Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-06-12, 14:55
Medlem
Det är dags att inse att någon värdig framtid inte kommer av sig självt och definitivt inte genom att man låter sig trampas på eller fösas med i en utveckling man inser, trots enstaka fördelar, är så långt ifrån optimal att de långsiktiga konsekvenserna blir förödande. Långt värre än vad som skulle kunna ses som kortsiktigt negativt. Vi talar om främst efterkommande generationer.

Kampen för värdighet och frihet ger just värdighet och frihet, oavsett om den ytligt sett kan ses leda till vinst eller förlust. Värdighet och frihet genom framgångar eller värdighet och frihet genom försvinnande i kampen för något man tror på - personligen och genom att efterkommande generationer slipper födas i den förlorade framtid som återstår.

Jag säger inte att det ännu är så illa, men sådana tider kommer så småningom. Vissa saker har utvecklats men framförallt sker förändringar på befintlig eller skapad instabil grund. Utveckling eller förändring på instabil grund kan aldrig hålla långsiktigt.

Vi talar nu inte om kortare perioder av social misär utan djupare än så, eventuell ovärdighet och ofrihet för all framtid.

Uppmanar inte till någon handling nu, men menar att det är dags att ni, oavsett vilka ni är, börjar fundera över vad som är värt mest. Existens för existensens skull, helt utan värdighet, ofri och utan framtidshopp, personligen och för efterkommande generationer - eller något annat?

Fundera över värderingar och vad livskvalitet egentligen är, vad man önskar efterkommande generationer, liksom om kvantitet verkligen är bättre än kvalitet - vare sig det handlar om år, människor, saker eller vad som helst.

Diskutera det i tråden - men inte på ett rent filosofiskt plan med tråden i filosofiavdelningen, utan kopplat till verkligheten - världen och människor, liksom den politik som förs.

Så, det var sista inlägget innan semestern och totalt på flashback. Det är tveksamt om mina tankegångar får så mycket gehör i dagens tidsanda, men när framtidens hopplöshet blir mer tydlig, kommer förhoppningsvis fler bli mer mottagliga för resonemang som handlar om långsiktighet, kvalitet och värdighet.
Citera
2012-06-12, 15:15
Medlem
OggeOJs avatar
Mänskligheten klarar inte av frihet. En stor andel folk behöver ledas.
Citera
2012-06-12, 15:37
Medlem
Kyiwvis avatar
Ja, de kallas kvinnor och barn. Jag är rätt säker på att trådstarten riktades till män.
Citera
2012-06-12, 15:47
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Mänskligheten klarar inte av frihet. En stor andel folk behöver ledas.
Många av er klarar inte ens av att skriva en vettig trådstart med en frågeställning.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyiwvi
Ja, de kallas kvinnor och barn. Jag är rätt säker på att trådstarten riktades till män.
TS har uppenbart ingen vuxen mans stabilitet, ett förvirrat barn som inte borde ha ett FB-konto.
Citera
2012-06-12, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Många av er klarar inte ens av att skriva en vettig trådstart med en frågeställning.

"Fundera över-meningarna" som avslutning på resonemanget, var tänkta att fungera som frågeställning.

Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
TS har uppenbart ingen vuxen mans stabilitet, ett förvirrat barn som inte borde ha ett FB-konto.

Ja, jag är ett förvirrat barn. Hela samhället består i stort sett av förvirrade barn. Och saknar stabil grund.
Citera
2012-06-12, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyiwvi

Nja, den är mer allmänt riktad med undantag för barn.
Citera
2012-06-12, 16:37
Medlem
Robin Woods avatar
Höger eller vänster orienterad världsmakt?
Kapitalstyrning som leds av de mest trovärdiga?
Rätten att äga vad?

Eller handlar det om utomjordisk makt typ serien V?

Självanalys om vad som är värdigt är också intressant, men då handlar det oftast om en egouppfattning som sätts i focus föra andras rätt i samhället kanske?

Värdigheten skulle stiga om man gick ur EU, vilket skulle underlätta för varje nation att hålla sitt lands kultur på en hög nivå?
Citera
2012-06-12, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Höger eller vänster orienterad världsmakt?
Kapitalstyrning som leds av de mest trovärdiga?
Rätten att äga vad?

Eller handlar det om utomjordisk makt typ serien V?

Självanalys om vad som är värdigt är också intressant, men då handlar det oftast om en egouppfattning som sätts i focus föra andras rätt i samhället kanske?

Värdigheten skulle stiga om man gick ur EU, vilket skulle underlätta för varje nation att hålla sitt lands kultur på en hög nivå?

Ja, alla funderingar är välkomna. Fast jag tänker mig något mer realistiskt som dessutom orsakar så lite lidande som möjligt.
Citera
2012-06-12, 18:41
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffertuck
Ja, alla funderingar är välkomna. Fast jag tänker mig något mer realistiskt som dessutom orsakar så lite lidande som möjligt.

Är det inte realistiskt med ett skrotande av EU?
Bättre att lida lite nu än mera sedan!
En värdig framtid ser mer ut som ett Sverige i ägo av oss själva b.l.a.
Citera
2012-06-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Är det inte realistiskt med ett skrotande av EU?
Bättre att lida lite nu än mera sedan!
En värdig framtid ser mer ut som ett Sverige i ägo av oss själva b.l.a.

Jag menade det där om utomjordisk makt, det var inte så realistiskt.

EU vet jag inte hur realistiskt det är att gå ur. Kan tänka mig att det finns en del inofficiella påtryckningsmedel såsom strypt handel eller fiffel med räntor m.m. som gör det svårt. Men jag tycker inte heller om hur EU fungerar, med en massa lobbygrupper som styr och beslut som är svåra att se var de kommer ifrån. Har vi tur blir det en stillsam nedskalning av EU till mellanstatligt handelssamarbete.

Men hur gör vi med den allmänna mentaliteten, kortsiktigheten och.. allt det där? Gissar att folk inte blir mottagliga för annat förrän saker och ting blir väldigt utarmat och fattigt.
Citera
2012-06-13, 15:28
Medlem
Ha det i bakhuvudet. Det kommer förmodligen snart en värre tid när människor inte kan undgå vad som väntar, vaknar upp och börjar inse att de har att välja mellan evigt lidande för alla framtida generationer - som slavar eller oförmögna - eller att kämpa för frihet och värdighet, vare sig det innebär framgång eller att alla dör. Värdigheten och friheten uppnås i vilket fall som helst.

Förmodligen kommer sådana tider, men man kan förstås också hoppas att det inte går så långt att det är vad vi har att välja mellan, för att vara lite optimistisk. Även om optimism här ser ut att vara en osannolik fantasi.
Senast redigerad av tuffertuck 2012-06-13 kl. 16:04.
Citera
2012-06-13, 21:42
Medlem
slaeshs avatar
Jag tycker det är dags för folk i största allmänhet att vi tanke på framtiden ha perspektiv på just kommande generationer. Det är dessutom dags att säga Nej! och våga vägra PK-kulturen, och för många män att bete sig som just Män!
Som jag ser det går vi en mörk och miserabel framtid till mötes, som på pappret kan verka demokratisk och internationalistisk, men som i realiteten inte är lik något vi tidigare sett. Yttrandefriheten är redan begränsad av minoriteten i sthlms innerstad och en framtid med domar för tankebrott, som i 1984 ter sig inte längre orealistiskt. Ett gigantiskt samhälle med oskrivna lagar om vad man får och inte får säga eller tänka genom internationella värderingar för folket och internationella värderingar för den nya aristokratin, påminner mig om det som skedde i sovjetunionen och är ingen framtid jag vill ge mina barn.

Vårt enda hopp är nu (enligt mig):
*att återgå till strikt nationsstyre
*att begära utträde ur EU (men behålla dess gynnsamma handelsavtal ländet emellan)
*byta ut regeringen och grovstäda riksdagen (Alla folkvalda bör genomgå psykoanalys och datormografi för att upptäcka psykopati och avskeda alla vägrande eller diagnostiserade)
*Ställa ALLA politiker som medverkat till nuvarande riktning in för rätta
*revidera våra grundlagar och överväga någon form av direktdemokrati
*väcka folk från den hypnos som är politisk korrekthet
*omedelbart stoppa invandringen, repatriera alla invandrade brottslingar och göra vårt bästa att integrera de som är här.

(jag tänker missnöjesrösta på SD, därför att målet måste helga medlen)
Senast redigerad av slaesh 2012-06-13 kl. 21:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in