläppande band med en skiva som faktiskt sjungs av Collins, och inte av Ray Wilson (även fast jag gillar Calling All Stations).

Man kan säga vad man vill angående vilken sångare som är bäst, men Collins har trots allt sjungit längst tid i Genesis och på flest låtar. Så att avsluta karriären med en skiva där han sjunger skulle vara episkt!
Om det är själv låtskrivandet som är skon som klämmer så är ju annars ett alternativ att de släpper en skiva med nyinspelningar/nytolkningar på gamla Genesis-låtar. Kanske t.o.m Peter Gabriel skulle kunna göra en nyversion på ännu en låt (så som han gjorde med Carpet Crawlers år 1999)? Då skulle man kunna hitta ett sätt att harmonisera de två olika lägren som vill ha Gabriel respektive Collins som ledsångare.

Fast ja, i första hand skulle jag ju själv vilja ha ett album med nyskriven musik, så klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in