2012-05-18, 20:44
Medlem
kenws avatar
Tja allihop!

Nu är det så att jag behöver ideer om hur jag kan investera 50k på ett säkert och bra sätt, all förslag är välkomna förrutom aktier då jag har noll koll och tycker att det skulle ta för mycket ifrån mig om jag nu skulle börja gräva mig in i det.

Kan även tänka mig att starta något eget, självklart förväntar jag mig inga stora summor vinst, för det är ju inga stora pengar direkt som jag lägger ner.

Finns det någon med riktigt bra äffärsider där hjärnan fungerar lite mer änn andras så skicka gärna PM så kan jag även tänka mig att betala för den goda iden.

Tacksam redan nu för alla seriösa svar,
och hänvisa mig ej till hemsidor där privatpersoner/företag erbjuder äffärsider, tack!
Citera
2012-05-18, 20:51
Medlem
Vilken risk är du villig att ta? Hur mycket tid vill du lägga på det? Vilken tidsperiod hade du tänkt dig investera över?
Citera
2012-05-18, 21:24
Medlem
kenws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheCake
Vilken risk är du villig att ta? Hur mycket tid vill du lägga på det? Vilken tidsperiod hade du tänkt dig investera över?

Lite måste man riskera för at vinna, men risken får inte vara allt för stor. Någon timma om dagen kanske, hade tänkt investera efter sommaren.
Citera
2012-05-18, 22:55
Medlem
Idroids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenw
Lite måste man riskera för at vinna, men risken får inte vara allt för stor. Någon timma om dagen kanske, hade tänkt investera efter sommaren.

Om du ska starta eget får du nog vara beredd på att lägga ner mer än en timma om dagen, speciellt de första åren då.

Jag tror att om du skulle lägga ner en timme om dagen att analysera och lära dig grunderna kring aktier så skulle dina pengar nog växa betydligt mer än om du startar eget, det vill säga om du inte har en fantastisk affärsidé.
Citera
2012-05-18, 23:11
Medlem
kenws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idroid
Om du ska starta eget får du nog vara beredd på att lägga ner mer än en timma om dagen, speciellt de första åren då.

Jag tror att om du skulle lägga ner en timme om dagen att analysera och lära dig grunderna kring aktier så skulle dina pengar nog växa betydligt mer än om du startar eget, det vill säga om du inte har en fantastisk affärsidé.

Självklart hade jag lagt ner mer tid på eget, hade till och med kunnat jobba med det som heltid men då måste det vara något stabilt som är värt att lämna nuvarande jobbet för. Har haft eget innan så jag vet på ett ungefär hur mycket tid och kraft det tar från en.

Är inte risken för hög i aktier? Finns det någon kurs man kan gå på? där dom tar det från grunden?

Tack för svar
Citera
2012-05-18, 23:54
Medlem
Idroids avatar
Böcker ska det finnas många bra, kolla lite i värdepappersforumet, angående kurser tror jag placera.nu eller avanza håller kurser någon gång om året, inte säker dock!
Här är ett vad jag tycker, mycket bra och läsvärt inlägg av en annan användare här på forumet:
Citera
2012-05-19, 13:39
Medlem
Lostinasias avatar
Citat:
Tja allihop!

Nu är det så att jag behöver ideer om hur jag kan investera 50k på ett säkert och bra sätt, all förslag är välkomna förrutom aktier då jag har noll koll och tycker att det skulle ta för mycket ifrån mig om jag nu skulle börja gräva mig in i det.

Kan även tänka mig att starta något eget, självklart förväntar jag mig inga stora summor vinst, för det är ju inga stora pengar direkt som jag lägger ner.

Finns det någon med riktigt bra äffärsider där hjärnan fungerar lite mer änn andras så skicka gärna PM så kan jag även tänka mig att betala för den goda iden.

Tacksam redan nu för alla seriösa svar,
och hänvisa mig ej till hemsidor där privatpersoner/företag erbjuder äffärsider, tack!

Jag har en fraga till dig TS.

Hur gammal ar du? Har du barn och hur ser dina fasta utgifter ut?

Varfor jag fragar ar for att veta hur mycket risk du kan ta pa dig i nulaget.

Det ar stor skillnad pa hur en 60aring vs en 20aring bor investera.
Citera
2012-05-20, 02:55
Medlem
kenws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinasia
Jag har en fraga till dig TS.

Hur gammal ar du? Har du barn och hur ser dina fasta utgifter ut?

Varfor jag fragar ar for att veta hur mycket risk du kan ta pa dig i nulaget.

Det ar stor skillnad pa hur en 60aring vs en 20aring bor investera.

Jag är 21, helt ok inkomst, normala utgifter.

Kan ta risker självklart, nu när det inte handlar om så jätte mycket pengar.

Tack för svar!
Citera
2012-05-20, 02:56
Medlem
kenws avatar
Citat:

Tack för svar!

EDIT: Har ej familj, så är singel.
Citera
2012-05-20, 03:22
Medlem
Bairuilongs avatar
Jag tycker din frågeställning är märklig.

Du vill investera i något, och ett alternativ är att starta eget.
...men du upplever att aktier är för svårt, och för hög risk.
Med detta resonemanget så kan du HELT utesluta att starta eget då risken garanterat blir större än att handla med börsnoterade aktier, och det krävs betydligt mer kunskaper än vad som krävs för att handla på börsen.

Så som jag upplever dig så är det nog bankernas fonder som är lämpligaste alternativet. Lägg en av dina timmar på ett besök i banken så kommer de mycket gärna presentera sina olika fondpaket.

Mvh
Citera
2012-05-20, 09:45
Medlem
Lostinasias avatar
Citat:

Tack för svar!

Jag tycker att eftersom du har fast inkomst och ar sapass ung sa kan du ta lite risker. Leta upp en hedgefond som accepterar mindre belopp som grundinvestering kika pa deras tidigare historia och valj en som leverar stadiga resultat. Hedgefonder tenderar ju att leverera hyfsade resultat aven under nergangar.

Anvand en mindre del av pengarna for att eventuellt finisiera ett kop av nagot liten produkt som ar enkel att posta och salj over blocket. Det finns hemsidor pa natet dar man kan kontakta producenter i Asien och dar man kan bestalla en mindre mangd varor. Det kan bli ett par extra tusen i manaden.

Behall typ 10k i kontanter for ovantade utgifter eller ifall ett tillfalle kommer da du kan gora ett litet klipp.

Spara typ 2-3 tusen i manaden och kor "dollar-average investing" dvs investera i ett valfritt aktieindex var tredje manad med typ 6-10k. Pa det sattet garderar du dig mot nergangar eftersom du koper utspritt over hela aret och koper du i en nergang sa far du ju ett battre pris. Pa sikt, 20-30 ar funkar det systemet bra for manga.

PMa om du har nagra fragor

Hoppas att du finner raden hjalpsamma

Lycka till
Citera
2012-05-20, 11:22
Medlem
kenws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Jag tycker din frågeställning är märklig.

Du vill investera i något, och ett alternativ är att starta eget.
...men du upplever att aktier är för svårt, och för hög risk.
Med detta resonemanget så kan du HELT utesluta att starta eget då risken garanterat blir större än att handla med börsnoterade aktier, och det krävs betydligt mer kunskaper än vad som krävs för att handla på börsen.

Så som jag upplever dig så är det nog bankernas fonder som är lämpligaste alternativet. Lägg en av dina timmar på ett besök i banken så kommer de mycket gärna presentera sina olika fondpaket.

Mvh

Klart jag vill investera, det är väll det hela tråden handlar om?
Jag har tidigare haft eget, därav att jag kan tänka mig ha det igen då kunskap och erfarenheterna sitter kvar.

Fonder är ett alternativ självklart, men har redan utforskat lite och då snackar vi om inte alls så stora vinster, elelr beror det på fond till fond?

Tack för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in