Hej.
För tre månader sedan fick jag arbete efter lång tids arbetslöshet och en del ströjobb.
Nu går jag alltså i tankarna att köpa en bil för 90000 - 150000kr eftersom jag behöver en bra, bekväm och säker bil att pendla i.
Det fungerar ju så i Sverige att man behöver 20% kontant till bilfinans, vilket jag i dagsläget inte har.
I mitt ekonomiska bagage har jag idag ca: 120000kr i blancolån och 0kr i sparande pga långtidsarbetslösheten.
Jag är dock fri från betalningsanmärkningar och för övrigt så sköter jag mina betalningar.
Tanken är att jag ska börja spara någon av dom kommande månaderna, men jag behöver alltså bil nu.
Jag får ut ca 16-17000kr efter skatt.
Tror ni det är omöjligt för mig att få t.ex ett medlemslån på ca 130000kr?
En annan tanke är att ta ett traditionellt billån med 20% i kontantinsats och ta ett blancolån på ca: 30000kr till kontantinsatsen. Detta borde vara enklare då man har bilen som säkerhet.
Hur har ni själva gjort?
Anledningen till att jag frågar är att jag vill slippa en massa kreditupplysningar i mitt namn, samt ha lite tips.
Och bespara mig kommentarer ang. sparande och att jag är dum i huvudet som ska låna trots att jag har mycket skulder redan. Detta har inget med ämnet att göra.