Flashback bygger pepparkakshus!
Svara
2012-05-14, 20:31
Medlem
Jag: Man, 20-nnting
Tidigare erfarenheter: Cannabis och MDMA
Dos: Ingen aning, tyvrr. Vet dock att det inte var toppisar eftersom att de ser annorlunda ut.

En snabb ordlista innan vi stter igng:
Chillen - hattliknande byggnad som spelade relativt lugn musik
http://i47.tinypic.com/4h62oj.jpg
Main-stagen - Som det lter, huvudscenen, vldigt trippigt inredd!
http://i50.tinypic.com/v3qgsn.jpg

Psykedeliska linjer har jag alltid kunnat se

Daniel hade uppenbarligen lite tveksamheter infr vad som stundade men vem hade inte det? Jag var full av iver men blev samtidigt mer nervs fr varje minut som gick, vad som skulle komma visste ingen. En utav de stora skillnaderna mellan svamp och LSD om jag har frsttt det rtt r att nr du tar LSD kan du tminstone ngorlunda veta vad du har att vnta, svamp varierar frn sort till sort och till rga p allt visste ingen vilken sort vi hade. Dagen hade passerat ganska lugnt som jag minns det, det hade till strsta delen bara varit mental frberedelse fr vad kvllen skulle erbjuda, Daniel var p det viset vldigt noga med att markera att detta inte var ngon barnlek. Efter lite diskussioner oss emellan beslutade vi oss fr att ta det nr solen hade gtt ner, p det sttet skulle vi enligt Daniel f bst effekt av det visuella. Vi satt som vanligt i campet och drack lite l nr solen brjade dala, det var dags att frtra svampen. En process som brjade med en konversation som gick ngonting i stil med;

Ska vi ta det da?
Ja men typ
Aight, aight, aa men d kr vi d兔
Ja eller ass va sger du?
Jo men typ eller ja men typ
Ds jag ska bara p muggen

Med andra ord var vi bda vldigt nervsa infr vad som vntade, ngot som Daniel hade frklarat var ett bra tecken, r man inte nervs har man heller inte tillrckligt mycket respekt fr drogen. Vi hade kpt en dos som enligt hippien vi kpte det av skulle rcka fr att trippa hrt en hel dag. Det lt som att det skulle duga till oss bda. Ytterligare ett tips frn Daniel; lita aldrig p en hippiedos. Vi hade ven bestmt oss fr att dela upp dosen ytterligare en gng, en fjrdedel var, sedan skulle vi lta det stta igng innan vi tog resten, detta fr att f en mer utdragen effekt. Jag var ven livrdd fr att svampen skulle smaka tillrckligt illa fr att jag reflexmssigt skulle spotta ut den. Drmed hade jag bestmt mig fr att svlja allt, utan att knna efter ngra smaker, ngot som visade sig vara ganska svrt nr det kommer till ganska stora svampbitar. Jag tog min beskrda del som innehll mestadels smkrafs plus de ovan nmnda strre delarna, det hela blev lite farsartat d jag satt med en vattenflaska i hgsta hugg och frskte svlja ner alldeles fr stora bitar. Fr varje vattenklunk jag tog blev det bara mer och mer fullt i munnen och jag kunde verkligen knna den srja som hade bildats drinne. Samtidigt var jag ironiskt nog nra p att spotta ut allting, p grund av mina frsk till preventiva tgrder. Tillslut gick det dock, gracist kan man inte sga men nd.

Som vanligt nr man tar ngonting nytt r den frsta tiden en stndig jakt p knslor som indikerar att det har satt igng. Jag satt och trodde att det hade kickat igng trots att det bara hade gtt ngra enstaka minuter sedan vi tog det. Efter den initiala attacken av nyfikenhet hnde dock det motsatta, jag brjade neka till att jag knde ngonting verhuvudtaget, trots att det vid det laget faktiskt hade satt igng.

Det brjar stta igng
Vi befann oss p en promenad mellan main-stagen och chillen nr min frnekelse hade tagit ver (vi har nu allts hoppat framt en dryg halvtimme i tiden). Vi hade frst varit vid scenen fr att se X-dream men jag insg att jag inte hade ngon lust till att vara kvar och vi hade beslutat oss fr att g tillbaka. Daniel var lite frundrad ver mina uttalanden eftersom att han tydligt kunde hra att jag inte var vid mina sinnens fulla bruk. Vi stannade vid ett matstnd som serverade pasta nr jag ntligen brjade inse att jag kanske brjade knna ngot. Lukten frn den stora grytan med tomatss var vldigt distraherande och jag erknde att jag knde mig efterhg, ungefr som knslan tv till tre timmar efter det att man rkt en spliff. Detta blev extra tydligt nr jag frskte bilda meningar. Jag minns att jag hade frskt frklara mitt mentala tillstnd, trots att vi egentligen hade gtt och pratat om just under hela promenaden.

Ass, jag knner mig inte s hm

Hr brjar jag titta p Daniel som tittar med en ngot avvaktande blick, han vntar tlmodigt p att meningen ska avslutas, s mycket kan jag frst. Jag tittar tillbaka p honom med en utforskande blick och frsker p det sttet komma ihg vad exakt det var som jag skulle sga. Tiden gr. Nu brjar det bli lite konstigt. Daniel tittar p mig som om jag hll p att sga ngot, kan det verkligen stmma? Vad pratade vi om innan, frresten? Jag vnder bort blicken. Det mste bara vara min inbillning, vi stod frmodligen bara och vntade p att maten skulle komma.

Drefter tog Daniels tlamod slut och han frgade vad det var jag hade tnkt sga. Jag svarade lite tveksamt att jag inte riktigt mindes, och s fortsatte vrt vldigt trga samtal.

Efter att jag hade ftt min mat rrde vi oss mot chillen fr att trffa p Max och Marie som satt och hade en liten pick nick. Vi slog oss ner och jag slngde i mig den vldsamt neutrala pastassen. Drefter kan man sga att det brjade verka p riktigt. Jag minns att jag satt med ett stort leende p lpparna och knapphndigt frskte frklara fr Marie och Max hur det kndes, samtidigt som jag avbrt mig sjlv regelbundet med fniss och andra udda lten. Jag hade vldigt svrt att hlla en konstant tanke och tappade vldigt ltt trden om ngot hnde runt omkring mig. Jag tror att jag hade frskt frklara hur vldigt sknt allt kndes i runt en halvtimme nr ngot helt annorlunda hnde.

Jag satt och stirrade upp p chillens halmtak som dekorerades ytterligare av frgglada och blinkande strlkastare som bildade ett sammelsurium av frger. D pltsligt sg jag ett ansikte precis som en av strlkastarna tndes igen, hpnad av vad jag hade sett upphrde jag med det jag frskte ha sagt det hade frmodligen inte gtt speciellt bra i all fall och riktade allt fokus mot stllet dr jag hade sett ansiktet. Rtt vad det var kastades jag aggressivt bakt av mina egna muskler som tydligen ville imitera knslan av att sitta i en berg- och dalbana. Jag flg bakt fr att sedan rta upp mig sjlv och brjade sedan skratta hejdlst. Bara ngra sekunder senare hnde det igen, men den hr gngen upplevde jag bda illusionerna samtidigt, jag sg ansiktet plus att jag nnu en gng befann mig i vad som kan liknas med det andra stupet i Jetline p Grnan. Nu hade det definitivt kickat igng.

Marie hade under tiden fixat ihop en liten spliff och var sugen p att rka lite. Jag tackade inte nej och fick min beskrda del, dock tog rkat slut ganska snabbt. Jag erbjd en frdigrullad som jag hade liggandes uppe i campet mot att hon gick och hmtade den. Detta gick hon snabbt med p och satte av upp mot campet. Samtidigt som detta skedde skulle det ven till en frflyttning int i chillen fr att komma undan frn den sjunkande temperaturen. Vi upptckte en plats som verkade idealisk bara ngra tiotals meter ifrn dr vi satt och bestmde oss fr att flytta oss dit. Daniel lt inte tiden g till spillo utan stllde sig direkt upp, tog med sig allt han kunde bra under armarna och satte av int mot den plats som vi hade kommit verens om. Samtidigt stod jag och Max, ovissa om att Daniel redan hade frsvunnit ivg, och frskte reda ut hur filten skulle vikas och vem som skulle ta vilka saker. Nr vi var frdiga med det vergav vi snabbt idn om att sitta dr vi frst hade tnkt utan begav oss istllet mot en plats som var mycket mer ltttkomlig. Daniel hade under tiden lyckats frsvinna sprlst.

Marie kom till slut tillbaka jag vgar inte sga hur lnge det tog fr henne att ta sig tillbaka med tanke p mitt tillstnd med den ovan nmnda jointen. Jag tnkte mig att vi solidariskt skulle vnta p att Daniel skulle dyka upp, vilket han nnu inte hade gjort. Under tiden hade dock Marie redan hunnit tnda p och bolmandet var i full gng. Jag vergav min solidaritet till frmn fr att bli hg, utan en tanke p att jag var under en pgende svamptripp. Eller rttare sagt trodde jag att svampen redan hade gtt ver, ett antagande jag byggde p den felaktiga idn om att min berg- och dalbanaupplevelse innebar slutet p trippen. Drmed var det allts enligt min egen skeva uppfattning helt lugnt att njuta av en ganska starkt blandad spliff.

Cannabisen startar igng det ordentligt
Nr jointen var upprkt hade jag inte lngre ngra strre bekymmer ver att Daniel fortfarande var borta, han skulle vl dyka upp frr eller senare. Jag lutade mig istllet tillbaka och njt av musiken och stmningen och mitt eget lugna tillstnd. Efter ett tag dog konversationen ut i och med att bde Marie och Max somnade in. Jag hll mig dock vaken men med gonen stngda fr maximal avslappning, jag hade fortfarande inte ork fr att g ut och leta efter Daniel.

Rtt vad det var brjade mina sinnen ta ver, jag lade mrke till linjer som brjade rra sig horisontellt frn utsidorna av mitt synflt in mot mitten. Linjerna hade de vanliga psykedeliska frgerna (sjlvlysande rtt, bltt, gult, grnt och s vidare) och bildade olika mnster i sin frd int mot mitten. De vanligaste figurerna var rektanglar av olika slag, cirklar, konstiga figurer och vad som sg ut som stora L. Nr de sedan hade tagit sig till mitten brjade de helt enkelt ka vidare mot andra sidan synfltet fr att sedan fyllas p av nya linjer.
Citera
2012-05-14, 20:31
Medlem
Jag lyckades ganska snart att bemstra dessa linjer och fick dem att gra som jag ville. Frst gjorde jag ngot som liknade asfalten p en frbirusande motorvg, detta utvecklades snart till en krkt cylinder som rrde sig i samma hastighet. Tuben rrde sig nert mot dess frsta anhalt, en stor kub som linjerna passerade runt med stor aktning fr de exakta linjer och kanter som krvs fr att gra en kub till just en kub. Drefter fortsatte linjerna i en ny cylinder som snabbt blev till ny kub, vid det hr laget hade jag en ganska fin verblick ver min egen kreation. Fr varje form som lades till frflyttade jag mig lite lngre ifrn vad jag skapade, p det sttet kunde jag beskda allt samtidigt som det gav ett hftigt djup i min inre bild. Dessvrre brts mnstret abrupt nr ngon gick frbi med ficklampa som kastade mig tillbaka in i verkligheten. Jag lade dock snabbt mrke till att linjerna inte hade frsvunnit trots att jag hade ppnat gonen. Istllet gjorde de sig pminda i bakgrunden och tenderade att leka harmoniskt kring konturerna av saker och mnniskor som jag tittade p.

Jag minns inte exakt hur det gick till men helt pltsligt stod Daniel bara dr i ppningen till chillen, svampen hade ven pverkat honom men p ett helt annat stt. Jag var frvisso ganska nedrkt och hade skert cannabisen att skylla p min otroliga seghet, Daniel dremot var raka motsatsen. Han stod totalt upprtt, som en pinne, med ett stort leende p lpparna och njt. Han vnde sig bort lite d och d med ett ngot frvirrat uttryck, nr han sedan vnde sig tillbaka verkade det som att han nnu en gng frstod vad som hnde i och med leendet som han d, varje gng, levererade. Han frskte frklara sitt sinnestillstnd genom att terbertta sitt ventyr som allts hade utspelats sedan han frsvann i vg nr vi skulle frflytta oss. Han hade frst gtt upp till campet dr alla hade varit mycket roade ver hans obehindrade skratt och fnitter. Sedan hade han fortsatt vidare mot scenen, bestllt en l och sedan gtt tillbaka till chillen. Han frklarade det hela med stor passion och lade stor betoning i hur mycket han trivdes p de olika platserna han beskte. Exempelvis hade en avfyrat ett leende av grvsta kalibern till bartendern som instinktivt gett detsamma tillbaka, detta trots att jag sjlv aldrig sg dem le under hela festivalen. Allt som allt var han mycket njd med kvllen och ven med att st just dr han stod, han njt vart han n gick helt enkelt. Jag frklarade ven min egen lilla tripp som hade brjat bakom gonlocken men som nu allts hade letat sig ut i den stora vida vrlden.

Jag hade tyvrr i mitt maximalsega lge lite svrt att ta in denna anstormning av positiv energi. Daniel frskte locka med mig p ytterligare upptcktsfrder men jag knde mest fr att g tillbaka till campet och samtala. Jag hade dessutom fortfarande den konstiga idn om att svamptrippen var avslutad, de visuella hallucinationerna trodde jag var ett resultat av rkat och inget annat. Efter lite vertalningsfrsk frn bde mig och Daniel slutade det med att vi begav oss tv olika hll. Jag satte av upp mot campet i hopp om att hitta ngon att konversera med medan Daniel begav sig tillbaka till maingolvet.

Solotrippande
Vl uppe vid campet insg jag dock att jag hade gjort fel val, alla hade redan gtt och lagt sig. ven Marie, som bara hade gtt upp fr ngon minut sedan inte troligt med tanke p tidsuppfattningen men nd hade redan hunnit g och lgga sig. Jag stod dr ett tag och njt av musiken som kom ifrn main-golvet samtidigt som jag lekte runt lite med mina psykedeliska linjer som inte verkade frsvinna i frsta taget. Ett tag var jag dessutom vertygad om att de var en del av min vanliga syn, att det var sdr jag alltid hade sett vrlden. Min frnekelse om att svamparna fortfarande hade effekt visste kort sagt inga grnser.

Nr jag hade sttt i campet i ngra tiotals minuter och dividerat med mig sjlv om huruvida jag skulle; 1: g tillbaka till main-scenen utan ngot med mig, 2: g till main-scenen men rulla en joint frst eller, 3: bara g och lgga mig. Efter lite fundering beslutade jag mig fr att g utan att ta ngot med mig, jag knde mig fr seg fr att rulla en till och hoppades istllet p att mina linjer skulle vara kvar ven nr jag kom fram till golvet.

P vgen ner frn campet sttte jag dock p ett problem, mnga nya campare hade tydligen anlnt samma kvll till festivalen och hade beslutat sig fr att stta upp sina tlt i den frut vldigt tltfria backen. Jag kryssade mellan utspnda tltfsten och handdukar, som tycktes ligga exakt verallt, och var nra att ramla flera gnger i mina frsk att inte g ner ngon stackares bostad. Nr jag nstan var nere vid slutet av backen var jag tvungen att avbryta min promenad eftersom att jag pltsligt blivit omringad av mattor och annat lst i alla riktningar. Frst tnkte jag att jag mste ha gtt fel vg, trots att jag hade gtt samma backe ner skert 100 gnger redan, men d hade det inte varit lika mycket brte verallt. Det var inte fr n jag stannade upp fr att bedma eventuella utvgar som jag till min frvning insg att det inte fanns ngonting i flera meters radie runt omkring mig. Jag tittade upp i backen och sg en helt tltfri backe, precis som den hade varit den senaste gngen jag hade gtt ner. Frst blev jag frbryllad av att jag hade kunnat inbilla mig alla dessa saker i backen ner. Sedan slog det mig hur otroligt ljligt det mste ha sett ut fr en utomstende att se mig navigera runt hinder som inte existerade, den tanken roade mig under resten av promenaden till main-stagen.

Vl vid golvet brjade jag knna att det hr kanske var en liten halvdlig id, jag hade nmligen lyckats tappa bort mig igen. Dansgolvet var utformat som en halvcirkel med tminstone tta pelare lngs med halvcirkelns yttre grns. Dessa pelare hll upp dukarna som skapade ett imponerade mnster i taket. Tyvrr var den pelare dr vi alltid stod, den andra pelaren frn hger sett ifrn scenen, borta. Jag gick fram och tillbaka tminstone fem gnger och frskte lista ut exakt hur formen p dansgolvet sg ut. Jag hade lite svrt att bilda mig en uppfattning om det eftersom att det verkade som att jag gick i cirklar. Detta berodde sannolikt p att jag hade brjat g samma strcka fram och tillbaka. Jag promenerade frn pelare ett frn hger sett ifrn scenen bak till den mittersta pelaren, nr jag vl hade kommit till mittenpelaren stannade jag upp och insg att jag hade gtt fr lngt. Jag vnde mig om och brjade g tillbaka, sker p att jag den hr gngen skulle hitta rtt men var pltsligt tillbaka dr jag brjade, vid pelare nummer ett. Jag vnde mig om och slogs igen av att jag fortfarande inte knde igen mig, trots att jag fr bara ngon minut sedan hade befunnit mig exakt dr jag nu var igen. Jag brjade g tillbaka och knde inte igen mig fr n jag var vid den mittersta pelaren igen.

Denna procedur upprepade jag fyra-fem gnger innan jag ntligen frstod att jag hade gtt frbi vr pelare varenda gng.

Nr jag fann pelaren jag skte rrde jag mig nrmre scenen och brjade dansa lite ltt till musiken. Bara ngon minut senare dk Daniel upp frn ingenstans med en l i handen, fick syn p mig och ramlade nstan ihop av skratt. Han undrade extatiskt hur jag hade kommit dit och jag fick frklara min ngot trippiga och vldigt frvirrade resa. Vi begav oss bort ifrn dansgolvet i hopp om att hitta en liten mer avslappnad plats. Vi stllde oss p skert avstnd frn scenen och det var nu jag insg var mina linjer kom ifrn. Epicentret av allt var frsts scenen med allt ljus som kom ifrn den, hr brt linjerna alla regler som hade hindrat dem innan och satte istllet av i alla mjliga och omjliga riktningar, innehllandes helt ofrutsgbara former. Natten var sannerligen rtt tidpunkt att ta svampar.

Efter allt detta gick vi lugnt tillbaka till chillen, dr tempot hade skruvats ner ganska mycket sedan sista gngen vi var dr. Vi satte oss utanfr och gick igenom kvllen och festivalen i stort, det var en stillsam avslutning p en vldigt hektisk kvll som passade alldeles utmrkt. Vi gick frst tillbaka till campet nr effekten hade avtagit fr bde mig och Daniel. I takt med att effekten frsvann kunde jag ngot besviken konstatera att psykedeliska linjer inte var ngot som jag vanligtvis ser, ven om det faktiskt bekrftade att jag hade blivit pverkad av svamparna, trots att jag envist hade frskte motbevisa det under nstan hela kvllen.

Sammanfattning
Den hr upplevelsen var fr mig otroligt givande. Det var dels det roligaste momentet under hela festivalen men det lmnade ocks ganska mycket kvar. Det r lite svrt att stta fingret p. Egentligen r jag numer en mycket mer uttgende och positiv person n vad jag var innan. Det kan visserligen ha att gra med hela festivalen mer n bara trippen, det r svrt att veta.

Jag inser just som jag skriver detta att det r svrt att precisera exakt vad det r som har frndrats. Jag ser allt p ett mer positivt stt och frsker hela tiden att pminna mig sjlv om att inte frska se ut som ngot jag inte r. Jag vet att jag i grund och botten r positiv och uttriktad och jag frsker inte lngre dlja det bakom ett lager av coolhet.

Om ngon har sttt ut att lsa s hr lngt kan jag bara sga att svampar var bland de bsta upplevelserna i hela mitt liv och det r definitivt vrt att prova, s lnge ni undviker hippie-dosering =)
Citera
2012-05-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppelhoppeln
text
Riktigt kul lsning! Lter som en mysig tripp, p rtt stlle (OZORA r s jkla grymt (synd bara att det fr.o.m. i r ska bli mer kommersialiserat efter att crew:et stack)) och allt!

Daniel lter som en skn typ, helt i extas ver att han str dr han str .

Min frsta tanke efter att ha lst allt var "Jag mste till OZORA innan jag dr". Kan frestlla mig hur ni bara r ngra i mngden p hela tillstllningen.

Hur var ljudet i chillen?
Citera
2012-05-15, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intergalactic
Riktigt kul lsning! Lter som en mysig tripp, p rtt stlle (OZORA r s jkla grymt (synd bara att det fr.o.m. i r ska bli mer kommersialiserat efter att crew:et stack)) och allt!

Daniel lter som en skn typ, helt i extas ver att han str dr han str .

Min frsta tanke efter att ha lst allt var "Jag mste till OZORA innan jag dr". Kan frestlla mig hur ni bara r ngra i mngden p hela tillstllningen.

Hur var ljudet i chillen?

Ozora r sannerligen helt rtt plats att trippa p, inte fr att jag provat ngon annanstans men allt r som gjort fr det! Och dessutom, som du sger, att man r rtt anonym ocks.

Angende ljudet r jag lite osker p om du menar volymen eller hur ljudeffekt blev iom utformningen. Volymen var i alla fall vldigt hg, fr hg fr en normal konversation men samtidigt lite lgre n p main-golvet. Jag r tyvrr inte rtt person p att svara angende eventuella ljudeffekter eftersom att jag faktiskt aldrig var inne i mitten av "hatten", tyvrr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in