Citat:
Ursprungligen postat av Markserilo
Hej!
Jag är intresserad av att lära mig matematik (avancerad) då jag alltid tyckt att det är vackert och väldigt roligt. Just nu har jag bara matematiken från gymnasiet (jag tog alla kurser).
Hursomhelst, när jag tittar på Khanacademy är typ mer än hälften sånt som vi INTE lärt oss på gymnasiet eller grundskolan. Jag undrar om man lär sig allt som lärs ut där, har man då i princip lika mycket matte som från en civilingenjörsutbildning t.ex.?
Inte riktigt. Jag skulle säga att du har någorlunda koll på det som är den minsta gemensamma nämnaren, dvs det som i princip alla civilingenjörer har lärt sig, men de flesta program lär sig mer matte än så.
Jag skulle rekommendera att använda MIT OCW med Khan academy som komplement. Föreläsningarna på MIT går djupare, men har kanske inte lika många pedagogiska exempel, och till det senare fungerar Khanacademy bra.
Om du har lärt dig "18.01 Single Variable Calculus", "18.02 Multivariable Calculus", "18.06 Linear Algebra" samt "18.05 Probability and Statistics", så har du en väldigt bra grund att stå på. Speciellt så tror jag att du då har täckt in hyfsat bra materialet i "SF1625 Envariabelanalys", "SF1604 Linjär algebra", "SF1626 Flervariabelanalys" samt "SF1901 Sannolikhetsteori och statistik I" från
kursplanen för civilingenjör Data på KTH.