• 1
  • 2
2012-05-18, 01:20
Medlem
jag var på en arbetsintervju idag på swepol water power som säljer Pro-Aqua dammsugare det låter väldigt bra med lön och allt på arbetsintervju jag va på idag men har hört av massa som säger att dom blåser sina anställda och att det är ett skit jobb helt enkelt som man inte ska börja jobba hos och att man inte alls tjänar så mycke som dom säger. tänkte om det finns några som har erfarenhet av att sälja pro-aqua dammsugare eller som har jobba på swepol water power i norrköping. och vad tycker ni om det ? stämmer det att det är ett skit jobb.
Senast redigerad av danielB89 2012-05-18 kl. 01:22.
Citera
2012-05-18, 01:39
Medlem
Finns en hel del om det i den här tråden https://www.flashback.org/t329358 gäller i första hand Kirby men har för mig att pro aqua tas upp i den också är samma skit med samma affärsmodell.
Citera
2012-05-18, 01:45
Medlem
okey , men jag tänkte ifall någon har jobbat på swepol water power som finns i norrköping och hur det är men jag gissar på oxå att det är samma skit.
Citera
2012-05-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danielB89
jag var på en arbetsintervju idag på swepol water power som säljer Pro-Aqua dammsugare det låter väldigt bra med lön och allt på arbetsintervju jag va på idag men har hört av massa som säger att dom blåser sina anställda och att det är ett skit jobb helt enkelt som man inte ska börja jobba hos och att man inte alls tjänar så mycke som dom säger. tänkte om det finns några som har erfarenhet av att sälja pro-aqua dammsugare eller som har jobba på swepol water power i norrköping. och vad tycker ni om det ? stämmer det att det är ett skit jobb.

Håll dig borta från Swepol En kompis arbetar på Swepol - Norrköping, men vill helst inte namnge denna person. Lönen suger verkligen och den betalas sällan ut i tid till arbetstagaren.

Det jag kan rekommendera är att söka ett annat jobb istället oavsett om de lovar guld och gröna skogar.
Citera
2012-06-26, 00:15
Medlem
Jag jobbar på Swepol och har bara bra och säga om företaget. Jag har alltid fått min lön i tid och tjänar bra oxå. Kul att ni skriver att ni har hört från någon att det är ett skitföretag, speciellt när ni säger att eran kompis jobbar där fast du inte vill namnge han/hon.. Varför jobba kvar när det är skitbetalt?? Konstigt tycker jag. Jag har aldrig varit med om ett företag som tar hand om sina anställda så bra som på Swepol. Sen att "cheferna är dåliga" kan jag bara upplysa om att det bara finns en chef där så jag tror att ni har förväxlat det med något annat företag. Visst finns det personer som har slutat men som alla vet så måste man jobba för att få lön. Sitta hemma och skita i att åka ut på sina visningar som ändå är förbokade, ja... det blir man inte rik av och det finns såna personer me som tror att de kan bli rika på att ligga i sängen. Ni som vill kolla in vad företaget går för rekommenderar jag att ni kommer på en kurs om ni får jobbet och kollar själva vad det är. Skulle jag lyssna på vad alla säger eller skriver här skulle jag aldrig ha ett jobb. Det står ju aldrig något bra om något. Bara massa folk som klagar på allt. Slit er från datorn någon gång och se er om i samhället. Bara för att en inte gillar något eller är lat så kan du lyckas!!!
Citera
2012-06-26, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patte89

Det intressanta är att det bara är helt nyreggade som känner sig manade att lägga sitt första inlägg på att försvara det här företaget och de andra liknande. Undra vad det kan bero på... ?

Den enkla sanningen ifall man läser igenom trådarna som finns om Kirby och Pro-Aqua är att det är ganska bra produkter fast de säljs åt helvete för dyrt.
Citera
2012-06-26, 14:50
Medlem
Ja, det undrar jag oxå. Kan vara så att man vill berätta för de som läser hur besviken man blir när man hör sånt. Du måste vara proffs på pro aquan eftersom du bara har "läst" om att den är dyr men du har inte ens sett den. Fantastiskt. En Volvo är oxå dyr men folk köper den för när de får prova den så tycker de om den. Det bästa med allt är att vi har ingenting med Kirby att göra men där har du rätt, jämför man en Skoda med en mercedes så är det en jävla skillnad och alla vi kommer hem till har ju en egen åsikt och kan oxå säga NEJ och behöver inte köpa.
Citera
2012-06-26, 14:56
Medlem
Har man 1781 inlägg som Brollio så är man ju proffs på allt efter att ha "läst" eller "hört" från kompisar eller så är man arbetslös och har så jävla tråkigt eller lat att man "läser" istället vad folk hör från andra.
Citera
2012-06-26, 18:51
Moderator
Carlboms avatar
[quote=Patte89]Har man 1781 inlägg som Brollio så är man ju proffs på allt efter att ha
Citera
2012-06-26, 18:56
Moderator
Carlboms avatar
Felpost tidigare tror jag. Använder svindyra appen som suger. Kör igen:

Patte89:

Har lite frågor jag gärna vill ställa. Nu får du chansen att tala väl om din arbetsplats. Helt seriösa frågor:

Vad tjänar du brutto på en månad?

Hur många timmar lägger du för ovanstående lön?

Hur mycket betalar du ur egen ficka? (egen bil, bensin, telefoni m.m)

Vad har du för hit-rate?
Citera
2012-06-27, 09:04
Medlem
Först vill jag bara säga att man kan inte jämföra den gamla hemförsäljningen med den som finns nu. Gamla Kirby försäljare som faktist finns kvar lite idag och har sitt kontor i Motala( har jag hört)är helt annat än att jobba på Swepol med Pro aquan. Efter att ha läst många gamla bloggar så kan jag jämföra. Vad jag fattar så ska Kirby göra 50 demos för att få ut garantilön på 8000 kr. Gör man 49 får man inte ett skit. Vi har en kille som började nyligen hos oss och har jobbat för Kirby innan.
På swepol så ska du göra 45 demos om du vill få ut hela garantilönen på ca 25000 kr. Det är om du inte säljer något. Gör du mindre demos får du fortfarande betalt men mindre så klar. När vi säljer får vi provision. När månaden är slut räknas det ut vilken lön som jag tjänar mest på. garantilön eller provis. Jag gör ca 20-25 demos per månad. Säljer 1 på 3-4 besök och får ut ca 30000 i mån. Räknar jag hur mycket tid jag lägger på det så är det ca 2-3 tim per demo. Vi använder egna bilar men vi får tillägg för bensin på lönen varje månad så jag lägger inte ut från egen ficka som många tror. Inget att klaga på tycker inte jag iallafall.Varje besök ska man ringa in sig till en controllant men det räcker att jag ringer en signal och han ringer upp. Kunderna får jag av deras bokninsteam så jag behöver aldrig leta själv. Min bil gick sönder förra månaden och jag fick låna en av företaget. Gjorde en deal med chefen om att jag skulle sälja ett viss antal och de skulle stå för lagningen vilket de gjorde. Vilket skitföretag va?? Sen finns det ju så klart lite krav på oss att vi ska visa kunderna några speciella tester och göra kompletta demo men det är ju ganska självklart. Tyvärr så finns det säljare ibland som tror att de kan göra på sitt eget sätt och tro det eller ej, dem säljer inte så mycket och blir sura, stannar hemma, åker till macdonalds och sen sitter de och skriver på olika bloggar att allt är skit.
Prova yrket om ni är intresserade. Jag som alla andra fick betalt för att genomgå utbildningen och sen har de inte krav på någon uppsägningstid så vill jag inte jobba längre kan jag sluta idag. Synd bara att de som skriver skit om olika företag eller annat är de som bara har "hört" från folk. Självklart är det väldigt få människor som sätter sig framför datorn och skriver hur nöjda de är över något. Bäst tyckte jag om när jag läste att det var någons kompis som jobbade och tyckte det var skitföretag. Troligt att man jobbar kvar då!!!
Citera
2012-07-04, 12:45
Medlem
Günters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patte89
Först vill jag bara säga att man kan inte jämföra den gamla hemförsäljningen med den som finns nu. Gamla Kirby försäljare som faktist finns kvar lite idag och har sitt kontor i Motala( har jag hört)är helt annat än att jobba på Swepol med Pro aquan. Efter att ha läst många gamla bloggar så kan jag jämföra. Vad jag fattar så ska Kirby göra 50 demos för att få ut garantilön på 8000 kr. Gör man 49 får man inte ett skit. Vi har en kille som började nyligen hos oss och har jobbat för Kirby innan.
På swepol så ska du göra 45 demos om du vill få ut hela garantilönen på ca 25000 kr. Det är om du inte säljer något. Gör du mindre demos får du fortfarande betalt men mindre så klar. När vi säljer får vi provision. När månaden är slut räknas det ut vilken lön som jag tjänar mest på. garantilön eller provis. Jag gör ca 20-25 demos per månad. Säljer 1 på 3-4 besök och får ut ca 30000 i mån. Räknar jag hur mycket tid jag lägger på det så är det ca 2-3 tim per demo. Vi använder egna bilar men vi får tillägg för bensin på lönen varje månad så jag lägger inte ut från egen ficka som många tror. Inget att klaga på tycker inte jag iallafall.Varje besök ska man ringa in sig till en controllant men det räcker att jag ringer en signal och han ringer upp. Kunderna får jag av deras bokninsteam så jag behöver aldrig leta själv. Min bil gick sönder förra månaden och jag fick låna en av företaget. Gjorde en deal med chefen om att jag skulle sälja ett viss antal och de skulle stå för lagningen vilket de gjorde. Vilket skitföretag va?? Sen finns det ju så klart lite krav på oss att vi ska visa kunderna några speciella tester och göra kompletta demo men det är ju ganska självklart. Tyvärr så finns det säljare ibland som tror att de kan göra på sitt eget sätt och tro det eller ej, dem säljer inte så mycket och blir sura, stannar hemma, åker till macdonalds och sen sitter de och skriver på olika bloggar att allt är skit.
Prova yrket om ni är intresserade. Jag som alla andra fick betalt för att genomgå utbildningen och sen har de inte krav på någon uppsägningstid så vill jag inte jobba längre kan jag sluta idag. Synd bara att de som skriver skit om olika företag eller annat är de som bara har "hört" från folk. Självklart är det väldigt få människor som sätter sig framför datorn och skriver hur nöjda de är över något. Bäst tyckte jag om när jag läste att det var någons kompis som jobbade och tyckte det var skitföretag. Troligt att man jobbar kvar då!!!

Nu ska vi se här... Detta var otroligt roligt att läsa! mr "Patte89" låter mer som han som är chef på swepol waterpower. Detta med tanke på att det inte finns någon "Patte" eller Patrik som jobbar där

"Efter att ha läst många gamla bloggar så kan jag jämföra."
Samma person som bloggar åt Kirby, som bloggar åt er med då ?
http://lovisasworld.bloggproffs.se/
http://steffipeffipuff.devote.se/
osv

Det här med garantilönen, haha säger jag bara. Synd att folk går på detta. Man ska göra 45 demostrationer på en månad, 45/20 (mån-fre=5 dagar, 5 dagar * 4 veckor = 20 dagar man arbetar på en månad) dvs man måste i SNITT göra 2,25 demostrationer per dag. Dessa demostrationer MÅSTE genomföras, vad händer om båda inte är hemma eller om de har fått förhinder och inte kan ta emot demostrationen (som händer ofta)? Ja då räknas det givetvis inte som en demostration. Man måste få demostrationen "godkänd" av "controllanten" dvs man MÅSTE köra ett visst antal filter (100 vita, 10 svarta) och göra alla andra moment, om då kunden nekar till detta så får man icke en godkänd demo.
"Kunderna får jag av deras bokninsteam så jag behöver aldrig leta själv"
Vad händer om bokningsteamet INTE får in 2 besök per dag åt säljaren?
Eftersom man ALDRIG (citat) behövde leta kunder själv, hur letas dem upp om inte av säljaren?
"När månaden är slut räknas det ut vilken lön som jag tjänar mest på."
Vem räknar ut detta? Säljaren eller Chefen?

Låter lätt att få ut garantilönen, va ? (ironi)
Garantilönen är bara till för att locka till sig personal, dvs ljug ljug ljug

"Jag gör ca 20-25 demos per månad. Säljer 1 på 3-4 besök och får ut ca 30000 i mån."
Detta var ganska kul. Nu tar vi fram miniräknaren igen
25/3 = 8,3 dvs du säljer 8 maskiner på en månad (best case scenario som du skrivit).
3750:-/sälj. Jag som trodde ni hade 4000:- per sälj?
var 30000 brutto eller netto ? Enligt mina beräkningar var det brutto, eller har jag fel ?

"Räknar jag hur mycket tid jag lägger på det så är det ca 2-3 tim per demo"
Men herregud, sluta underdriva nu! räkna mer 3-5 timmar

"Vi använder egna bilar men vi får tillägg för bensin på lönen varje månad så jag lägger inte ut från egen ficka som många tror."
Vart i anställningsavtalet står det att man får EXTRA på lönen för bensinen man kör upp?!
40% av lönen man får är inte beskattad. Man FÅR INGET extra för bensinkostnaderna, utan dem får man stå för själv
Men jag antar att denna snälla chef kanske betalar bensinen åt sina anställda ?

"Gjorde en deal med chefen om att jag skulle sälja ett viss antal och de skulle stå för lagningen vilket de gjorde. Vilket skitföretag va??"
Något stämmer inte riktigt här... Om du får ut 30000 i månaden, då borde det inte vara några problem att laga bilen Med tanke på att man får extra bensinpengar.

Jag har tre följdfrågor tillPatte89 (svara gärna på ovanstående frågor med):

Är det inte lättare att berätta en sann historia så den kan vara sammanhängande?
Inte så svårt att räkna ut att det är skitsnack när saker och ting säger emot varandra...

Hur kommer det sig nu då att säljarna inte stannar kvar och personalomsättningen är värre än in-ut scener från en porrfilm, om man har en garantilön på 25000?

Varför rekryteras det in folk varje vecka?

För att då hålla sig till trådens ämne:
"hur är det att jobba på swepol water power (pro-aqua) "
Crap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in