2012-06-15, 09:51
Citat:
Ursprungligen postat av JBSay
Fast varför skulle väljare vara irrationella och kortsiktiga när det gäller val men inte den egna plånboken? Varför skulle Friedmans permanentinkomsthypotes endast gälla för konsumenter när de konsumerar men ej när de röstar? En röst är ju en form av konsumtion, typ.
Dessutom finns det empiri som motbevisar det du säger. Sossarna genomförde stora nedskärningar under nittiotalet och införde ett överskottskrav på budgeten. Trots det så överlevde de valet 1998 och kunde senare luta sig tillbaka på att de "tog ansvar" för den ekonomiska politiken.
Inte för att jag själv är bombsäker på den här frågan. Den är rätt komplicerad. Men att helt hänvisa till att väljare skulle vara kortsiktiga tror jag inte på.
Dessutom finns det empiri som motbevisar det du säger. Sossarna genomförde stora nedskärningar under nittiotalet och införde ett överskottskrav på budgeten. Trots det så överlevde de valet 1998 och kunde senare luta sig tillbaka på att de "tog ansvar" för den ekonomiska politiken.
Inte för att jag själv är bombsäker på den här frågan. Den är rätt komplicerad. Men att helt hänvisa till att väljare skulle vara kortsiktiga tror jag inte på.
Tänk dig att vi får rösta på att de rikaste 49% tvingas ge de fattigaste 51% 100 miljarder kr var.
Det vore fullständigt rationellt att rösta igenom förslaget om man var en arbetslös loser som inte pallar skaffa ett jobb och göra nåt.
I princip samma sak som händer hela tiden fast i ett långsammare tempo.
Demokrati är ett recept på förfall eftersom det gynnar folk att rösta på förmåner och bidrag som gynnar dem på andras bekostnad, samtidigt som politiker vinner val på att aldrig skära ner utan bara finna nya sätt att finansiera några bidrag och förmåner för ännu en 4-års period.
Alla agerar bara rationellt i ett irrationellt och omoraliskt system där majoriteten röstar på hur våldsapparaten staten ska rikta sina vapen.