Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalbagge
Det här var nog det vackraste och samtidigt mest snusförnuftiga försvar för frihet och decentralisering jag läst. Stående ovationer och jubel från skalbagge!

Varför ska man utsätta ovilliga för samhällsexperiment? Och varför förneka frivilliga försökskaniner möjligheten att föra samhällsutvecklingen framåt? (Så länge deras experiment inte skadar människor och egendom utanför experimentzonen förstås).

Tackar! Det är jätteskoj att höra andra positiva respons, speciellt ett så mäktigt!

Citat:
Ursprungligen postat av skalbagge
En invändning kunde vara att korporativistiskt rika skulle köpa loss landytor och grunda skatteparadis, efter att ha tjänat ihop sina pengar på statlig korruption. Dvs de bildar en stat där beskattning är illegitimt men får behålla pengar de tjänat tack vare samma illegitimitet i Sverige. I den skattefria zonen borde då deras förmögenhet vara illegitim, och lämnas tillbaka till Sverige...eller?

En tanke om det, som jag inte vet hur väl den stämmer: rika (speciellt de utan skrupler som tjänar på statliga privilegier) borde inte ha alltför svårt att gömma undan pengarna ändå. Det borde inte gynna de lika mycket som det gynnar hederliga människor, åtminstone.

Men, det är sant att med den formen av utträde som jag tänker mig så kan vem som helst med massa pengar komma dit. Min tanke här är att vi inte borde satsa på att ställa folk inför rätta för sina brott förrän vi har ett stabilt fritt samhälle. Och när vi är i det laget kommer nog de flesta vilja befria folket i NordKorea och i alla andra diktaturer. Och sedan alla andra runt om i världen. Endast, långt, långt senare, känner jag att det är tal om att kräva skadestånd från statliga brottslingar. Det är helt och hållet en ekonomisk bedömning, men jag tänker mig att det också stämmer med vilka moraliska prioriteringar som man borde göra.
Citera
2012-05-28, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsurdExistens
Det som du säger är ett meta-mål är ungefär det jag menar. Riktningen blir det som skapar kontinuitet i det politiska arbetet.

Kanske, men jag ogillar ordet "riktning" eftersom det implicerar _en_ riktning. Om man har decentralisering finns det ingen riktig riktning. Förutom kanske det som alla system har gemensamt: att skapa välstånd för folket där - skapa de "public goods" som de vill ha - skapa regelverk som hjälper folk att uppnå deras mål. (De gör detta inte för sakens skull, utan för att de har möjligheten att göra det.)

Citat:
Förhoppningsvis är det så att om ett mer decentraliserat system vore optimalt att leva i så skulle systemet över tid anta den formen.

Definitivt. Det man behöver på en meta-nivå är ett system för att låta politiska system visa sig vara bättre än andra.
Citera
2012-05-28, 21:36
Medlem
Citat:
Det verkar ändå som att vi är ganska nära varandra. Jag erkänner att det finns problem med att bara ha en implementation verksam vid ett enskilt tillfälle. Det är därför jag gärna skulle vilja ha testzoner.

Skoj att höra!

Citat:
Ja exakt, det är det som är själva avsiktsdeklarationen. Är man ändå nöjd med en sidoeffekt så får man genomföra motionen igen, men med en ny avsiktsdeklaration. Avsiktsdeklarationen måste fortfarande stämma överrens med den riktning som folket kräver.

Jag tänkte fel när jag skrev innan. Jag tänkte att politikerna, utöver avsikt, också skall skriva ned hur man skall mäta huruvida politiken uppnått målet eller inte. Som, när Obama-regeringen införde mer statliga utgifter under 2008 förutspådde de att det skulle få ned arbetslösheten till mindre än, kanske 5%, med deras modeller. När sedan arbetslösheten blev högre, även vad de förväntade sig om vad som skulle hänt utan de högre utgifterna, bytte de bara modeller för att få ett bättre resultat.

Citat:
Det fina är nog också om de genomförda förslagen måste ha effekter som är mätbara, detta tror jag kommer att leda till en vackrare och mer genomtänkt implementation.

Ja, så att politiker inte bara kan svajsa runt med fina ord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in