Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-03-01, 18:42
  #1
Medlem
Kanske lite konstig topic men snart fattar ni vad jag menar.

En arbetspolare är med i en massa konstiga prylar där han tror att han ska tjäna pengar... Det senaste var att man "investerade" pengar hos någon snubbe som garanterade 20 % avkastning/månad (inte säker om det var mer än 20)

Iallafall hade den här killen kontakter med över 20 bookies i England. Han spelade enbart på Vinnare i sporter typ Tennis o liknande, dvs där det enbart kan bli vinst eller förlust.

Exempel: Stefan Edberg-Mats Wilander

Bookie 1 hade 2.15 i odds på Stefan Edberg
Bookie 2 hade 2.10 i odds på Mats Wilander

Sätter man då 1000 kr på Edberg hos den ena bookien frå man tebax 2150:- vid vinst och 0 kr vid förlust
Sätter man 1000 kr på Wilander hos den andra bookien får man tebax 2100 vid vinst och 0 kr vid förlust.

2000 kr satsade totalt och minnst 100 kr i total vinst.

Det hela gick alltså ut på att han letade upp matcher där båda spelarna hade över 2.0 i odds. Då kan man ju aldrig förlora, eller!?

Om det här stämmer är det ju en riktig guldgruva, men stämmer det i verkligheten?

Någon som kan mer om detta?
Jag har svårt att tro på alla hans planer, allt han slängt pengar på hitills har gått åt helvete
Citera
2005-03-01, 18:45
  #2
Medlem
Då är nog oddset högre än 2.0 för att han blir knullad den här gången också.
Citera
2005-03-01, 18:50
  #3
Medlem
FreddyKs avatar
Låter ju bra rent teoretiskt..men hur mkt tar "snubben" i provision?
Citera
2005-03-01, 18:53
  #4
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manhood
Kanske lite konstig topic men snart fattar ni vad jag menar.

En arbetspolare är med i en massa konstiga prylar där han tror att han ska tjäna pengar... Det senaste var att man "investerade" pengar hos någon snubbe som garanterade 20 % avkastning/månad (inte säker om det var mer än 20)

Iallafall hade den här killen kontakter med över 20 bookies i England. Han spelade enbart på Vinnare i sporter typ Tennis o liknande, dvs där det enbart kan bli vinst eller förlust.

Exempel: Stefan Edberg-Mats Wilander

Bookie 1 hade 2.15 i odds på Stefan Edberg
Bookie 2 hade 2.10 i odds på Mats Wilander

Sätter man då 1000 kr på Edberg hos den ena bookien frå man tebax 2150:- vid vinst och 0 kr vid förlust
Sätter man 1000 kr på Wilander hos den andra bookien får man tebax 2100 vid vinst och 0 kr vid förlust.

2000 kr satsade totalt och minnst 100 kr i total vinst.

Det hela gick alltså ut på att han letade upp matcher där båda spelarna hade över 2.0 i odds. Då kan man ju aldrig förlora, eller!?

Om det här stämmer är det ju en riktig guldgruva, men stämmer det i verkligheten?

Någon som kan mer om detta?
Jag har svårt att tro på alla hans planer, allt han slängt pengar på hitills har gått åt helvete

Personligen har jag ALDRIG sett sådana odds i idrotter där en måste vinna (dvs det kan inte bli kryss, tennis, golf bla,bla).. Däremot ser man ju ofta i fotboll och hockey oddsen (ex nu då) 2.10, 3.00. 2.20,. Men då måste du ju satsa minst 30 spänn och kan förlora ändå. Vore IDIOTISKT av spelbolagen att ha dubbla insatsen (eller mer) på båda, då det betyder att de aldrig kan vinna. Nej du, han snackar sk*t.

EDIT: Såg att det skulle vara hos två olika bookies. Låter skumt ändå..
Citera
2005-03-01, 19:17
  #5
Medlem
Det kallas för "surebetting", dvs ett fenomen som uppstår om olika bookies "analyserar" olika resultat. Kan tex vara två väldigt dåliga lag, en bra spelare som skadats men ändå spelar etc etc.
Det funkar i teorin utmärkt och man kan väl i vissa fall få upp till 5% garanterad vinst (finns högre marginal men då handlar det oftast om misstag från bookies sida).
Risken med detta är att vilken Internet-bookie som helst har skrivit i klausuler att denne har rätt att utan orsak dra tillbaka ett vad. Har man en 1X2 match där man satsar 1000:- på varje match hos 3 olika bookies och bookien med goda odds för att lag 1 vinner drar sig ur medan de andra två inte gör det så sitter man i gröten såvida matchen in blir oavgjord eller lag 2 vinner. Visst får man tillbaka sina pengar men man förlorar sina andra insatser (om man har otur, med odds som tex 20:1 krävs det en del tur).

Att erbjuda 20% avkastning på lånade pengar är väl hyffsad ränta om den är garanterad är den inte det så skulle jag själv leta upp sure-betting odds och kamma hem 2-3% per dag (dvs under två veckors tid har man fått in sina 20% istället för att vänta ett år).
Citera
2005-03-01, 19:25
  #6
Medlem
Rent teoretiskt ar det helt klart möjligt att använda sig av olika kombinationer av överodds för att skapa sig arbitragevinster. Dock är det väldigt sällsynt och om det skulle uppstå en felprissättning så brukar det inte dröja länge innan bookien ändrar oddset.

Fenomenet kan även förekomma inom kapitalmarknaden där man med hjälp av olika positioner i derivat och akiter kan skapa riskfria vinster.
Citera
2005-03-01, 22:18
  #7
Medlem
Vad är det för regler för kapital och derrivatmarknaden? Jag antar att "felaktig" prissättning kan förekomma men i jämförelse med odds hur ofta drar en säljare/köpare sig tillbaka?
Citera
2005-03-01, 22:40
  #8
Medlem
Om din vän vill hålla på med surebets så hade jag tipsat honom om att sköta det på egen hand. www.betbrain.com eller www.oddsexchange.com är tips på siter som gratis delar med sig av surebets.
Citera
2005-03-01, 22:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steiner
Vad är det för regler för kapital och derrivatmarknaden? Jag antar att "felaktig" prissättning kan förekomma men i jämförelse med odds hur ofta drar en säljare/köpare sig tillbaka?

Nja, vid en felprissättning kommer marknaden till följd av utbud och efterfrågan att själv korrigera priserna ned så att inga arbitragemöjligheter finns.
Citera
2005-03-02, 00:37
  #10
Medlem
Med den nya typen av spelbolag, sk spelbörser (Parbet.com, Betfair.com etc) där det är spelarna själva som agerar bookmakers och sätter oddsen så är detta väldigt vanligt, finns ett antal som livnär sig på denna typ av investering. Dock behöver man självklart vara online rätt mkt samt ha ett bra kapital om det ska vara lönsamt, men det funkar garanterat!
Citera
2005-03-02, 00:57
  #11
Medlem
Jo visst fungerar det bättre med betfair, parbet osv eftersom dessa bets sällan blir inställda, dvs har man en gång lagt ett bet så är det lagt.
Citera
2005-03-02, 01:14
  #12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steiner
Jo visst fungerar det bättre med betfair, parbet osv eftersom dessa bets sällan blir inställda, dvs har man en gång lagt ett bet så är det lagt.

Men t.ex Unibet drar ibland in sina vad om de märker att de satt oddsen alltför fel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback