2012-05-23, 23:42
#1
Mitt argument här är att (1) man borde vara osäker på de politiska förslag man kommer med. (2) Därmed borde man verka för en politik där alla är så bra informerade som möjligt. Slutligen hävdar jag att (3) eftersom vi alla är osäkra om vilken politik som är bäst, borde man tillåta största möjliga variation av politik, så att man får mer information om vilken politik man helst av allt vill ha.
Först vill jag bara slå fast några saker som jag tror att (nästan) alla kan hålla med om:
Det jag försöker slå fast ovan är att politik är - till skillnad från vad politikerna vill utge den som - ett ganska osäkert område. Det är jäkligt lätt att, exempelvis, säga sig vara emot att folk använder cannabis, att tycka att världen skulle gå under om alla världens länder inte anammar Kyoto-avtalet, eller vara bombsäker på att det nuvarande banksystemet är uppbyggt genom lurendrejeri och/eller bedrägeri. (Jag kan tänka mig att för den vane FB-läsaren finns det många fler exempel man kan ta upp, men det här är några jag stöter på.) Men, bara för att man känner att något är rätt, så innebär det inte att det är det. Som jag tagit upp ovan.
Det finns väldigt många skäl till att vara en politisk skeptiker. Skeptiker som i att vänta med att komma med ett förslag på vad som bör göras. Att vänta med att stå fast vid någon teori om hur samhället fungerar. Att alltid utgå från att ens politiska idéer kan vara fel, och försöka komma fram till en politik utifrån den ståndpunkten. Jag antar att de flesta här skulle hålla med om att det faktiskt är svårt att göra detta, eller? För egen del var jag med i ett politiskt ungdomsförbund när jag var yngre, och det var ganska vanligt att de flesta kände sig manade att hålla med om vissa saker, trots att de inte ställt upp på dem när de gick med i förbundet. Man köper ett visst paket när man går in i politiken och man nöjer sig med det, för att det är bättre än att de andra får bestämma.
En AI-programmerare har beskrivit varför vi gör så här ganska fint. Det beror på att politik är ett spel, och ett väldigt vidrigt sådant, en kvarleva från mycket sämre tider:
Alltså, politik skapar en massa väldigt starka känslor. För en politik som man, helt klart, inte borde vara helt säker på. Det här är ett ganska stort problem.
2.
Hur skall man då lösa det här problemet? Ett är att sluta prata om politik. Fast då undvikar man bara problemet. Ett mycket bättre sätt är att försöka komma fram till en politik som tar det här problemet med i sin lösning. Som skriver i sin politiska källkod "Lösningen du föreslår behöver inte vara sann".
Men, nu är det nog dags att säga lite om kunskap. Kunskap är för min del en beskrivning av verkligheten som stämmer, som man har någorlunda vettiga skäl att tro på. Kunskap är alltså i grunden en modell, en världsbild, som man har över hur olika saker fungerar. En modell är att om man släpper metaller i luften, så faller dem. Grejen med kunskap är att man kan testa den, man kan utsätta den för prövningar för att se om den stämmer eller inte.
Uppenbarligen är detta möjligt; vi läser alla den här texten tack vare kunskap om hur datorprogram fungerar. Skulle det då gå att få lika mycket kunskap om hur samhället och politiken fungerar? Ovan har jag skrivit att man borde vara osäker på politiken, mer än på andra områden, men innebär det att man inte kan komma på fram till någon kunskap alls om politik? Det säger jag inte! Jag tar det för givet, exempelvis, att politiker inte ser till alla människors intressen när de fattar beslut, och att ytterst få väljare gör det heller. Jag tar också för givet att i en demokrati finns det ett stort antal människor som ljuger om sin och andras politik. Det går alltså att ha kunskap, men, iom det jag skrev ovan, så måste man erkänna att det man tror är kunskap, skulle kunna vara fel. Alltså, även om man faktiskt har kunskapen, så kan man inte vara säker på att det faktiskt är äkta kunskap.
Men, om man vill föra fram kunskap i en politisk debatt borde man göra det med mer säkerhet än att upprepa vad folk på aftonhoran skriver. Eller vad man fått höra från alla andra. Alla människor kan ha fel, särskilt inom politik.
Men, hur löser man då problemet med osäkerhet inom politik? Jo, man ser att man kan ha fel, men verkar för att förstå hur samhället fungerar. Jag säger inte att kunskap är omöjligt, utan istället borde man sträva efter att göra sig så kunnig som möjligt. Men, innan man läst på tillräckligt mycket om hur samhället fungerar, står man fortfarande där, rättmätigt osäker på om den ideologi man kommit in i stämmer eller inte. Vad för politik bör man förespråka då? Vad för politik bör man förespråka innan man är så säker, att man känner till alla tveksamheter och grunden för dem?
Man borde förespråka en politik som öppnar upp för att man kan få ta till sig mer information. Helst en politik då som gör att ens egen världsbild kan rättas av fakta; ifall man föreslår X så borde man förespråka att någon kan visa enkelt att X är fel. Exempelvis, om man förespråkar att en byråkrati skall bestämma hur man hugger ned skogar, och målet är ha ett "vackert" skogsbestånd, så borde man öppna upp för en att andra kan visa för en att den lösning man föreslår leder till ett "fulare" skogsbestånd än annars. Alltså, man borde tillåta en praktisk form av att testa ens uppfattning.
Vissa saker lär man aldrig vilja testa. Man kan inskränka regeln ovan till att bara vilja testa de saker som någon faktiskt vill ha. Eller, som minimum, något uttalat intresse vill ha. (Det tar åtminstone bort alla förslag som folk kan ta fram om att de vill ha tillåtelse att se om det är en bra idé att bryta mot första kapitlet i brottsbalken. Vilket jag i princip tycker att man skall testa. Mitt test skulle då vara att den som föreslår något sådant får utsättas för det, vilket jag tänker mig är passande.)
Först vill jag bara slå fast några saker som jag tror att (nästan) alla kan hålla med om:
- Alla människor kan göra misstag.1.
- Politik är ett område där man som individ inte erfar direkt att man har fel eller rätt. Om exempelvis (s) får regeringsposition och det sedan går utför för landet visar det faktiskt inte att (s) orsakade problemet, för problemet kan ha kommit av andra faktorer, som att bostadsmarknaden i USA gick i golvet och massa produktion som var inriktat för det fick avställas och massa människor hade utbildat sig i onödan, chefer hade investerat fel osv. Det här är ungefär vad som hände efter att "alliansen" vann förra valet; jag tänker mig att de flesta borde hålla med om att, oavsett vad man tycker om Reinfeldt, så orsakade han inte den världsekonomiska kris, i vars efterdyningar vi nu befinner oss i.
- Eftersom man inte får direkt information om huruvida en politik är rätt eller fel, borde man ha lättare att göra fel val inom politik än inom andra områden. Oavsett vilken politisk hållning du har kan du säkert hålla med om att alla andra säkert har röstat på ett negativt alternativ.
- Ingen har gjort en total undersökning av alla ekonomiska fakta, som kan berätta om en teori om hur samhället fungerar stämmer eller inte. Alltså, vi har alla otillräcklig information för att säga oss vara säkra på om det blir bättre att genomföra politik A eller politik B, då vi inte är helt säkra på om den samhällsvetenskapliga hypotesen som politiken bygger på, stämmer eller inte. (Det här är egentligen samma sak som det övre påståendet, men från ett annat perspektiv.)
- Det är alltså alltid möjligt att den bild man har av hur samhället fungerar är fel.
- De mål man vill uppnå med sin politik kan ändras ifall man får tillgång till ny information.
- Eftersom man inte kan vara säker att man har rätt information, måste man erkänna möjligheten att den politik man föreslår kan vara fel. Fel, som i att man själv, om man hade mer information skulle vilja ha en annan politik. (Det här är egentligen bara en vidare utveckling av den första punkten, men som ändock är viktig.)
Det jag försöker slå fast ovan är att politik är - till skillnad från vad politikerna vill utge den som - ett ganska osäkert område. Det är jäkligt lätt att, exempelvis, säga sig vara emot att folk använder cannabis, att tycka att världen skulle gå under om alla världens länder inte anammar Kyoto-avtalet, eller vara bombsäker på att det nuvarande banksystemet är uppbyggt genom lurendrejeri och/eller bedrägeri. (Jag kan tänka mig att för den vane FB-läsaren finns det många fler exempel man kan ta upp, men det här är några jag stöter på.) Men, bara för att man känner att något är rätt, så innebär det inte att det är det. Som jag tagit upp ovan.
Det finns väldigt många skäl till att vara en politisk skeptiker. Skeptiker som i att vänta med att komma med ett förslag på vad som bör göras. Att vänta med att stå fast vid någon teori om hur samhället fungerar. Att alltid utgå från att ens politiska idéer kan vara fel, och försöka komma fram till en politik utifrån den ståndpunkten. Jag antar att de flesta här skulle hålla med om att det faktiskt är svårt att göra detta, eller? För egen del var jag med i ett politiskt ungdomsförbund när jag var yngre, och det var ganska vanligt att de flesta kände sig manade att hålla med om vissa saker, trots att de inte ställt upp på dem när de gick med i förbundet. Man köper ett visst paket när man går in i politiken och man nöjer sig med det, för att det är bättre än att de andra får bestämma.
En AI-programmerare har beskrivit varför vi gör så här ganska fint. Det beror på att politik är ett spel, och ett väldigt vidrigt sådant, en kvarleva från mycket sämre tider:
Citat:
Ursprungligen postat av Politics is the Mind-Killer, Eliezer Yudkowsky
People go funny in the head when talking about politics. The evolutionary reasons for this are so obvious as to be worth belaboring: In the ancestral environment, politics was a matter of life and death. And sex, and wealth, and allies, and reputation... When, today, you get into an argument about whether "we" ought to raise the minimum wage, you're executing adaptations for an ancestral environment where being on the wrong side of the argument could get you killed. Being on the right side of the argument could let you kill your hated rival!
Alltså, politik skapar en massa väldigt starka känslor. För en politik som man, helt klart, inte borde vara helt säker på. Det här är ett ganska stort problem.
2.
Hur skall man då lösa det här problemet? Ett är att sluta prata om politik. Fast då undvikar man bara problemet. Ett mycket bättre sätt är att försöka komma fram till en politik som tar det här problemet med i sin lösning. Som skriver i sin politiska källkod "Lösningen du föreslår behöver inte vara sann".
Men, nu är det nog dags att säga lite om kunskap. Kunskap är för min del en beskrivning av verkligheten som stämmer, som man har någorlunda vettiga skäl att tro på. Kunskap är alltså i grunden en modell, en världsbild, som man har över hur olika saker fungerar. En modell är att om man släpper metaller i luften, så faller dem. Grejen med kunskap är att man kan testa den, man kan utsätta den för prövningar för att se om den stämmer eller inte.
Uppenbarligen är detta möjligt; vi läser alla den här texten tack vare kunskap om hur datorprogram fungerar. Skulle det då gå att få lika mycket kunskap om hur samhället och politiken fungerar? Ovan har jag skrivit att man borde vara osäker på politiken, mer än på andra områden, men innebär det att man inte kan komma på fram till någon kunskap alls om politik? Det säger jag inte! Jag tar det för givet, exempelvis, att politiker inte ser till alla människors intressen när de fattar beslut, och att ytterst få väljare gör det heller. Jag tar också för givet att i en demokrati finns det ett stort antal människor som ljuger om sin och andras politik. Det går alltså att ha kunskap, men, iom det jag skrev ovan, så måste man erkänna att det man tror är kunskap, skulle kunna vara fel. Alltså, även om man faktiskt har kunskapen, så kan man inte vara säker på att det faktiskt är äkta kunskap.
Men, om man vill föra fram kunskap i en politisk debatt borde man göra det med mer säkerhet än att upprepa vad folk på aftonhoran skriver. Eller vad man fått höra från alla andra. Alla människor kan ha fel, särskilt inom politik.
Men, hur löser man då problemet med osäkerhet inom politik? Jo, man ser att man kan ha fel, men verkar för att förstå hur samhället fungerar. Jag säger inte att kunskap är omöjligt, utan istället borde man sträva efter att göra sig så kunnig som möjligt. Men, innan man läst på tillräckligt mycket om hur samhället fungerar, står man fortfarande där, rättmätigt osäker på om den ideologi man kommit in i stämmer eller inte. Vad för politik bör man förespråka då? Vad för politik bör man förespråka innan man är så säker, att man känner till alla tveksamheter och grunden för dem?
Man borde förespråka en politik som öppnar upp för att man kan få ta till sig mer information. Helst en politik då som gör att ens egen världsbild kan rättas av fakta; ifall man föreslår X så borde man förespråka att någon kan visa enkelt att X är fel. Exempelvis, om man förespråkar att en byråkrati skall bestämma hur man hugger ned skogar, och målet är ha ett "vackert" skogsbestånd, så borde man öppna upp för en att andra kan visa för en att den lösning man föreslår leder till ett "fulare" skogsbestånd än annars. Alltså, man borde tillåta en praktisk form av att testa ens uppfattning.
Vissa saker lär man aldrig vilja testa. Man kan inskränka regeln ovan till att bara vilja testa de saker som någon faktiskt vill ha. Eller, som minimum, något uttalat intresse vill ha. (Det tar åtminstone bort alla förslag som folk kan ta fram om att de vill ha tillåtelse att se om det är en bra idé att bryta mot första kapitlet i brottsbalken. Vilket jag i princip tycker att man skall testa. Mitt test skulle då vara att den som föreslår något sådant får utsättas för det, vilket jag tänker mig är passande.)