2012-05-28, 21:21
Citat:
Ursprungligen postat av skalbagge
Det här var nog det vackraste och samtidigt mest snusförnuftiga försvar för frihet och decentralisering jag läst. Stående ovationer och jubel från skalbagge!
Varför ska man utsätta ovilliga för samhällsexperiment? Och varför förneka frivilliga försökskaniner möjligheten att föra samhällsutvecklingen framåt? (Så länge deras experiment inte skadar människor och egendom utanför experimentzonen förstås).
Varför ska man utsätta ovilliga för samhällsexperiment? Och varför förneka frivilliga försökskaniner möjligheten att föra samhällsutvecklingen framåt? (Så länge deras experiment inte skadar människor och egendom utanför experimentzonen förstås).
Tackar! Det är jätteskoj att höra andra positiva respons, speciellt ett så mäktigt!
Citat:
Ursprungligen postat av skalbagge
En invändning kunde vara att korporativistiskt rika skulle köpa loss landytor och grunda skatteparadis, efter att ha tjänat ihop sina pengar på statlig korruption. Dvs de bildar en stat där beskattning är illegitimt men får behålla pengar de tjänat tack vare samma illegitimitet i Sverige. I den skattefria zonen borde då deras förmögenhet vara illegitim, och lämnas tillbaka till Sverige...eller?
En tanke om det, som jag inte vet hur väl den stämmer: rika (speciellt de utan skrupler som tjänar på statliga privilegier) borde inte ha alltför svårt att gömma undan pengarna ändå. Det borde inte gynna de lika mycket som det gynnar hederliga människor, åtminstone.
Men, det är sant att med den formen av utträde som jag tänker mig så kan vem som helst med massa pengar komma dit. Min tanke här är att vi inte borde satsa på att ställa folk inför rätta för sina brott förrän vi har ett stabilt fritt samhälle. Och när vi är i det laget kommer nog de flesta vilja befria folket i NordKorea och i alla andra diktaturer. Och sedan alla andra runt om i världen. Endast, långt, långt senare, känner jag att det är tal om att kräva skadestånd från statliga brottslingar. Det är helt och hållet en ekonomisk bedömning, men jag tänker mig att det också stämmer med vilka moraliska prioriteringar som man borde göra.