• 5
  • 6
2012-06-11, 15:52
Moderator
^Eazs avatar
Jag skulle vilja säga att jag blivit för gammal för FPS (MP dvs).

Kommer ihåg på 90talet då jag lirade Q2 och var riktigt bra (var medlem i en klan, och brukade faktiskt äga rail-only matcher).

Har märkt att mitt sikte och mina reflexer blivit sämre än vad de var när man var 18-23, är 35ish nu och är inte alls lika bra, även om jag spelar något FPS spel i timtal, visst har några bra rundor ibland när allt klaffar men lifetime kill vs death i t.ex MW2/3 eller BF3 så dör jag mer än vad jag dödar.
Citera
2012-06-11, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broncofan
Jag upplever det som att TS menar att det är SP som är bristfällig, rätta mig gärna om jag har fel. Personligen spelar jag knappt igenom kampanjerna då det är multiplayern jag är ute efter.
Anser mig själv som en ganska seriös FPS spelare och har spelat i diverse turneringar där pengar har varit i potten. Började med CS och så har det utvecklats till BF3 som jag lade ner för nån månad sedan pga patchar som enligt mig förstörde spelet.

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad du menar med att folk tröttnar på FPS, bara BF3 har sålt 15 miljoner exemplar. Snälla förtydliga om du menar att folk tröttnar på MP eller SP.

Jag menar väl mest SP(Är ingen MP-spelare själv). Fast jag kan väl ändå tycka att det ändå känns överflödigt med så pass många mulitiplayer-shooters. Som tur är så slipper man ju köpa spelen om man inte vill ha dom.

Sen ska jag förtydliga vad jag menar med FPS. Jag menar såklart inte alla spel där man spelar ur ett förstapersons-perpektiv. CoD, BF och likande är det jag syftar på.
Citera
2012-06-11, 18:09
Medlem
PrinceMeandors avatar
Visst är det lite tröttsamt, det känns som om genren är på väg åt fel håll.

Jag älskar icke-linjära FPS exempelvis Halo:CE och Far Cry 1 där man vistas i stora öppna utomhusmiljöer istället för trånga korridorer eller utpixlade banor med osynliga väggar. Även Deus Ex 3 hör till favoriterna med sin geniala design, täta story och breda valmöjligheter.

Tyvärr så tycks folk föredra hjärndöda shooters med 0 valmöjlighet, tonvis av scriptade "Michael Bay" sekvenser och en handling som är så utjatad och förutsägbar så att man somnar. Jag gillar inte heller att man dör/dödar med så få skott, det leder bara till att det handlar mindre om taktik och mer om reflexer.

Det enda FPS jag spelar just nu är BF3 och detta endast för multiplayer. Campaignen tröttnade jag på efter bara några minuter.
Citera
2012-06-11, 18:48
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChallengeGuy
FPS spel är First person Shooter, inget annat. Finns inget som säger att fps spel går ut på att döda motståndarlaget
Shooter. Se där. Sluta asperga dig nu. Visst, det kan vara flaggor dit och baser hit, men ett äkta fps försöker exponera en för mycket action och skjutande. Mycket kan vara första person och vapen kan finnas, men jag anser att skytte bör vara ordentligt centralt för benämningen shooter
Citera
2012-06-11, 18:59
Medlem
Mr.Moustaches avatar
Ja. Jag är trött på dåliga shooters. CoD med Activision har gjort ungefär samma sak som hände med musikspelen, Guitar Hero med Activision...

Det blev skit. Urvattnat och noll nyskapande.

Skulle vilja säga att FPS:ens guldålder var runt 2002.
-Counter-Strike 1.3 (släpptes väl runt 2001-2002)
-Battlefield 1942 (September 2002)

Två olika sorters FPS, men bra, och för sin tid nyskapande. 5 vs 5 och 16 vs 16 om (den ofta PRIVATA) servern som klarade av det online.

Dagens FPS är svulstiga skrytbyggen. Aim betyder inte så mycket numera, bara vilka perks man har.
Ingen mening att "hoppa in" och köra med lika villkor direkt.

SP är alltid samma sak. Amerikaner/allierade vs. araber/ryssar.

Det spelet som låter mig att välja sida i SP-kampanjen, USA/allierade vs. Ryssland/Nazister/Araber. Och gör det bra, ja, då är man GOTY.

Skulle vilja spela ett spel där man får vara nazist, OCH allierad under andra världskriget, även under SP kampanjen, ha två olika syn från två olika håll, t.ex. en från tyska, och en från ryska sidan under östfronten i WW2. Utan regen-health, och utan en massa jävla perks i MP.

Och man behöver inte glorifiera nazism/kommunism/kapitalism genom att göra ett sånt spel. Finns ju filmer som inte glorifierar krig, från nåt håll, borde finnas spel som gör detsamma. Budgeten finns där.

Tänk er ett nyskapande WW2 FPS....
Citera
2012-06-11, 23:55
Medlem
deaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Jag tycke FPS tillhör historien. Lägg ner nu säger jag.

Framtiden tillhör öppna-världar-spel i olika former. Det behöver
inte vara fantasy, det kan vara modernt med. Men lägg ner
alla jädra linjära FPS spel, det kräker man ju på.

The Sims?
Citera
2012-06-12, 11:27
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Moustache
Ja. Jag är trött på dåliga shooters. CoD med Activision har gjort ungefär samma sak som hände med musikspelen, Guitar Hero med Activision...

Två olika sorters FPS, men bra, och för sin tid nyskapande. 5 vs 5 och 16 vs 16 om (den ofta PRIVATA) servern som klarade av det online.

Dagens FPS är svulstiga skrytbyggen. Aim betyder inte så mycket numera, bara vilka perks man har.

Det spelet som låter mig att välja sida i SP-kampanjen, USA/allierade vs. Ryssland/Nazister/Araber. Och gör det bra, ja, då är man GOTY.

Skulle vilja spela ett spel där man får vara nazist, OCH allierad under andra världskriget, även under SP kampanjen, ha två olika syn från två olika håll, t.ex. en från tyska, och en från ryska sidan under östfronten i WW2. Utan regen-health, och utan en massa jävla perks i MP.

Och man behöver inte glorifiera nazism/kommunism/kapitalism genom att göra ett sånt spel. Finns ju filmer som inte glorifierar krig, från nåt håll, borde finnas spel som gör detsamma. Budgeten finns där.

Precis, jag vill ha ett spel, gärna andra världskriget, där det är blod, bajs och tårar. Gärna ett verkligt skadesystem, och gärna att vänner du får via cut scenes osv kan dö lika enkelt som du och när som helst. Inte inprogrammerat utan för att du gör dåliga beslut eller är för kass för att rädda dem. Det ska vara lite jävla KÄNSLA.
Citera
2012-06-12, 14:41
Medlem
paecmakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Jag skulle vilja säga att jag blivit för gammal för FPS (MP dvs).

Kommer ihåg på 90talet då jag lirade Q2 och var riktigt bra (var medlem i en klan, och brukade faktiskt äga rail-only matcher).

Har märkt att mitt sikte och mina reflexer blivit sämre än vad de var när man var 18-23, är 35ish nu och är inte alls lika bra, även om jag spelar något FPS spel i timtal, visst har några bra rundor ibland när allt klaffar men lifetime kill vs death i t.ex MW2/3 eller BF3 så dör jag mer än vad jag dödar.

Testa andra fps som inte är "twitch" baserade, tex arma 2 där många som spelar det är "äldre" än tex cod där många är barn i yngre tonåren.
Citera
2012-06-12, 17:53
Medlem
JOJsmugglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Precis, jag vill ha ett spel, gärna andra världskriget, där det är blod, bajs och tårar. Gärna ett verkligt skadesystem, och gärna att vänner du får via cut scenes osv kan dö lika enkelt som du och när som helst. Inte inprogrammerat utan för att du gör dåliga beslut eller är för kass för att rädda dem. Det ska vara lite jävla KÄNSLA.

Arma II kanske?
Citera
2012-06-12, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Moustache

Jag var riktigt less på WW2-spel ett tag, men börjar nu få ett sug efter ett nyskapande sådant. Jag har själv funderat lite och skulle gärna se ett spel som inte bara går ut på att kliva in i ett uppdrag och döda alla man ser. Jag hade gärna sett att man fick planera uppdragen lite själv.

Till exempel, du måste leta efter intel så visar hur många soldater som finns på den aktuella banan, ungefärliga platser dom står på, vart bensintankarna som du ska spränga finns och så vidare. Gör du ett bra jobb så kan hitta du ett memo som säger att en general ska komma och kontrollera att allt ser bra ut och du får chansen att mörda honom. Gör du ett slarvigt jobb i planeringsstadiet så kan det sluta med att tankarna har flyttats. Lämnar du för uppenbara spår så kanske vaktstyrkan har fördubblats när det är dags för dom andra (dvs, du själv.) ska gå in att göra uppdraget. Det finns mängder med möjligheter att göra ett svulstigt FPS med häftiga effekter, men som samtidigt har lite variation och är nyskapande.

Edit: Har rättat till inlägget så det blir lite mer lättläst. Att skriva från mobilen är inte det ultimata.
Senast redigerad av IcyElement 2012-06-12 kl. 19:36.
Citera
2012-06-13, 00:16
Medlem
n3xmillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
varför ska vi tacka CoD för det? Kan du utveckla?
Det känns ju som att varenda jävel på jorden har spenderat minst tre timmar på dan på att spela Cod så till slut har alla tröttnat. CoD är ju den mest framgångsrika franchisen genom tiderna just därför att den har nått ut till en så bred massa och fått andra utvecklare att se usla försäljningssiffor i många fall.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in