• 1
  • 2
2012-05-20, 13:13
Medlem
DavyJones.s avatar
Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa en lägenhet i början på nästa år och skulle behöva lite svar på några frågor angående bolån.

Det jag har tänkt mig är en etta i Stockholms innerstad (Södermalm, Östermalm, Vasastan eller Kungsholmen).
Priset på lägenheten ska vara runt 1.3-1.5 miljoner samt en låg föreningsavgift till ett max av 1700kr.

Inom mitt yrke så får man nästan aldrig fastanställning utan man är bara projektanställd. Det här året kommer jag jobba hela året förutom i Juli då jag har semester. Jag tjänar 27000/mån före skatt.

Kontantinsatsen ligger på runt 200.000kr på en lägenhet i det priset jag söker och jag räknar ha 100.000 sparat till början på nästa år.

Jag har tittat på en hel del banker och det som verkar bästa är SBAB som hjälper till att låna ut de resterande 100.000:- till kontantinsatsen via ett "pluslån" som har en ränta på 6.90% just nu.

Eftersom jag vid 22 års ålder inte är så väldigt insatt i olika ekonomitermer så söker därför hjälp här på flashback med lite svar innan jag går till olika banker och pratar med dem.

Så här kommer lite frågor.

1.) Kan jag ansöka om ett lån tillsammans med min mor som är fastanställd med 35.000/mån föreskatt även fast bolånet ska användas till en lägenhet som bara jag ska bo i?

Samt kommer mina chanser att få lånet vara större med hjälp av min mor?

2.) När jag räknar med hjälp av en bolånekalkyl på SBAB.se så blir det totala lånet 4500kr/månaden efter skattereduktion. Vad menas med detta? Om jag betalar med hjälp av skattereduktion varje månad kommer jag behöva betala tillbaka den totala summan som skattereducerat varje år?

3.) Sen undrar jag det här med handpenning. När kontraktet skrivs ska en handpenning betalas på 10% av bostadens pris. Är handpenning ett pris som är inkluderat i bostadpriset eller är det här ett ytterligare pris? Eftersom banker skriver att man kan låna till handpenning utöver lånet på bostaden eller är det för man inte får till gång till bolånet förens man tillträder lägenheten?

4.) Är det ett måste att använda sig av samma bank som man ska låna utav? Dvs. måste jag ha mitt privata konto där min lön kommer in på samma bank som jag ska ta ett bolån utav?

Skulle vara tacksam för alla svar jag kan få. Jag har nu bott i en trea med 8900kr/månaden bara i hyra som jag betalat helt själv, har inga problem med det då jag lever en väldigt simpelt liv. För mig så bor jag hellre i en lägenhet där jag trivs och betalar mer i månaden än att betala lite och leva livet ute på krogen och åka på massa semestrar.
Citera
2012-05-20, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavyJones.
Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa en lägenhet i början på nästa år och skulle behöva lite svar på några frågor angående bolån.

Det jag har tänkt mig är en etta i Stockholms innerstad (Södermalm, Östermalm, Vasastan eller Kungsholmen).
Priset på lägenheten ska vara runt 1.3-1.5 miljoner samt en låg föreningsavgift till ett max av 1700kr.

Inom mitt yrke så får man nästan aldrig fastanställning utan man är bara projektanställd. Det här året kommer jag jobba hela året förutom i Juli då jag har semester. Jag tjänar 27000/mån före skatt.

Är du medlem i A-kassan?

Citat:
1.) Kan jag ansöka om ett lån tillsammans med min mor som är fastanställd med 35.000/mån föreskatt även fast bolånet ska användas till en lägenhet som bara jag ska bo i?

Dina chanser kommer antagligen vara större med din mor men kan du vissa att dina inkomster är hyfsat säkra så är det inte säkert att det behövs.

Du har inte övervägt alternativet att skippa din mor men att hon lånar upp 100 000 på sitt boende så att du kan skipa blankolånet? (pluslånet)

Citat:
2.) När jag räknar med hjälp av en bolånekalkyl på SBAB.se så blir det totala lånet 4500kr/månaden efter skattereduktion. Vad menas med detta? Om jag betalar med hjälp av skattereduktion varje månad kommer jag behöva betala tillbaka den totala summan som skattereducerat varje år?

Du får dra av räntan på din deklaration så den siffran är vad kostnaden blir för dig efter det. Det normala är att man får tillbaks hela den avdragna summan som skatteåterbäring. Men man kan välja att jämka och få det avdraget direkt på skatten varje månad men det blir ju svårare ifall du har projektanställningar och varierande löner.

Citat:
3.) Sen undrar jag det här med handpenning. När kontraktet skrivs ska en handpenning betalas på 10% av bostadens pris. Är handpenning ett pris som är inkluderat i bostadpriset eller är det här ett ytterligare pris? Eftersom banker skriver att man kan låna till handpenning utöver lånet på bostaden eller är det för man inte får till gång till bolånet förens man tillträder lägenheten?

Handpenningen lämnar man när kontraktet skrivs eller några dagar efter du vill ju inte gå runt med 200 000 i plånkan så en överföring är det vanliga. Övriga summan överförs i samband med tillträde och i vanliga fall träffas man då på köparens bankkontor för att ordna det sista.

Citat:
4.) Är det ett måste att använda sig av samma bank som man ska låna utav? Dvs. måste jag ha mitt privata konto där min lön kommer in på samma bank som jag ska ta ett bolån utav?

Krav är det ju inte men de flesta banker brukar vilja att man samlar sina affärer hos dem det brukar också ge en viss ränterabatt ifall man samlar.
Citera
2012-05-20, 13:41
Medlem
o
Citera
2012-05-20, 13:42
Medlem
Citat:

Ja

Citat:

Det kommer förmodligen vara ett krav att du har en medsökande med fast anställning

Citat:

Med skattereduktion menas att du får tillbaka c:a 30% av dina räntekostnader på skatten.

Citat:

Handpenningen är inkluderad i bostadens pris. Du får max belåna en bostad till 85% av bostadens värde. Behöver du låna mer pengar sker det utan bostaden som säkerhet och med betydligt högre ränta. Skilj på handpenning och kontantinsats. Kontantinsatsen är det banken kräver att du ska betala in med egna pengar. Handpenning är det mäklaren vill ha vid kontraktskrivandet.

Citat:

Nej.
Citera
2012-05-20, 13:58
Medlem
DavyJones.s avatar
Grymt tack till ni som gett svar på mina frågor!

Till svar till Brollio så är jag med i A-kassan ja.

Det enda jag bara skulle vilja klargöra så jag förstått rätt.
Antingen kan jag välja att betala varje månad med skattereduktion och inte få tillbaka något på skatten eller så kan jag betala varje månad innan skattereduktion och få tillbaka det på skatten.

Dvs. med lånet jag tittat på nu så blir det antingen 4500kr/månaden = inga pengar tillbaka på skatten eller betala 6500kr/månaden och sedan få tillbaka runt 20.000 på skatten?

Har jag förstått rätt eller är jag helt ute och cyklar.
Citera
2012-05-20, 14:02
Medlem
Citat:
Grymt tack till ni som gett svar på mina frågor!

Till svar till Brollio så är jag med i A-kassan ja.

Det enda jag bara skulle vilja klargöra så jag förstått rätt.
Antingen kan jag välja att betala varje månad med skattereduktion och inte få tillbaka något på skatten eller så kan jag betala varje månad innan skattereduktion och få tillbaka det på skatten.

Dvs. med lånet jag tittat på nu så blir det antingen 4500kr/månaden = inga pengar tillbaka på skatten eller betala 6500kr/månaden och sedan få tillbaka runt 20.000 på skatten?

Har jag förstått rätt eller är jag helt ute och cyklar.

Du betalar alltid (i ditt exempel) 6500 kr i ränta till banken. Ditt val är att antingen få tillbaka 20 000 vid skatteåterbäringen i juni eller att jämka och därmed betala mindre skatt på din lön varje månad.

Om du är medlem i facket kan du kolla upp medlemslån, det ger dig ofta bättre ränta än vanligt blancolån.
Citera
2012-05-20, 14:18
Medlem
DavyJones.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Du betalar alltid (i ditt exempel) 6500 kr i ränta till banken. Ditt val är att antingen få tillbaka 20 000 vid skatteåterbäringen i juni eller att jämka och därmed betala mindre skatt på din lön varje månad.

Om du är medlem i facket kan du kolla upp medlemslån, det ger dig ofta bättre ränta än vanligt blancolån.

Och är det skatteverket man kontaktar då angående att jämka?
Citera
2012-05-20, 14:22
Medlem
Citat:
Och är det skatteverket man kontaktar då angående att jämka?

Absolut.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...c80001023.html
Citera
2012-05-20, 14:33
Medlem
DavyJones.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Absolut.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...c80001023.html

Fan vad grym du är, tack!

Tänkte på det där om min mor kan låna upp till 100.000kr för att ge mig till kontantinsatsen.
Men kommer inte banken se då att min mor har lånat pengarna till kontantinsatsen?
Citera
2012-05-20, 14:45
Medlem
Citat:

Tänkte på det där om min mor kan låna upp till 100.000kr för att ge mig till kontantinsatsen.
Men kommer inte banken se då att min mor har lånat pengarna till kontantinsatsen?

Nej, banken kommer inte bry sig om hur din mamma har fixat pengarna. Banken gör en koll på dig och står inte din mamma på lånet så kommer inte hon nagelfaras öht.

Kan du få ett "lån" av din mamma så kommer du få en drägligare kostnad, gäller bara att du sköter om din avbetalning till din mamma så inte hon sitter i skiten om hon behöver lösa ut sina lån.
Citera
2012-05-20, 15:04
Medlem
Citat:

Nja, om din mor belånar sin bostad med 100 000 kan det ju vara så att banken är nyfiken på vad hon ska göra med pengarna. Dessutom måste det ju finnas ett utrymme för din mor att belåna sin bostad med dessa 100 000.

Om din mamma är medsökande till ditt bolån kommer banken se vad hon har för skulder.
Citera
2012-05-20, 15:42
Medlem
DavyJones.s avatar
Ja det är inte enkelt att lista ut det här. För jag antar att banken kommer vilja ha min mor som medsökande och då kommer de ju se att min mor har tagit lån till kontantinsatsen.

Jag antar att SBAB vägen är det bästa och ta ett blancolån genom dem på 100.000 och ha med min mor som medsökande på lånet.
Räntan är ju ganska lik på pluslånet på SBAB som ett vanligt blancolån på vilken annan bank som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in