Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-02, 06:10
  #1
Medlem
Militära metoder mot brott i Helsingborg

Citat:
Det är 2011 och Drottninghög i Helsingborg brinner. I kampen mot de stökiga ungdomar som misstänks ligga bakom sätter polisen till och med in helikopter. Men inte nog med det - polisen tar nu till metoder som vanligtvis används i krigshärjade områden som Afghanistan och Libyen.

svt.se

Tog strypgrepp på och rånade 86-åring

Citat:
En 86-årig man rånades på torsdagseftermiddagen av två gärningsmän i södra Helsingborg. En av gärningsmännen tog strypgrepp på den gamle mannen.

http://hd.se/helsingborg/2012/06/01/...och-ranade-86/

__________________

Ekonomiskt bistånd Helsingborg 2010

http://affes.files.wordpress.com/201...elsingborg.png

Folkmängd med utländsk bakgrund 2010

http://www.helsingborg.se/ImageVault...grund_2010.PDF


______________

Akut läge i Helsingborg

http://avpixlat.info/2012/01/20/akut...i-helsingborg/

Ja vad händer och hur ser det ut för Helsingborg, på väg att bli som Malmö och Södertälje ?
Hur ser politiken ut ?
Ilmar Reepalu (S) påstår i Uppdrag granskning att det är mycket värre i Helsingborg, stämmer det ?
__________________
Senast redigerad av ascheberg 2012-06-02 kl. 07:03.
Citera
2012-06-02, 08:24
  #2
Medlem
-=Damian=-s avatar
läget är illa på områden som drottninghög, dalhem, fredriksdal, söder, planteringen. där undviker man att vara om man inte är därifrån, eller har vänner i området så att man iallafall syns där ofta. rån, våldtäkter, droger m.m är ständigt förekommande,, på söder flyttar butikerna ut och lokaler gapar tomma överallt.. systemet drog, banken drog, nästa bank drar snart, Åhléns som är den största magneten dit ska försvinna.. butikerna som blommar upp är mest "arab butiker" eller restauranger med utländska maträtter. jag lämnade innerstaden nu pga att läget blir värre och värre till och med på områden som tidigare varit förskonade från detta... men inte längre. har flyttat till ett dyrt område utanför city där vi förhoppningsvis kan leva i lugn ett tag till.
Ilmar är bara sjuk i huvudet och försöker försköna Malmö.. som jag förstått det är Malmö 400 gånger värre än Helsingborg, men det är det också 5 ggr så mkt människor där, men våldet är såklart värre.

Helsingborg är PÅ VÄG att bli nästa malmö om inget händer... tyvärr får man nog se sin vackra stad som en tickande bomb..
Citera
2012-06-02, 08:54
  #3
Medlem
Att en pensionär blir rånad är (tyvärr) knappast en unik händelse. Men helikopterinsaterna ja, wow alltså. Håller med föregående talare om vilka områden i Helsingborg man ska undvika, att Malmö är mycket värre och att Reepalu är bra störd. Men stadsdelen söder gapar inte tomt direkt, tvärt om satsar kommunen enorma pengar där på nybygge och upprustning. Det såg mycket värre ut för 15 år sen. Sen skall det byggas ett gigantiskt bostadsområde i nära anslutning till söder och då kommer området säkert blomma upp ännu ett steg med butiker osv. Men Ja, söder är en invandrarstadsdel helt klart.

Drottninghög är klassiskt problemområde. Dom hade en egen polisstation där pga alla problem för ett antal år sedan och nu verkar det vara illa där igen.

Helsingborg kommer aldrig bli som Malmö, peppar peppar. Malmö är en gammal hamnstad med alla de problem som följde när hamnverken lades ner. Helsingborg har aldrig haft det beroendet. Malmö är en politiskt röd stad. Helsingborg en klassiskt blå.
Citera
2012-06-02, 09:02
  #4
Medlem
Självklart sker rån och mord i Helsingborg men den "nya" organiserade brottsligheten i Skåne verkar helt klart utgå från Landskrona och Malmö. HBG hade mycket med Bandidos och Hells Angels tidigare och även om de säkert fortfarande är aktiva så hör man inte mycket från deras håll nu förtiden.

Vad Reepalu menar med att HBG är värre än Malmö vet i fan. Säkert nån statistik över tio år eller liknande. Som sagt folk gör upp i HBG också men det är mer "person hittad död i lägenhet, polisen misstänker mord". Inte, "man skjuten på öppen gata mitt på dagen i centrum". Stor skillnad enligt min åsikt.
Citera
2012-06-02, 10:11
  #5
Medlem
Argrashs avatar
Var får ni allt svammel ifrån? Har bott på Drottninghög hela mitt liv och här finns inte mer kriminalitet än på andra ställen i stan. Alla bränder är anlagda av en pyroman som även är rasist och det är anldningen till att han sätter fyr, polisen vet detta och har honom under lupp han läser säkert här i tråden, hej Tony.

Bilbränderna är rena försäkringsbedrägerier, det är synd att ungdommarna ska få så mycket skit här finns ett gäng på total ca 20-30 blatteungar från dels Drottninghög och närliggande områden araber,albaner och några wt svennar och någon enstaka neger. Men det enda dom gör är att röka hasch och endast 5 av dessa kan betraktas som kriminella(hobby) dock finns där bara 2 ledarfigurer.

Kom hit och se efter själva innan ni uttalar er. Det enda problemet var för 5 år sen när det var ganska stökigt med vandalisering en sommar, vad den berodde på har jag ingen aning om men polisen började visa sig allt oftare och det lugnade ner sig.

För övrigt är polisen ett gäng spånhuvuden här i Helsingborg och speciellt Jonas Berg aka Hollywoodsnuten som enbart trakaserar haschrökare och tafsar på småflickor. Han är chef för gatulangningsgruppen(span) men så vitt jag vet har inte lyckats sätta dit en enda tung spelare i den kriminella ligan!

Finns inget vettigt i hans förelning av resurser. Som ett exempel kallar han in 3 bilar med 6 civila poliser + 1 hundförare med kanrkhund för att gripa 3 haschrökare på Drottninghög en lördagkväll, samtidigt pågår grov brottslighet nere i centrum. Eller så skickar vi upp en helikopter som kostar flera hundra tusen om dagen och cirkulerar runt norra delen av stan återigen en lördag kväll när alla är nere i stan.

Den enda anledningen att han fortfarande får hålla på med det han gör är att han fyller kvoten i statisken. Att det sen inte har någon som helst effekt på den riktiga kriminaliteten har ingen betydelse eftersom att det i hans värld räcker med att polisen syns och hörs för att stävja den organiserade brottsligheten

Helsingborg är inte ens i närheten av Malmö och kommer aldrig bli heller, vackraste staden i Sverige efter Stockholm men som alla andra städer finns här lite skamflläckar
Citera
2012-06-02, 10:24
  #6
Medlem
tryffs avatar
Jo, Helsingborg anses allmänt vara nästa stad som faller (men då har småorter som bjuv redan fallit i skymundan).
Problemet är att Helsingborg på grund av sin geografi är Sveriges mest segregerade stad. Journalister, politiker och andra mångkulturivrare kan leva åtskilt från de villkor som gäller i södra staden. Vita näringsidkare får t.ex. sina affärer vandaliserade där precis som södra innerstaden i Malmö.
Citera
2012-06-02, 10:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argrash
Var får ni allt svammel ifrån? Har bott på Drottninghög hela mitt liv och här finns inte mer kriminalitet än på andra ställen i stan. Alla bränder är anlagda av en pyroman som även är rasist och det är anldningen till att han sätter fyr, polisen vet detta och har honom under lupp han läser säkert här i tråden, hej Tony.

Bilbränderna är rena försäkringsbedrägerier, det är synd att ungdommarna ska få så mycket skit här finns ett gäng på total ca 20-30 blatteungar från dels Drottninghög och närliggande områden araber,albaner och några wt svennar och någon enstaka neger. Men det enda dom gör är att röka hasch och endast 5 av dessa kan betraktas som kriminella(hobby) dock finns där bara 2 ledarfigurer.

Kom hit och se efter själva innan ni uttalar er. Det enda problemet var för 5 år sen när det var ganska stökigt med vandalisering en sommar, vad den berodde på har jag ingen aning om men polisen började visa sig allt oftare och det lugnade ner sig.

För övrigt är polisen ett gäng spånhuvuden här i Helsingborg och speciellt Jonas Berg aka Hollywoodsnuten som enbart trakaserar haschrökare och tafsar på småflickor. Han är chef för gatulangningsgruppen(span) men så vitt jag vet har inte lyckats sätta dit en enda tung spelare i den kriminella ligan!

Finns inget vettigt i hans förelning av resurser. Som ett exempel kallar han in 3 bilar med 6 civila poliser + 1 hundförare med kanrkhund för att gripa 3 haschrökare på Drottninghög en lördagkväll, samtidigt pågår grov brottslighet nere i centrum. Eller så skickar vi upp en helikopter som kostar flera hundra tusen om dagen och cirkulerar runt norra delen av stan återigen en lördag kväll när alla är nere i stan.

Den enda anledningen att han fortfarande får hålla på med det han gör är att han fyller kvoten i statisken. Att det sen inte har någon som helst effekt på den riktiga kriminaliteten har ingen betydelse eftersom att det i hans värld räcker med att polisen syns och hörs för att stävja den organiserade brottsligheten

Helsingborg är inte ens i närheten av Malmö och kommer aldrig bli heller, vackraste staden i Sverige efter Stockholm men som alla andra städer finns här lite skamflläckar

Jag måste faktiskt försvara Tony. Han må vara rasist och den som anlägger soprumsbränderna och den i källaren men han lider med största sannolikhet av schizofreni och liknande. Han tar piller och super varje dag, han påstår att han hör röster hela tiden som säger vad han ska göra. Tycker synd om honom då ingen i hans familj lever eller vill höra av honom och hjälpa honom. De rasistiska tänken kommer nog från grannen som bodde under honom innan, du vet pensionärerna där kvinnan dog för ett par år sedan och gubben flyttade ut. Vad jag vet så var det gubben som tryckte i allt Hitlersnack och skit i Tonys familj, dock osäker om det.

Men Drottninghög är som sagt inte som det varit. Ungdomarna är invandrare som bara håller på med droger och gillar att smälla raketer i maj månad.
Tycker verkligen inte att det är något fel på hbg. Visst är Söder i en egen kategori men det har lugnat sig rejält överallt. Så länge man inte är ute ensam på mer invandrartäta områden på kvällen eller natten så är det lugnt.
Citera
2012-06-02, 10:39
  #8
Medlem
Tack för era beskrivningar som skiljer sig något.Men nog är det lite udda att Polisen använder militära grepp i Helsingborg, grepp som annars används i krig.Det sker inte i Malmö vad jag vet.
Citera
2012-06-02, 10:45
  #9
Medlem
Me4Victorys avatar
jag har bott i drottninghög i snart ett år och har inte sett nånting brottsligt överhuvudtaget förutom typ mopeder som åker i 50km/h på cykelvägar.......det enda som utmärker sig här från där jag bodde förut är hur många invandrare som går runt och gör inte ett skit hela dagarna. Hela bostadsrätter med invandrare där inte en jävel har ett jobb.

edit* kom på att jag fick min cykel stulen första månaden också....ganska störande
__________________
Senast redigerad av Me4Victory 2012-06-02 kl. 10:50.
Citera
2012-06-02, 10:54
  #10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Militära metoder mot brott i Helsingborg
som i Libyen och Afghanistan.

Undrar vad det är för militära metoder som används?

Det är säkert så att militären använder polisära metoder och att polisen numera börjar förstå att "närpoliserna" måste jobba mera seriöst. Glida runt i polisbil och gripa några cb-rökande ungdomar duger inte.

Finns metoder i krigsdrabbade områden för att gripa in mot organiserad brottslighet. Går ut på att förhindra rekryteringsbasen för gängledare. Det räcker inte enbart att gripa kriminella ledare eftersom det kontinuerligt tillkommer folk.

Någon kanske kan fräscha upp minnet
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2012-06-02 kl. 10:56.
Citera
2012-06-02, 12:10
  #11
Medlem
HarmonicAces avatar
Fy fan. Har jobbat några veckor på lasarettet, fin stad. Synd att den ska slaktas på mångkulturens altare
Citera
2012-06-02, 18:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Fy fan. Har jobbat några veckor på lasarettet, fin stad. Synd att den ska slaktas på mångkulturens altare

Beskriv hur det är på lasarettet i Helsingborg, vi vet hur det är i Malmö med pansarglas och väktare.
__________________
Senast redigerad av ascheberg 2012-06-02 kl. 18:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in