Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-30, 21:20
Medlem
Hej. Jag heter Alexander och är 19 år, jag är överviktig och får dålig självkänsla när jag ser min kropp eller när saker och ting dyker fram där vikt spelar roll.. så är jag för tok på tung, det tär på psyket.

Nu hoppas jag att ni erfarna personer som tränar dagligen, sköter eran kost och har allmänt bra självkänsla och dessutom, har varit med om detta själva och styrt upp era liv.

Ni kan läsa denna tråd för mer information om vem jag är, vad jag vill.

https://www.flashback.org/p37614693#p37614693

Just varför jag valde att göra en journal var för att jag fick tips i tråden om att det kan vara bra för andra, men även mest för mig själv att föra en journal, för att bevisa mig själv att man kan göra framsteg, man kan få resultat.

Journalen

Så mitt upplägg i journalen kommer vara veckovis, jag beskriver hur min vecka varit, vad jag gjort, vad jag ätit, hur jag har tränat, men framför allt om jag skippat träningen av dumma skäl eller ändrat min kost eller liknande, så hoppas jag att ni finns här och peppar mig.. För att inte falla ner igen till det jag alltid gjort.. Vill att ni ska kunna säga ifrån och peppa mig hårt i svackor.

Mina mål

Mitt främsta mål är att tappa 15 kg innan jag drar utomlands i mitten av augusti.. Vet att det är ett tufft mål, men om jag inte försöker vet man inte om det är möjligt.

Mitt största mål är att gå ned till 90-100 kilo, och stanna där med en bra muskelbyggnad.

Tack för mig så länge, uppdatering sker på söndagar, då är det vilodag, vilket passar helt okej för att skriva av sig litegrann.
Citera
2012-05-30, 21:52
Medlem
pttns avatar
Jag var ju med på din förra tråd men kan säga de att jag håller på att göra samma förändring själv, jag är lite överviktig men är på väg åt fel håll men har skärpt mig ordentligt på slutet.

Kommer följa din träning och både peppa dig och bli inspirerad av dig!
Mitt första tips är att gå till och från gymmet och affärer och liknande istället för att ta ett fordon korta sträckor, och sen även när du tränar så är de naturligt att ibland vilja ge upp. Innan du gör de så inställ dig mentalt på hur du mår när du nått ditt mål och om de är värt allt jobb, i 95% av fallen så kommer du inse att de är värt de och kämpa vidare! Kan tillägga att jag har tränat mycket förut så jag har lite koll iaf, speciellt när de gäller psyket.

Nu kör vi, du ska njuta på semestern!
Citera
2012-05-30, 22:54
Medlem
skogspromenads avatar
Härligt, ska följas! Rapporterade att mod skulle flytta tråden!

Skriv lite vad du väger nu, hur mycket kalorier du äter varje dag osv. 15kg är inga problem att tappa på 2½ månad, om du sköter dig!
Senast redigerad av skogspromenad 2012-05-30 kl. 22:59.
Citera
2012-05-30, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pttn
Jag var ju med på din förra tråd men kan säga de att jag håller på att göra samma förändring själv, jag är lite överviktig men är på väg åt fel håll men har skärpt mig ordentligt på slutet.

Kommer följa din träning och både peppa dig och bli inspirerad av dig!
Mitt första tips är att gå till och från gymmet och affärer och liknande istället för att ta ett fordon korta sträckor, och sen även när du tränar så är de naturligt att ibland vilja ge upp. Innan du gör de så inställ dig mentalt på hur du mår när du nått ditt mål och om de är värt allt jobb, i 95% av fallen så kommer du inse att de är värt de och kämpa vidare! Kan tillägga att jag har tränat mycket förut så jag har lite koll iaf, speciellt när de gäller psyket.

Nu kör vi, du ska njuta på semestern!

Skönt att man inte är själv med övervikten..

Tack ska du ha, hoppas även att detta kommer inspirera fler personer som mig att våga ta steget in i ny livstil.

Faktiskt så bor jag i en by där man har lite längre till ställen man ska, tycker det är skönt att gåm så då gör jag det.

Kommer njuta bra på semestern när jag får struktur på kroppen som man är nöjd över, Calla Millar i Mallorca! Kommer bli riktigt skönt!
Citera
2012-05-30, 23:01
Medlem
skogspromenads avatar
Självkänsla, självförtroende osv måste du aktivt arbeta med. Jag har själv gjort en förvandling från fet till fit, fast var inte så jätteöverviktig, 105kg på 182cm med en del muskler redan. Du måste lära dig att acceptera hur din kropp ser ut, det är lättare när man ser framstegen och man vet att man är på rätt väg, det kommer med tiden..
Citera
2012-05-30, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Härligt, ska följas! Rapporterade att mod skulle flytta tråden!

Skriv lite vad du väger nu, hur mycket kalorier du äter varje dag osv. 15kg är inga problem att tappa på 2½ månad, om du sköter dig!

Tack ska du ha!

Okej ska göra det, hur räknar jag ut hur många kalorier jag äter ? kolla innehållsförtekningar på varor mm?

Ska jag vara ärlig förstår jag inte ett skvatt om hur man ska skriva om kalori-intag, protein-intag mm.
Citera
2012-05-30, 23:12
Medlem
Uppdatering om min nuvarande form

Jag är 19 år.

Jag är 190cm lång

Jag väger 117kg sist jag vägde mig, förra veckan.

Jag har mycket fett på kroppen, bukfett framför allt, och "chipstuttar" vilket verkligen är prio 1 jag verkligen vill ska försvinna.

Få bra form på bröstet och bort med bukfettet, ligger även en del vikt på benen, men där tror jag mest muskler finns.

Så i sin helhet är jag en väldigt stor kille, men min storlek i muskler är något jag verkligen vill uppnå.
Citera
2012-05-30, 23:20
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunkgrej
Tack ska du ha!

Okej ska göra det, hur räknar jag ut hur många kalorier jag äter ? kolla innehållsförtekningar på varor mm?

Ska jag vara ärlig förstår jag inte ett skvatt om hur man ska skriva om kalori-intag, protein-intag mm.

På alla matvaror (eller ja, de allra flesta i alla fall) finns vid innehållsförteckningen en tabell med energivärde och vad maten är uppbyggd av - fett, kolhydrater och protein. Det ska alltid finnas med hur många kalorier man får i sig om man äter hundra gram. Vad du gör är alltså att läsa i tabellen och sedan räkna ut hur mycket kalorier det du äter innehåller. Ta kyckling som ett exempel - det innehåller 100 kalorier per hundra gram. Äter du då 350 gram kyckling får du i dig 100 kcal x 3,5, alltså 350 kcal.

Lättast är att skaffa dig en digital köksvåg och väga den mat du äter. Vill du ha hjälp med att räkna ut kalorierna och dessutom lättare se hur fördelningen protein/kolhydrater/fett ser ut kan du köra med nån sida där du registrerar vad du äter och hur mycket så räknar den ut det åt dig. Själv använder jG shapeupclub.com
Citera
2012-05-30, 23:23
Medlem
skogspromenads avatar
Du har kollat hur mycket kalorier du behöver per dag eller? Annars gör du det här: https://www.flashback.org/t1052647

Det lättaste är att skaffa en matvåg och väga all mat, sedan kollar du på näringsinnehållet och räknar ut. Tex 100g pasta ger 200 kalorier, du tar 50g pasta, då har du ju ätit 100 kalorier (OBS påhittade siffror). Väger du detta kan du ju käka lite pasta osv, då du har koll på hur mycket du får i dig.

Orkar du inte räkna kalorier, så käka bara kött, fläskkött/kyckling/kalkon/nötkött, ät sallad och drick vatten/light läsk, massa vatten, eftersom kött mättar bra och innehåller oftast runt 100kcal/100g. Men jag rekommenderar att räkna kalorier, för det blir gärna att man vill ha lite pasta eller potatis, och då måste man ha lite mer koll för kalorierna kan sticka iväg.

Sen kan du inte punkbränna fett på tex just bröstet, du får gå ner i vikt och hoppas att fettet på bröstet tas först..
Senast redigerad av skogspromenad 2012-05-30 kl. 23:26.
Citera
2012-05-30, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
På alla matvaror (eller ja, de allra flesta i alla fall) finns vid innehållsförteckningen en tabell med energivärde och vad maten är uppbyggd av - fett, kolhydrater och protein. Det ska alltid finnas med hur många kalorier man får i sig om man äter hundra gram. Vad du gör är alltså att läsa i tabellen och sedan räkna ut hur mycket kalorier det du äter innehåller. Ta kyckling som ett exempel - det innehåller 100 kalorier per hundra gram. Äter du då 350 gram kyckling får du i dig 100 kcal x 3,5, alltså 350 kcal.

Lättast är att skaffa dig en digital köksvåg och väga den mat du äter. Vill du ha hjälp med att räkna ut kalorierna och dessutom lättare se hur fördelningen protein/kolhydrater/fett ser ut kan du köra med nån sida där du registrerar vad du äter och hur mycket så räknar den ut det åt dig. Själv använder jG shapeupclub.com

Tack, ska se om jag kan fixa nått sånt, men.. innehåller kyckling 100g kalorier per 100g kyckling ? :s
Citera
2012-05-30, 23:27
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunkgrej
Tack, ska se om jag kan fixa nått sånt, men.. innehåller kyckling 100g kalorier per 100g kyckling ? :s

Jaa tror 100g kycklingbröstfile utan skinn ger 105kcal..

Här kan du söka på olika livsmedel: http://www7.slv.se/Naringssok/?epslanguage=sv
Citera
2012-05-30, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Du har kollat hur mycket kalorier du behöver per dag eller? Annars gör du det här: https://www.flashback.org/t1052647

Det lättaste är att skaffa en matvåg och väga all mat, sedan kollar du på näringsinnehållet och räknar ut. Tex 100g pasta ger 200 kalorier, du tar 50g pasta, då har du ju ätit 100 kalorier (OBS påhittade siffror). Väger du detta kan du ju käka lite pasta osv, då du har koll på hur mycket du får i dig.

Orkar du inte räkna kalorier, så käka bara kött, fläskkött/kyckling/kalkon/nötkött, ät sallad och drick vatten/light läsk, massa vatten, eftersom kött mättar bra och innehåller oftast runt 100kcal/100g. Men jag rekommenderar att räkna kalorier, för det blir gärna att man vill ha lite pasta eller potatis, och då måste man ha lite mer koll för kalorierna kan sticka iväg.

Sen kan du inte punkbränna fett på tex just bröstet, du får gå ner i vikt och hoppas att fettet på bröstet tas först..

Jag vill försöka skippa allt annat och bara köra på kött/fisk/kyckling och sallad.. I alla fall ett bra tag, verkar ju vara rätt effektivt för viktminskning

Men ska man satsa på mat med lite kcal om man vill gå ned i vikt ?
Senast redigerad av Sunkgrej 2012-05-30 kl. 23:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in