Flashback bygger pepparkakshus!
2012-05-25, 19:48
Medlem
Jag känner på mig att denna tråd kommer att behövas inom en inte alltför avlägsen framtid.

Tanken är att vi ska kunna utbyta erfarenheter, berätta vad vi har testat, vad vi har för planer, fråga om hur man gör det och det osv.

För de som undrar lite allmänt vad det handlar om så finns deras hemsida:
http://www.raspberrypi.org/

Specarna finns lite snyggt listade här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Raspberry_Pi

Om ni alldeles nyss packat upp den och inte vet vad ni ska göra härnäst så kan ni börja läsa här:
http://elinux.org/RaspberryPiBoard

Kortfattad FAQ:

Q: Vad är Raspberry Pi?
A: En superbillig dator med imponerande prestanda för sitt pris.

Q: Vad ska man ha den till?
A: Man kan tänka sig många användningsområden, såsom server, mediadator, verktyg för klusterprogrammering, terminal osv, men om du måste fråga så tillhör du inte målgruppen.

Q: Vad behöver man förutom själva datorn?
A: Strömsladd (USB-micro B) och ett SD-kort är vad som krävs för att den alls ska gå att starta. Sen kan det vara bra med skärm, tangentbord och mus. En nätverkssladd eller ett trådlöst nätverkskort är också bra att ha.

Q: Kan man köra XXX på den?
A: I princip kan man köra alla program som är kompilerade för ARM-processorer, och som inte kräver mer än 256MB minne. Binärer som är kompilerade för x86 går inte att köra. Om du inte förstod vad det här betydde tillhör du inte målgruppen.

Q: Vad har den för specar och vad kostar den?
A: Svaret finns mer detaljerat ovan, men kortfattat så kostar den 25/35$ + frakt, beroende på om du väljer A- eller B-modellen. Båda har en 700Mhz ARM-processor, 256MB minne, HDMI och en USB-port. Om du köper B-modellen får du en extra USB-port och en Ethernetport.

Q: Kan man köra Windows på den?
A: Nej. Du får lära dig Linux.

Senast redigerad av patwotrik 2012-05-25 kl. 20:05.
Citera
2012-05-25, 19:52
Medlem
Nu har jag äntligen efter flera månader fått tag på en. Jag måste säga att jag är mäkta imponerad över att den klarar att avkoda bluray utan problem. Detta gick efter att jag installerade OpenELEC.
Citera
2012-05-25, 20:00
Medlem
rwxXstugos avatar
Kul! Jag fick beställa en i veckan, från RS, så jag förväntar mig att den dyker upp i början av Juni.
Citera
2012-05-25, 21:47
Medlem
penol700s avatar
Hej.
https://www.flashback.org/t1652834
Citera
2012-05-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Hej.
https://www.flashback.org/t1652834
Jag tyckte den tråden var ganska vag i sitt syfte, och låg dessutom under "övriga operativsystem". Om du hade klickat min spoilern jag gjorde så hade du sett att jag redan har övervägt den tråden.
Citera
2012-05-26, 05:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Lite sugen på att köpa en att köra utorrent och filserver på, borde va rätt mycket strömsnålare än en speldator men den saknar tyvärr wifi
Citera
2012-05-26, 06:31
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Nu har jag äntligen efter flera månader fått tag på en. Jag måste säga att jag är mäkta imponerad över att den klarar att avkoda bluray utan problem. Detta gick efter att jag installerade OpenELEC.

Får man fråga TS vad han själv har tänkt att använda sin till?
Citera
2012-05-26, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Lite sugen på att köpa en att köra utorrent och filserver på, borde va rätt mycket strömsnålare än en speldator men den saknar tyvärr wifi

Det skall gå att använda en vanlig USB wifi stick, sen verkar det som vissa fungerar smidigare än andra. Jag antar att om dom funkar problemfritt i "vanliga" debian bör dom funka på RPi. Här är en kort tråd om ämnet: http://www.raspberrypi.org/phpBB3/vi...php?f=4&t=6028
Citera
2012-05-26, 10:58
Medlem
Citat:
Som nämnts är det ju bara att skaffa wifi via USB. Å andra sidan så verkar ju det där som ett användningsområde där du varken behöver skärm, tangentbord eller mus. Ställ datorn bredvid routern och koppla in med en jättekort RJ45-sladd. Sen kan du kommunicera med datorn via ssh.

Och ja, den drar sjukt lite ström. 2.5W/3.5W för A, respektive B.

Citat:
Ursprungligen postat av hash
Får man fråga TS vad han själv har tänkt att använda sin till?
Jag har många planer. Filserver är definitivt ett alternativ. Just nu är jag mest irriterad över att man bara fick köpa en. Härnäst på inköpslistan är fler minneskort så jag slipper hålla på att radera allt så fort jag vill testa något nytt.
Citera
2012-05-26, 17:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murak
Det skall gå att använda en vanlig USB wifi stick, sen verkar det som vissa fungerar smidigare än andra.
Jo känner till den lösningen men kostar mer än om de varit inbyggt

Citat:
Ställ datorn bredvid routern och koppla in med en jättekort RJ45-sladd. Sen kan du kommunicera med datorn via ssh.
Tänkte mer gömt bakom kylskåpet ifall apb kommer på besök ska ju finnas nåt torrentprogram som man kan styra genom webläsaren från en annan dator, lät rätt smidigt när jag läste lite kort om det inatt.
Citat:
Och ja, den drar sjukt lite ström. 2.5W/3.5W för A, respektive B.
Är ju fan ingenting, en mekanisk hårddisk kan ju dra 4ggr så mycket under arbete så verkar perfekt att ha istället för en vanlig strömslukande dator(får mardrömmar bara jag försöker tänka på min datorns strömförbrukning )

Går väl inte åt så mycket minneskort för debian och de?
Citera
2012-05-26, 17:41
Medlem
Citat:
Tänkte mer gömt bakom kylskåpet ifall apb kommer på besök ska ju finnas nåt torrentprogram som man kan styra genom webläsaren från en annan dator, lät rätt smidigt när jag läste lite kort om det inatt.
Smart idé må jag säga. Men å andra sidan kan du ju faktiskt även gömma routern där
Citat:
Går väl inte åt så mycket minneskort för debian och de?
Av vad jag har läst så krävs ett på 2GB, men jag skulle då aldrig köpa ett med mindre än 8. Jag ångrar faktiskt att jag inte gick på 16 direkt.

Jag kan iof tänka mig att Arch tar lite mindre.
Senast redigerad av patwotrik 2012-05-26 kl. 17:47.
Citera
2012-05-26, 18:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Smart idé må jag säga. Men å andra sidan kan du ju faktiskt även gömma routern där
Routern är inbyggd i modemet som är fastskruvat i väggen via koaxialkabeln haft lite funderingar på att bygga torrentdator ett tag men är så många problem med de som inte verkar existera med den här lilla saken.

Tänker mycket då på kylning, ska de gömmas undan blir de ju problem med ventilation och damm men ligger strömförbrukningen på 3.5w+lösliggande hårddisk 10w och ett par watt för usb-ide/sata adapter så blir ju ventilationsbehovet i det närmaste obefintligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in